slettmeg32232 Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Hei! Skal gjøre et omvalg og begynne på Idrettslinjen neste skole år. Grunnen er at jeg ikke passer inn der jeg går nå, og skal studere etter videregående så må ha studiekompetanse. Er det noen som har erfaringer med å gå idrettslinjen? Lenke til kommentar
mbrawo Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Hei! Skal gjøre et omvalg og begynne på Idrettslinjen neste skole år. Grunnen er at jeg ikke passer inn der jeg går nå, og skal studere etter videregående så må ha studiekompetanse. Er det noen som har erfaringer med å gå idrettslinjen? Hei. Jeg gikk idrettslinja på videregående, og anbefaler det veldig. Jeg gikk jo ingenting annet, så jeg vet jo ikke bedre, men jeg trivdes godt med en skolehverdag som ikke kun dreide seg om å sitte på rumpa. Litt aktivitet midt på dagen hjelper på både humør og energi! Jeg vil nok anbefale det ovenfor for eksempel studiespesialisering etc. Lykke til! Lenke til kommentar
slettmeg32232 Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Hei! Skal gjøre et omvalg og begynne på Idrettslinjen neste skole år. Grunnen er at jeg ikke passer inn der jeg går nå, og skal studere etter videregående så må ha studiekompetanse. Er det noen som har erfaringer med å gå idrettslinjen? Hei. Jeg gikk idrettslinja på videregående, og anbefaler det veldig. Jeg gikk jo ingenting annet, så jeg vet jo ikke bedre, men jeg trivdes godt med en skolehverdag som ikke kun dreide seg om å sitte på rumpa. Litt aktivitet midt på dagen hjelper på både humør og energi! Jeg vil nok anbefale det ovenfor for eksempel studiespesialisering etc. Lykke til! Tusen takk for svar, høres veldig bra ut! Hvordan er realfagene på linjen, kan man klare de fint hvis man ligger på 3-4 i det meste? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Kjenner en som gikk idrettslinja. Han angrer nå som han sitter igjen med null utdanning. Du kan gå et fag som Elektro/Tip/bygg og anlegg og være ute som lærling etter 2 år. Men om du skal gå videre å ta noen år med utdanning hvor du trenger studiekompetansen er det vel greit. Hvilken linje går du nå? Du kan jo ta 2 år med for eksempel elektro, for så å ta tredje året studiekompetanse. Lenke til kommentar
mbrawo Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Selvfølgelig er det liten vits å gå idrett og opparbeide studiekompetanse dersom du ikke skal ta utdanning i ettertid, men det skal du jo, og da syns ikke jeg idrettsfag er noen dårlig idé. Jeg er ikke kjent med hvordan det er med yrkesfag, og hvordan du evt. kan få generell studiekompetanse når du går denne retningen. Når det kommer til realfag, må jeg nok skuffe deg å si at det ikke er mulig å gå idrettsfag og samtidig ta alle realfag. Du får kanskje tatt ett, men ettersom de andre elevenes realfagtimer tas opp av idrettsfag hos idrettselevene, er det ikke nok timer igjen til å få tatt disse fagene. Jeg har jo da som du sikkert skjønner ikke realfag selv, og ville heller ikke ta det på grunn av at jeg ikke var villig til å bruke all min tid på skolearbeid. Disse fagene er krevende for de fleste, og med mindre du ikke trenger spesiell studiekompetanse, blir bruken for disse fagene liten. Men selvfølgelig, vil du jobbe for det, så kjør på! Da må du gå en annen linje, though. Lenke til kommentar
slettmeg32232 Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Kjenner en som gikk idrettslinja. Han angrer nå som han sitter igjen med null utdanning. Du kan gå et fag som Elektro/Tip/bygg og anlegg og være ute som lærling etter 2 år. Men om du skal gå videre å ta noen år med utdanning hvor du trenger studiekompetansen er det vel greit. Hvilken linje går du nå? Du kan jo ta 2 år med for eksempel elektro, for så å ta tredje året studiekompetanse. Jeg går Helse og Oppvekst, nå. Påbygg blir ikke aktuelt, over 70% stryker og plassene der blir mindre for hvert år. Lenke til kommentar
slettmeg32232 Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Selvfølgelig er det liten vits å gå idrett og opparbeide studiekompetanse dersom du ikke skal ta utdanning i ettertid, men det skal du jo, og da syns ikke jeg idrettsfag er noen dårlig idé. Jeg er ikke kjent med hvordan det er med yrkesfag, og hvordan du evt. kan få generell studiekompetanse når du går denne retningen. Når det kommer til realfag, må jeg nok skuffe deg å si at det ikke er mulig å gå idrettsfag og samtidig ta alle realfag. Du får kanskje tatt ett, men ettersom de andre elevenes realfagtimer tas opp av idrettsfag hos idrettselevene, er det ikke nok timer igjen til å få tatt disse fagene. Jeg har jo da som du sikkert skjønner ikke realfag selv, og ville heller ikke ta det på grunn av at jeg ikke var villig til å bruke all min tid på skolearbeid. Disse fagene er krevende for de fleste, og med mindre du ikke trenger spesiell studiekompetanse, blir bruken for disse fagene liten. Men selvfølgelig, vil du jobbe for det, så kjør på! Da må du gå en annen linje, though. Oi, tror jeg formulerte ordet feil. Beklager! Tenkte på fellesfagene som norsk, matte, engelsk osv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Jeg går Helse og Oppvekst, nå. Påbygg blir ikke aktuelt, over 70% stryker og plassene der blir mindre for hvert år. Hva er grunnen til at 70% stryker da? Vanskelig stoff, dårlige elever, eller dårlige lærere? Lenke til kommentar
mbrawo Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 (endret) Hehe. Realfag er avansert matte, fysikk, kjemi osv. De generelle fagene skal det være fullt mulig å prestere greit i med litt jevn og god lesing! Endret 19. januar 2014 av mbrawo 1 Lenke til kommentar
slettmeg32232 Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Jeg går Helse og Oppvekst, nå. Påbygg blir ikke aktuelt, over 70% stryker og plassene der blir mindre for hvert år. Hva er grunnen til at 70% stryker da? Vanskelig stoff, dårlige elever, eller dårlige lærere? Ikke spør meg. Og man skal ta igjen ganske mye av fellesfagene. Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Jeg går Helse og Oppvekst, nå. Påbygg blir ikke aktuelt, over 70% stryker og plassene der blir mindre for hvert år. Hva er grunnen til at 70% stryker da? Vanskelig stoff, dårlige elever, eller dårlige lærere? Ikke spør meg. Og man skal ta igjen ganske mye av fellesfagene. Noen av mine dummere venner tok påbygg å bestod med glans, så det der er oppskrytt. Lenke til kommentar
slettmeg32232 Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Jeg går Helse og Oppvekst, nå. Påbygg blir ikke aktuelt, over 70% stryker og plassene der blir mindre for hvert år. Hva er grunnen til at 70% stryker da? Vanskelig stoff, dårlige elever, eller dårlige lærere? Ikke spør meg. Og man skal ta igjen ganske mye av fellesfagene. Noen av mine dummere venner tok påbygg å bestod med glans, så det der er oppskrytt http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=10060239 Artikkelen er fra ifjord, og mye er ikke forandret seg heller. Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Så 45% strøyk, og de var nok langt i fra de som prøvde hardest. Om du har motivasjon og ikke er direkte dårlig på skolen så er det null problem. Lenke til kommentar
slettmeg32232 Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Det er sant! Personlig vil jeg ha passe mengde teori gjennom 3 år.Enn å få alt på siste året, men folk er forskjellige der! Lenke til kommentar
mbrawo Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 (endret) Tror det er veldig rett det AnewZ sier. Det er ikke lagt opp til at folk skal stryke, og de som ender opp med å gjøre det, ender ofte også opp med en følelse av at de ikke har gjort sitt beste. Er det nok vilje der og arbeidsinnsatsen er god, blir resultatene deretter. Endret 19. januar 2014 av mbrawo Lenke til kommentar
slettmeg32232 Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Tror det er veldig rett det AnewZ sier. Det er ikke lagt opp til at folk skal stryke, og de som ender opp med å gjøre det, ender ofte også opp med en følelse av at de ikke har gjort sitt beste. Er det nok vilje der og arbeidsinnsatsen er god, blir resultatene deretter. Så sant! Snittet på påbygg er høyere enn vanlig studie, hvert fall i Vestfold. Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Det er sant! Personlig vil jeg ha passe mengde teori gjennom 3 år. Enn å få alt på siste året, men folk er forskjellige der! Jeg gikk 3 år med allmenn og jeg er selvfølgelig enig. Når det er sagt så finnes det noen fordeler med påbygg også om man uansett ikke er keen på realfag. Man slipper språk(!). Man får 2 år med lette karakterer om man gidder jobbe. Mye lettere å få femmere og seksere når man går i klasse med folk som ikke akkurat er fremtidige akademikere. Så etter 2 år med det + 1 år påbygg så kan man sitte med et bedre vitnemål enn man ville gjort om man gikk tre år allmenn. Ulempen er at man kan bli lat og ikke lærer seg gode nok studievaner osv. Men de fleste som tar yrkesfag+påbygg ender opp med et bedre snitt enn hva de ville gjort om de kun går allmenn. Samme gjelder forøvrig idrett om det er noe du er dyktig i. Tok selv et idrettfag som valgfag når jeg gikk allmenn og det er den letteste sekseren jeg noen gang har fått, utenom i vanlig gym selvfølgelig. Så om du alt går det der helse-greiene så ville jeg fortsatt, jobbet hardt for så å tatt påbygg om du har planer om videre utdanning. Lenke til kommentar
slettmeg32232 Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Det er sant! Personlig vil jeg ha passe mengde teori gjennom 3 år. Enn å få alt på siste året, men folk er forskjellige der! Jeg gikk 3 år med allmenn og jeg er selvfølgelig enig. Når det er sagt så finnes det noen fordeler med påbygg også om man uansett ikke er keen på realfag. Man slipper språk(!). Man får 2 år med lette karakterer om man gidder jobbe. Mye lettere å få femmere og seksere når man går i klasse med folk som ikke akkurat er fremtidige akademikere. Så etter 2 år med det + 1 år påbygg så kan man sitte med et bedre vitnemål enn man ville gjort om man gikk tre år allmenn. Ulempen er at man kan bli lat og ikke lærer seg gode nok studievaner osv. Men de fleste som tar yrkesfag+påbygg ender opp med et bedre snitt enn hva de ville gjort om de kun går allmenn. Samme gjelder forøvrig idrett om det er noe du er dyktig i. Tok selv et idrettfag som valgfag når jeg gikk allmenn og det er den letteste sekseren jeg noen gang har fått, utenom i vanlig gym selvfølgelig. Så om du alt går det der helse-greiene så ville jeg fortsatt, jobbet hardt for så å tatt påbygg om du har planer om videre utdanning. Men jeg er utrolig lei av alle programfagene vi har på Helse. Det er ingenting for meg, og vi har ekstremt lite fellesfag. 1 time norsk i uken, osv.. Noe som gjør at jeg heller vil gå en litt mere krevende linje, enn og få en skikkelig overraskelse på påbygg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå