Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har kommet en rekke nøkterne og kunnskapsbaserte artikler om temaet i det siste. Jeg kan også anbefale Solli Dals artikler i Aftenposten. Dette er en helt nødvendig motvekt til den enorme mengden av skriverier som ikke baserer seg på noe annet enn føleri, enkeltopplevelser og spekulasjon rundt populære myter.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

 

Et artig tankeeksperiment:

 

Tenk deg at det blir lagd en humanoid robot som er så virkelighetstro at den for menn er like bra eller bedre å ha sex med enn en kvinne. Og den ser selvsagt ut som den vakreste supermodell og kan tilpasses til den enkelte manns smak. Og den har en grei nok kunstig intelligens til et et samleie også oppfattes rimelig "naturlig" når det gjelder både lyder bevegelse og oppførsel.

Man kan da ikke bruke argumentet om at noen blir mentalt eller fysisk skadet da en robot jo ikke er et menneske.

 

Hva tror dere kvinner og spesielt feministenes reaksjon ville ha vært?

 

 

Jeg er rimelig sikker på at de ville ha blitt helt hysteriske og med nebb og klør ville fått roboten forbudt. For sin seksuelle makt er det siste en kvinne er villig til å miste.

I dette forsøket ville de forsøkt med alle midler fra hersketeknikker, til personanngrep på mennene som brukte den (omtalt dem som patetiske tapere, ol) til offerfremstillinger av kvinner pga "objektifisering" pga robotene.

 

 

 

Dette tror jeg også mye av dagens prostitusjonsdebatt handler om. Menn er villig til å finne seg i ganske mye drit bare for å få sex. Og hvis de da enkelt kan kjøpe sex vil kvinner tape enormt mye makt.

Endret av flesvik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hva tenker dere om sexkjøpsloven? Hvilke parter har den hjulpet for og hvor har den bare gjort det vanskeligere?

Jeg mener selv at sexkjøpsloven bare har gjort det vanskeligere for alle parter og derfor bare er tull. Så jeg lurer på hva dere tenker om dette?

Jeg vil bare bemerke at det er kjøp av sex (horekunderi) som forbudt, ikke salg av sex fra egen kropp).

 

Men egentlig burde det å tilby salg av sex indirekte bli ulovlig gjennom dagens lovgivning når kjøp av sex er forbudt. Å stå på gata å tilby sex fra egen kropp, er opplagt oppfordring til kjøp av sex, dvs. oppmuntring til straffbar handling, og dermed i strid med straffelovens paragraf 140 (oppviglerparagrafen).

 

Dette understreker bare trådstarters påstand om at dagens sexkjøpslov er tullete.

 

Straffelovens § 140: Den, som offentlig opfordrer eller tilskynder til Iværksettelsen af en strafbar Handling eller forherliger en saadan eller tilbyder at udføre eller bistaa ved Udførelsen af en saadan, eller som medvirker til Opfordringen, Tilskyndelsen, Forherligelsen eller Tilbudet, straffes med Bøder eller med Hefte eller Fængsel indtil 8 Aar, dog i intet Tilfælde med høiere Frihedsstraf end to Tredjedele af den høieste for Handlingen selv anvendelige.

 

Kjøp/salg av sex er frivillig aktivitet mellom to mennesker, og bør ikke forbys (på tilsvarende vis som at sex mellom menn ikke skal forbys).

Lenke til kommentar

Jukselappen om sexkjøploven

Syntes den var ganske grei, sier ikke noe spesielt for eller i mot, men fremhever kun en del punkter. Men satt opp i mot Dagbladet innlegget linket til over så kan det være grunn til å ta det som nevnes om menneskehandel med litt salt, selv om det ikke blir nevnt spesifikke tall.

 

Jeg har ikke noe problem med frivillig prostitusjon. Hvis en person ønsker å selge seksuelle tjenester så må den personen få lov til det, og det bør da ikke være ulovlig å kjøpe seksuelle tjenester fra den personen.

 

Når det kommer til ufrivillig prostitusjon så ser jeg på det som en konsekvens av ett annet problem: tvang (f.eks. p.g.a. menneskehandel), finansiering av narkotika problemer osv. Å forby kjøp av seksuelle tjenester løser ikke disse problemene. Hvis en person med narkotika problemer må slutte å selge sex fordi ingen kjøper, eller at salg av sex blir forbudt, så må narkotika problemet finansieres på annet vis, muligens med andre kriminelle handlinger som stjeling, da er bare problemet flyttet, muligens forverret. Hvis man derimot klarer å løse personens narkotika problem, vil prostitusjons "problemet" følge med. Det samme vil gjelde for prostituerte som havner i denne gruppen (fra jukselappen):

Prostitusjonen favner også personer som har opplevd omsorgssvikt eller av andre grunner har et udekket behov for å bli sett, behov for nærhet eller behov for samvær med andre.

Klare man å løse det udekte behovet, så vil nok prostitusjonen følge med "på kjøpet".

Så det handler om å finne årsaken/"roten til problemet", og så (forsøke å) løse den. Og det finnes det allerede lover/paragrafer for, etter hva jeg har forstått, når det er ulovlige handlinger involvert.

 

En større andel av personer med prostitusjonserfaring har blitt utsatt for vold og seksuelle overgrep enn personer i resten av befolkningen.

Jeg vil tro at å legalisere og få prostitusjonen inn under kontrollerte former (f.eks. godkjente bordeller) bør redusere vold- og overgrepstilfellene. Det bør det finnes tallmaterielle på fra land hvor bordeller o.l. er tillatt. Når markedet ikke tvinges "under bakken" vil det forhåpentligvis være enklere å følge med på, og dermed ta tak i eventuelle problemer fortløpende (men så var det det med teori og praksis ...)
Lenke til kommentar

I tillegg betyr det at pengene man tjener på prostitusjon ikke er nødt til å være svarte, men kan f.eks. utgjøre et grunnlag for pensjonspoeng og boliglån. Dette er spesielt viktig i land der man ikke opptjener seg rettigheter til trygdeytelser ved å bare bo i landet, men kun hvis man betaler trygdeavgift av inntekten sin.

 

"Alle" skjønner at de prostituerte selv er best tjent med legalisering. Motstanderne av legalisering er ikke interessert i det aspektet av saken, for deres mål er at prostitusjon nærmest skal forsvinne. Legaliserer man er det ingen tvil om at prostitusjonen vil bli mer synlig og mer akseptert, og det vil de forhindre for enhver pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...