p10 Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 (endret) Jeg har en DLink DWR-923 4G router med Telenor Mobilt Bredbånd. Den leverer fantastisk raskt internett, men wlan-delen er dårlig fordi den ikke har eksterne wlan-antenner. Jeg ønsker å la Dlinken ta seg av internettforbindlesen, og overlate wlan-biten til en TP-Link TL-MR3420, eventuelt la TP-Linken videreformidle wlanforbindelsen fra Dlinken. Dlinken har en innstilling som kalles bridge mode: Bridge Mode: This product in transparent mode can act as a bridge and also filter/inspect packets. It has all the interfaces belonging to the same LAN segment and you do not have to change other network settings when you add a transparent device to the network. Select this option to add your WAN interface to the LAN segment. Jeg har forsøkt å bruke dette, men det eneste jeg oppnår er at jeg mister all kontakt med routeren og må resette den for å få kontakt med den igjen. TP-Linken har en funksjon som kalles WDS Bridge , som jeg også har testet ut uten hell. Alle tips mottas med takk! Endret 19. januar 2014 av p10 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Til det du skal så trenger du ikke endre noen instillinger på TP-Linken, du bare bruker den som AP - kobler en LAN-port på TP-Linken inn på en LAN-port på D-Linken, og slår av WLAN på D-Linken, så skal alt virke. Lenke til kommentar
p10 Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Så enkelt? Skal teste det ut! Dersom jeg har koblet en NAS til DLinken, vil jeg få tilgang til denne på det trådløse nettverket i TP-Linken da? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Til det du skal så trenger du ikke endre noen instillinger på TP-Linken, du bare bruker den som AP - kobler en LAN-port på TP-Linken inn på en LAN-port på D-Linken, og slår av WLAN på D-Linken, så skal alt virke. Nei, det vil ikke fungere. Skal man gjøre dette så må hvercrouter ha forskjellig IP og kun en må ha DHCP påslått. Ellers risikerer man at det tryner totalt Lenke til kommentar
p10 Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Jeg har nå testet ut følgende: - Kablen mellom lan på DLink og lan på TP-Link. Resultat: Jeg får tilgang til NASen som er koblet til DLinken, men ingen internettilgang. - Kabel mellom lan på DLink og wan på TP-Link. Resultat: Wlan tilkobling, men ingen NAS eller internett. - Gi TP-Linken fast ip 192.168.1.101 i DLinken, kabel mellom lan og lan. Resultat: Ingen internettilkobling, men tilgang til TP-Linken via DLinken. - Testet ut WDS-bridge funksjonen på TP-Linken uten at jeg fikk den til å fungere på noen slags måte heller. Målet er å la DLinken ta seg av internettilkoblingen og la TP-Linken sørge for større wlan-rekkevidde på en eller annen måte. Noen som har andre tips? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Og du gjorde ingen ting med DHCP? Lenke til kommentar
p10 Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Og du gjorde ingen ting med DHCP? Nei Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Det skal bare være å koble LAN - LAN og skru av DHCP servern i TP'n, eventuelt velge AP modus, hvis den har det valget... Sjekk også om brannmur og NAT er aktive - skru av hvis ja... I D-Linken skal du kun slå av WiFi... Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Og du gjorde ingen ting med DHCP? Nei Jeg skrev jo faktisk at du måtte gjøre noe med det ellers så ville det gå galt. Dersom du får det til så er det aller beste å bridge dlink slik at du får færrest mulig boksee å konfigurere og dermed færre eventuelle feilkilder dersom noe skulle gå galt ved en senere anledning. Lenke til kommentar
p10 Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Og du gjorde ingen ting med DHCP? Nei Jeg skrev jo faktisk at du måtte gjøre noe med det ellers så ville det gå galt. Dersom du får det til så er det aller beste å bridge dlink slik at du får færrest mulig boksee å konfigurere og dermed færre eventuelle feilkilder dersom noe skulle gå galt ved en senere anledning. SUKSESS!! Takk for presiseringen! Det var dette som rotet det til for meg. Jeg har nå følgende oppsett: DLink: Har kun deaktivert wlan på denne. TP-Link: Satte routerens ip-adresse til 192.168.1.2. Satte SSID og kryptering til å være identisk med det den var på DLinken og deaktiverte DHCP. Koblet sammen de to routerne lan til lan vha kabel. FERDIG! Jeg har tilgang til alt av NAS og DLNA som er koblet til på diverse steder. Har også tilgang til begge routerene siden de har forskjellige ip-adresser( Dlink= 192.168.1.1, TP- Link= 192.168.1.2). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå