MrUnibet Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Hei Kan man bli tatt for å ha langet på en matbutikk selv om man ikke ble tatt da man langet, men etterpå? For eks. at de sjekker overvåkingskameraene, og så hvis jeg kommer tilbake til butikken og de ser meg, kan de ta meg? Takk for svar Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Ja. Kommer dem til å gjør det? Neppe, med mindre du innrømmer noe sånt skal det ganske mye til for at du får noe straff for det. Men det betyr fortsatt ikke at det er greit å gjøre det. Lenke til kommentar
Hvaheterdu Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Ja. Kommer dem til å gjør det? Neppe, med mindre du innrømmer noe sånt skal det ganske mye til for at du får noe straff for det. Men det betyr fortsatt ikke at det er greit å gjøre det. Enig. Du kan bli tatt hvis de har bevis på at du har langet, men er dette et engangstilfelle skjer det nok ikke noe med mindre butikkeier/arbeidere skal være sikre på at det ikke skjer igjen. Uansett, som Priim sier over her, ikke greit! Lenke til kommentar
MrUnibet Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 (endret) Takk. Ja, jeg har forstått det konsekvensene av det og skal ikke gjøre det! Endret 19. januar 2014 av MrUnibet Lenke til kommentar
*F* Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 HeiKan man bli tatt for å ha drept noen utenfor en matbutikk selv om man ikke ble tatt da man drepte, men etterpå?For eks. at de sjekker overvåkingskameraene, og så hvis jeg kommer tilbake til butikken og de ser meg, kan de ta meg?Takk for svar 2 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Hei Kan man bli tatt for å ha drept noen utenfor en matbutikk selv om man ikke ble tatt da man drepte, men etterpå? For eks. at de sjekker overvåkingskameraene, og så hvis jeg kommer tilbake til butikken og de ser meg, kan de ta meg? Takk for svar Du forstår at bevisførselen er avhengig. Dersom du er i området rundt noen blir drept på ett overvåkningskamera, er det alt du trenger av bevis? Lenke til kommentar
Hvaheterdu Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Hei Kan man bli tatt for å ha drept noen utenfor en matbutikk selv om man ikke ble tatt da man drepte, men etterpå? For eks. at de sjekker overvåkingskameraene, og så hvis jeg kommer tilbake til butikken og de ser meg, kan de ta meg? Takk for svar Usikker. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Ved et drap vil ett hvert overvåkingskamera i nærhet bli sjekket så snart som mulig og alle opptak vil bli gjennomgått. Dersom du vises på opptak fra kamera i nærområdet omtrent på det tidspunktet som drapet er begått vil du uten tvil bli hentet inn til avhør, og avhengig av omstendighetene kunne bli mistenkt/siktet. Man trenger ikke komme tilbake til butikken, politiet vil nok legge ned betydelige ressurser for å identifisere personer som vises på et opptaket fra et overvåkningskamera i en slik situasjon. Om ikke selve drapet vises på et opptak kan det vanskelig brukes som fellende bevis, men det kan være et element i en bevisrekke (indisier). Det samme gjelder alle andre mer alvorlige kriminelle handlinger. Lenke til kommentar
Hvaheterdu Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Ved et drap vil ett hvert overvåkingskamera i nærhet bli sjekket så snart som mulig og alle opptak vil bli gjennomgått. Dersom du vises på opptak fra kamera i nærområdet omtrent på det tidspunktet som drapet er begått vil du uten tvil bli hentet inn til avhør, og avhengig av omstendighetene kunne bli mistenkt/siktet. Man trenger ikke komme tilbake til butikken, politiet vil nok legge ned betydelige ressurser for å identifisere personer som vises på et opptaket fra et overvåkningskamera i en slik situasjon. Om ikke selve drapet vises på et opptak kan det vanskelig brukes som fellende bevis, men det kan være et element i en bevisrekke (indisier). Det samme gjelder alle andre mer alvorlige kriminelle handlinger. Godt sagt. Usikker på om han var ironisk eller ikke, ettersom spørsmålet i seg selv var ganske idiotisk, syntes nå jeg. 1 Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Hei Kan man bli tatt for å ha drept noen utenfor en matbutikk selv om man ikke ble tatt da man drepte, men etterpå? For eks. at de sjekker overvåkingskameraene, og så hvis jeg kommer tilbake til butikken og de ser meg, kan de ta meg? Takk for svar Jeg tolker spørsmålet ditt dithen at du lurer på om butikkpersonalet kan gjenkjenne deg og holde deg tilbake mens de venter på politiet. Jeg tror svaret på dette er nei, dersom du tidligere har drept noen utenfor butikken og blitt fanget opp av kameraet er dette ikke god nok grunn til at privatpersoner/butikkansatte kan holde deg der mot din vilje. De kan naturligvis ringe politiet, følge etter deg på offentlig sted osv. Jeg vil også anta at det stiller seg annerledes dersom du blir observert med kniv/skytevåpen eller mens du oppfører deg truende, dvs at man kan ha grunnlag for å pågripe deg for å hindre at noe straffbart skjer. Men det er igjen mulig fare for drap utløser noen nødverge-elementer som aldri vil være aktuelle ved langing. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Jeg tror svaret på dette er nei, dersom du tidligere har drept noen utenfor butikken og blitt fanget opp av kameraet er dette ikke god nok grunn til at privatpersoner/butikkansatte kan holde deg der mot din vilje. De kan naturligvis ringe politiet, følge etter deg på offentlig sted osv. Det er nok korrekt sluttning. Sidan det ikkje lenger er snakk om fersk gjerning eller ferske sport så kan ikkje dei butikkansatte pågripe vedkommande. Men dei kan sjølvsagt anmelde saka, og dersom dei kjenner igjen langaren så kan dei legge saka til rette for politiet ved å samle bevis. Mest nærliggande vil være å merke seg navnet ditt ved å be om ID når du kjøper øl eller røyk. Alternativt ved å merke seg tidspunktet der (kort)betalinga blei gjennomført slik at ein kan finne navnet ved å kryssjekke kontoutskrifta. Men det er nok svært usannsynleg at dette skjer. Hadde butikken tatt deg når dette skjedde så må dei anmelde for å ikkje miste tillatelsen til å selge øl. Men om dei anmelder no så kan butikken komme opp i eit problem med tanke på at dei ikkje greip inn som dei er forplikta til då forbrytelsen blei gjennomført. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå