haxtorita Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Hei en kompis av meg er 25- snart 26, og fikk førerkort når han var 20.Jeg har oppkjøring om 4 dager og skulle øvelsekjørt med han, men problemet er at han har mistet førerkortet sitt ( som i og ikke finne det ).og trenger og vite når på året han fikk lappen, om det er låv og øvelsekjøre.Noen så vett om dette kan sjekkes opp nå som det er helg noen plass ? Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Hvis du skal øvelseskjøre med ham må han i tillegg til å ha hatt førerkort en stund (tror det er 5 år), gjennomgå et kurs for å få lov til å sitte på som "kjørelærer". Ta kontakt med kjøreskolen din. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Hvis du skal øvelseskjøre med ham må han i tillegg til å ha hatt førerkort en stund (tror det er 5 år), gjennomgå et kurs for å få lov til å sitte på som "kjørelærer". Ta kontakt med kjøreskolen din. Hvor finner du informasjon om at man må ha hatt slikt kurs? Dette er nemlig ikke korrekt, det er kun krav om at vedkommende må være minst 25 år og ha hatt førerkort sammenhengende i 5 år i klassen. Dette gjelder ved øvelseskjøring i Kl. B. Er man selv som "elev" over 25 slipper man det meste av trafikalt grunnkurs, da må man kun ha mørkekjøring og førstehjelp. 3 Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Hvor finner du informasjon om at man må ha hatt slikt kurs? Dette er nemlig ikke korrekt, det er kun krav om at vedkommende må være minst 25 år og ha hatt førerkort sammenhengende i 5 år i klassen. Dette gjelder ved øvelseskjøring i Kl. B. Er man selv som "elev" over 25 slipper man det meste av trafikalt grunnkurs, da må man kun ha mørkekjøring og førstehjelp. Pappa måtte gjøre mer enn bare være over 25 og ha førerkort i 5 sammenhengende år da jeg skulle begynne å øvelseskjøre. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 For å kunne øvingskjøre i klasse B må duvere fylt 16 år ha fullført trafikalt grunnkurs ha med anten gyldig bevis for fullført trafikalt grunnkurs og legitimasjon, eller førarkort i ein annan klasse Personar som er over 25 år er fritekne frå delar av trafikalt grunnkurs. Dette inneber at desse kan øvingskjøre utan å ha kurset. Akseptabel legitimasjon med bilde som stadfestar at ein er over 25 år må takast med under kjøring. Den som er med deg må vere fylt 25 år må ha hatt førerett for bil samanhengande dei siste 5 åra NB! Kan ikkje ta betaling, sjå lengre ned på sida. Bilen må vere merka bak med ein godt synleg raud L på kvit bakgrunn (sjå til venstre nedst på sida) ha ekstra spegel for den som er med deg tilhøyre klasse B (tillaten totalvekt ikkje over 3500 kg) Øvingsområdet: Må veljast etter kor langt du er komen i opplæringa Unngå øving i tett trafikk og høg fart før du er god nok til å følgje trafikkrytmen Du har ikkje lov til å øvingskjøre i utlandet På øvingsbane eller avsperra område er det lov å øvingskjøre når den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg NB! Opplæring mot vederlag: Det blir rekna som opplæring mot vederlag når den som sit ved sida av får betaling for å vera med, same kven som betaler. Det er viktig å merke seg dette, ettersom det blir stilt meir omfattande krav til kjøretøy, lærar osv når opplæringa skjer mot vederlag. Link Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Okay. Da lærte jeg også noe nytt i dag Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Pappa måtte gjøre mer enn bare være over 25 og ha førerkort i 5 sammenhengende år da jeg skulle begynne å øvelseskjøre. Nei, det måtte han ikke. 4 Lenke til kommentar
Samara Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Som de andre sier er det kun krav til at han må være over 25 og ha hatt førerkortet i 5 år sammenhengende. Men han må også ha med seg førerkortet sitt når dere øvelseskjører (slik som det står i sitatet et par svar over her). Så hvis han ikke finner førerkortet sitt, så har du ikke lov å øvelseskjøre med ham. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Han kan nok få et midlertidig førerkort utstedt av politiet ved å melde det savnet tenker jeg.. Midlertidig førerkort er vel like greit som et vanlig så lenge man er i Norge. 2 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Hvis du skal øvelseskjøre med ham må han i tillegg til å ha hatt førerkort en stund (tror det er 5 år), gjennomgå et kurs for å få lov til å sitte på som "kjørelærer". Ta kontakt med kjøreskolen din. Slik er det i sverige, men ikke i norge. Lenke til kommentar
tole Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Han kan nok få et midlertidig førerkort utstedt av politiet ved å melde det savnet tenker jeg.. Midlertidig førerkort er vel like greit som et vanlig så lenge man er i Norge. Jeg fikk et midlertidig bevis fra politiet mens jeg venter på sertifikat da det ble stjålet. Så vidt jeg husker må det gå minst tre mnd før du får nytt sertifikat. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Man må melde førerkortet tapt, deretter må man vente minst en måned før man bestiller nytt. Det er den midlertidige kjøretillatelsen man får i mellomtiden som ikke skal være gyldig mer enn tre måneder. http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Mistet+forerkort Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Om du berre trenger datoen så kan ein ringe til din lokale trafikkstasjon, der kan dei sjekke opp status på førarkortet i arkivet. Alternativt (og muligens ei betre løysning) vil være å ta kontakt med trafikkstasjonen for å få eit midlertidig førerkort (av samme type som ein får ved bestått oppkjøyring). Politiet kan også skrive ut midlertidige førerkort. Du treng ikkje å melde førarkortet stjålet, det er nok at du ikkje finner det. Men det det midlertidige førarkortet kan ikkje ha lenger gyldigheit enn 3 månader, så på eit eller anna tidspunkt så må han melde førarkortet mista for å få trykt opp eit duplikatførarkort dersom han ikkje finner igjen sertifikatet. Dette burde han uansett fått ordna opp i, uavhengig av din øvelseskjøyring. Eit midlertidigførarkort koster 240 kr (pluss 65 kr dersom dei ikkje har passbildet lagra frå før). Ellers så kan det nevnast at dersom han ikkje har hatt førarkortet i meir enn 5 år så er det ikkje deg som lærekjøyrer som det går utover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå