Gå til innhold

55mm eller 85mm for den type bilder jeg tar?

Anbefalte innlegg

Ok - jeg har en 50mm, men fått muligheten til å få en 55mm til en veldig god pris. Jeg har hatt 85mm, men det ble lite brukt når jeg var ute - likefult er så det mye prat opp og ned om hvordan 85mm er bedre egnet for portrett etc, så begynte å lure...

her er sånn ca hva jeg tar bilde av

http://www.flickr.com/photos/75846443@N07/

jeg har en 100 og 135mm, samt en 24-70. Jeg skal ha en vidvinkel etter hvert, men akkurat nå er spørsmålet 55mm eller 85 mm :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 85mm vil supplere 50mm'en din bedre enn en 55mm - ville først og fremst

TIl det litt videre utsnittet du har enn bare hodeportretter vil en 55mm funke vel så godt som en 85mm - med 55mm er du allerede på "passe" avstand.

En lyssterk 85mm vil kunne gi deg mulighet for lite dybdeskarphet, da - hvis det er det du går for.

Ville kikket på betjening og de optiske egenskapene på 55'en og 85'en du vurderer og holdt det opp mot hverandre. :)

Lenke til kommentar

55'en er Zeiss otus - en kamerat kan ordne den så billig at jeg vurderer at det blir eneste objektivkjøp i år, simpelheten fordi det er en en gang i livet sjanse...litt sånn; ren idioti men du har den sjansen - så ta den.

Om noen forstår tanken?

For 85 mm OM jeg angrer meg så tenker jeg at jeg kan jo bare supplere med en enkel siden. Jeg bare er skeptisk på 85 mm for jeg hadde Nikon sin, brukte den nærmest ikke og den støvet bare ned...og jeg er også der at 55 mm for meg er liksom alt i en pakke om du vil...den dekker alle mine behov. Og hvis gud forby jeg må ha rent portrett - holder ikke 100 mm da? Er Zeiss sin 100 macro planar.

Lenke til kommentar

hahahaa - men seriøst, noe grunn å vente å se hva Sigma sin kan? :p

I andre nyheter har Skoda annonsert en kommende modell hvor de satser på å konkurrere mot Ferraris aller ypperste ekstrem-kjøremonster.

"Neppe". Liker du manuell fokus ville jeg gått for Otusen. Hvis den er bare halvparten så god som jeg har lest, så kommer du til å se tydelig i søkeren hvor fokusplanet ligger - når objektivet er godt ser man klarere og bedre i søkeren. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...