Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Beregning av spenning og strøm.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en kombinasjon av seriekoblinger og paralellkoblinger.

Hvis du ser etter ser du at R1 står i serie med hele kretsen. R3 og R4 er i serie med hverandre, dermed er strømmen igjennom R3 og R4 lik. R2 er i paralell med R3 og R4.

Jeg ville regnet ut motstanden og strømmen for hele kretsen først og der etter ta bit for bit.

Løsningsforslag ligger i spoiler:

Motstanden til R2,3 og 4 blir da R2 * (R3+R4) / R2 + (R3+R4). Nå som du vet motstanden der legger du til R1 og for total motstand.

Så kan du finne strømmen til hele kretsen, I1.

Nå kan du ved hjelp av ohms lov finne spenningsfallet over R1(UR1). Da vet du at spenningen U2 = US-UR1

For å finne spenningen U4 må du finne strømmen gjennom R4. Legg sammen R3 og R4. Bruk ohms lov for å finne strømmen (husk spenningsfallet over R1). Bruk ohms lov på nytt for å finne spenningsfallet over R4.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Det er en kombinasjon av seriekoblinger og paralellkoblinger.

Hvis du ser etter ser du at R1 står i serie med hele kretsen. R3 og R4 er i serie med hverandre, dermed er strømmen igjennom R3 og R4 lik. R2 er i paralell med R3 og R4.

Jeg ville regnet ut motstanden og strømmen for hele kretsen først og der etter ta bit for bit.

Løsningsforslag ligger i spoiler:

Motstanden til R2,3 og 4 blir da R2 * (R3+R4) / R2 + (R3+R4). Nå som du vet motstanden der legger du til R1 og for total motstand.

Så kan du finne strømmen til hele kretsen, I1.

Nå kan du ved hjelp av ohms lov finne spenningsfallet over R1(UR1). Da vet du at spenningen U2 = US-UR1

For å finne spenningen U4 må du finne strømmen gjennom R4. Legg sammen R3 og R4. Bruk ohms lov for å finne strømmen (husk spenningsfallet over R1). Bruk ohms lov på nytt for å finne spenningsfallet over R4.

hvordan kan jeg se om det er serie kobling ?

finnes det en måte å tegne ekvivalent skjemaet enklere? hvis det skulle være til noe hjelp. f.eks hvis jeg skal regne spenningen u2 og u4, hvilken av disse motstandene inngår i U2 for at jeg skal finne spenningen der? sliter å se hva som inngår hva...

det jeg iallefall har klart å så langt:

eLBE6Hc.jpg

kan du forklare meg hva jeg skal gjøre videre fra her? eller om jeg har gjort det feil?:D

sliter .....

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

Hvis du snur litt på det ser du det enklere. Du kan "følge" strømmen på tegningen for å se det enklere.

post-6212-0-94854200-1390149204_thumb.png

R234 skal være 872 Ohm ut i fra det jeg regner ut. Ser ut som du har en regnefeil der.

For å finne I1 må du legge til R1 også, slik at du får 2872 ohm.

For å finne U2 må du FØRST regne spenningsfallet over R1. Det er derfor du finner I1 først. I1 regner du ut ved hjelp av tilførselsspenninga Us og den totale resistansen. Dette fordi det er den totale resistansen strømforsyninga "ser".

I1 = Us/R1234 = 5/2872 = 1,74x10^-3 A

UR1 = I1*R1 = 1,74x10^-3 * 2000 = 3,481V

Så kan du regne ut strømmen (I2) som går igjennom R2 siden du vet den resterende spenningen (Us-UR1=U2) som ligger over R2.

I2 = (U-UR1)/R2 = (5-3,481)/1200 = 1,26x10^-3 A

Så regner du ut strømmen I3. Denne er lik igjennom motstandene R3 og R4 siden dem er i serie. Derfor summerer jeg dem nå. Du må også huske at R1 fortsatt står for et spenningsfall.

I3 = (Us-UR1)/(R3+R4) = (5-3,481)/ 3200 = 4,74x10^-4 A

Nå som du vet strømmen I3 kan du enkelt regne spenningen som står over R4.

U4 = I3*R4 = 4,74x10^-4/1200 = 0,568V

Lenke til kommentar

Hvis du snur litt på det ser du det enklere. Du kan "følge" strømmen på tegningen for å se det enklere.

attachicon.gifresistornettverk1.PNG

R234 skal være 872 Ohm ut i fra det jeg regner ut. Ser ut som du har en regnefeil der.

For å finne I1 må du legge til R1 også, slik at du får 2872 ohm.

For å finne U2 må du FØRST regne spenningsfallet over R1. Det er derfor du finner I1 først. I1 regner du ut ved hjelp av tilførselsspenninga Us og den totale resistansen. Dette fordi det er den totale resistansen strømforsyninga "ser".

UR1 = I1*R1 = 1,74x10^-3 * 2000 = 3,481V

Så kan du regne ut strømmen (I2) som går igjennom R2 siden du vet den resterende spenningen (Us-UR1=U2) som ligger over R2.

I2 = (U-UR1)/R2 = (5-3,481)/1200 = 1,26x10^-3 A

Så regner du ut strømmen I3. Denne er lik igjennom motstandene R3 og R4 siden dem er i serie. Derfor summerer jeg dem nå. Du må også huske at R1 fortsatt står for et spenningsfall.

I3 = (Us-UR1)/(R3+R4) = (5-3,481)/ 3200 = 4,74x10^-4 A

Nå som du vet strømmen I3 kan du enkelt regne spenningen som står over R4.

U4 = I3*R4 = 4,74x10^-4/1200 = 0,568V

Tusen takk for svar! Jeg hadde iallefall samme tankegang, på en måte! Men kan jeg spørre hva UR1 står for ? er det en formel?

hvordan tenker du fram her?

lettere sagt er svaret på oppg a)

(Us-UR1=U2) for U2

og U4 vil være formel?:D

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

UR1 er spenningen som ligg over R1.

I seriekobling fordeler spenningen seg over dei forskjellige komponentane, mens straumen er lik.

I parallellkobling fordeler straumen seg over dei forskjellige komponentane, mens spenningen er lik.

Lenke til kommentar

UR1 er spenningen som ligg over R1.

I seriekobling fordeler spenningen seg over dei forskjellige komponentane, mens straumen er lik.

I parallellkobling fordeler straumen seg over dei forskjellige komponentane, mens spenningen er lik.

Jeg regner vell med at hele det oppe, så har du løst alle oppg a) b) c) og d) ?

Dessuten, har de strekene ved siden av u2 og u4 noe og si? dersom ja, hva sier det?

Jeg regnet ut U2 ved å ta U2 = I * R234 = 1,519V som ser ut til å stemme som svaret ditt..

finnes det en måte å gjøre det med U4 på samme måte som mitt?

Hvordan kan jeg regne ut strømmen for kun I3? kan jeg bruke I1 = 1,7405 * 10^-3 til å finne U4? uten å regne på I3

i oppg C)

vil dette være det riktige svaret? fordi jeg tenkte å regne I1 = Us / R1

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...