Gå til innhold

Double Cluster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

Ja, jeg bruker motorisert stativ som kompenserer mot jordens rotasjon (HEQ5 pro stativ). Man kan til en viss grad klare seg med et helt vanlig stativ med vidvinkel (under 100mm fullformat), men dette krever da veldig mange korte eksponeringer. Dette fungerer dog bare på de mer lyssterke motivene.

Lenke til kommentar

Hei, Jan Erik.

Hvert bilde representerer betydelig tidsbruk, og jeg er mer enn imponert over hva du får til ! :)

Du skal også ha os for interessant bildetekst ! :)

Etter hvert som bildene blir presentert, har jeg begynt å fundere på følgende, - når sover du egentlig, -

i gråværsperioder ?

Hvordan har du lært alt dette, - via "Sky & Telescope", "Astronomy" og andre månedstidsskrifter, eller har du vært så heldig å kjenne entusiaster på samme område ?

Vennlig hilsen

Albert.

Lenke til kommentar

Hei Albert,

Takker for hyggelig tilbakemelding. :)

Noen bilder går det med mye mer tid på enn andre. Dette bildet her for eks har det kun gått med noen få timer totalt, mens andre bilder kan ta flere dager.

Hehe, ja det blir vel heller lite søvn de dagene det er klarvær om nettene, men det tar jeg igjen når det er overskyet. :)

Når det gjelder hvor jeg har lært alt så er det egentlig kun via internett og "search and explore" - dvs. at jeg leter omkring i Stellarium (nattehimmel-program) , finner nye tilfeldige objekter på tiljengelige steder på himmelen, og setter igang fotograferingen som kan ta alt ifra 30 minutter til flere dager.

Starter først med noen "test" bilder av froskjellige eksponeringer for å se om det er noe jeg kan ta bilde av i det heletatt, etterfullgt av testing for optimale instillinger med tanke på ISO og eksponeringstid for å få med så høyt dynamisk nivå som mulig og samtidig begrense tracking-problemer (litt avhengi av hvor på himmelen, og om det er vind eller skyer osv. Kan være alt fra 30 sekunder til 20 minutter).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...