Lindsay Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 (endret) Jeg har 3 subnets 192.168.1.0/24,192.168,2,0/24 og 192.168.3.0/24 Firewall/router kjører DHCP så om jeg gir 8 porter til hvert subnet vil dette fungere og opprette da 3 VLAN+ et til ip telefoner? På den måten sparer jeg å ha 2 ekstra managed switchern stående og surrer håper jeg Endret 18. januar 2014 av Lindsay Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Åssen topologi er du ute etter å oppnå? Hva slags router og eventuelle switcher bruker du nå? Klarer ikke helt å se eller skjønne hva du holder på med her, men utifra det jeg forstår, så må du ha et subnet til, til IP telefonene... Har du DHCP server for hvert subnet? Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Ja har DHCP server for hvert subnet, og IP telefonen går på et av de grunnet SIP proxy som fungerer kun på et av de. Som sagt er dette en cisco small business switch ESW540. Problemet er ikke å sette opp switch for hvert av de, men om jeg kan spare 2 switcher ettersom nettverket er ikke så stort att jeg trenger å benytte alle 24 porter på hver switch Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Skjønner fremdeles ikke helt hva du mener, men det er jo bare å opprette de aktuelle VLAN'ene og assigne portene til dem, respektivt... Lenke til kommentar
power Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Hei Ser ut til at du fint kan opprette vlan for hvert av nettene dine. Ser ikke ut til at selve switchen støtter ruting, så den mest hensiktsmessige måten å rute mellom nettene ville nok være å lage en trunk til FW/Router også lage sub-interfaces på de. En felle mange kan gå i når det kommer til vlan og trunking er å holde styr på native-vlan. Pr default er dette vanligvis vlan 1. Ta derfor å definer nettene dine med en tag så du har styr på dette når du skal lage sub-interfaces på FW/Router. F.eks vlan 10, 20 og 30 for 192.168.[1-3].0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå