Gå til innhold

VLAN på en cisco small business?

Lindsay

Anbefalte innlegg

Jeg har 3 subnets 192.168.1.0/24,192.168,2,0/24 og 192.168.3.0/24

Firewall/router kjører DHCP så om jeg gir 8 porter til hvert subnet vil dette fungere og opprette da 3 VLAN+ et til ip telefoner?

På den måten sparer jeg å ha 2 ekstra managed switchern stående og surrer håper jeg

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åssen topologi er du ute etter å oppnå? Hva slags router og eventuelle switcher bruker du nå?

Klarer ikke helt å se eller skjønne hva du holder på med her, men utifra det jeg forstår, så må du ha et subnet til, til IP telefonene... Har du DHCP server for hvert subnet?

Lenke til kommentar

Ja har DHCP server for hvert subnet, og IP telefonen går på et av de grunnet SIP proxy som fungerer kun på et av de.

Som sagt er dette en cisco small business switch ESW540.

Problemet er ikke å sette opp switch for hvert av de, men om jeg kan spare 2 switcher ettersom nettverket er ikke så stort att jeg trenger å benytte alle 24 porter på hver switch

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei

Ser ut til at du fint kan opprette vlan for hvert av nettene dine. Ser ikke ut til at selve switchen støtter ruting, så den mest hensiktsmessige måten å rute mellom nettene ville nok være å lage en trunk til FW/Router også lage sub-interfaces på de.

En felle mange kan gå i når det kommer til vlan og trunking er å holde styr på native-vlan. Pr default er dette vanligvis vlan 1. Ta derfor å definer nettene dine med en tag så du har styr på dette når du skal lage sub-interfaces på FW/Router.

F.eks vlan 10, 20 og 30 for 192.168.[1-3].0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...