Gå til innhold

For til katt. Tips til online butikk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke nødvendigvis billigere å handle kattefôr på nett, men Animail er et populært sted å handle kattefôr på nett.

 

Og hva som er bra kommer ann på katten din. Noe som er bra for en katt er kanskje dårlig for en annen. Og det er vel ingenting som heter bra og billig kattefôr. Men av mange typer dyrt fôr trenger katten mindre kvanta og holder seg friskere og det kan man spare penger på.

 

Sjekk de forskjellige merkene som fører den typen kattefôr du ønsker og velg den du tror vil fungere best.

Endret av Flying
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettdyret.no.

 

Josera Classic, kr 400 for 10 kilo. GRATIS frakt, 50 kr for å få levert på døren fra posten.

Veldig bra for, er det eneste jeg gir kattene mine, byttet fra RC (royal canin). Ene pusen sluttet å produsere så sinnsykt mye flass, samme pus gikk ned i vekt (han var feit), tynne pusen la på seg litt, og pelsen til alle tre ble sinnsykt mye bedre. Alle som koser med pusene mine berømmer hvor myk og fin pels de har :) Veterinæren er kjempefornøyd med helsen deres og berømmer meg for stellet jeg gir dem (de går ihvertfall årlig, for vaksine).

 

Edit: Man kan se om foret er bra og næringsrikt utifra hvor fort de spiser foret. En 10 kilossekk varer i 2,5 måned for alle mine tre katter, det er det foret som har vart lengst av de jeg har prøvd.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Hvordan kan man si at tørrfôr er kvalitetsfôr til dyr som katter og hunder?

 

Dette er dyr som i naturen lever av å spise rått og deilig kjøtt, fisk og diverse vegetabilske greier..

 

Hvordan kan da varmebehandlet slakteavfall da være kvalitet (meat i denne sammenheng er nemlig som regel slakteavfall, altså det som ikke er godt nok for mennesker)

 

Nei, takke meg til skikkelig hundemat..

 

Her går det denne uka i Gilde hundemat, neste uke blir det trolig fra en lokal fiskehandler.

Så blir det snart en uke på Gilde igjen.

 

Jeg tilsetter et vitamintilskudd da, siden det er med på å optimalisere kosten, særlig i vinterhalvåret.

 

Råfôring av katt har jeg ikke erfaring med, men det kan da ikke være verdens største sak å sette seg inn i det, katten er jo i større grad enn hunder avhengig av animalsk føde også.

Lenke til kommentar

Jo, kattene trenger flere næringsstoffer for å blant annet å ikke bli blinde, så det å mate katten din med bare råfor blir dyremishandling. De fikk litt vom her en dag og ELSKET det, men kattene mine er i utrolig god fysisk form delvis på grunn av det gode tørrforet de får. Du ser på dyret ditt om maten du gir dem er bra eller ei, akkurat som vi mennesker kan reagere på dårlig og godt kosthold.

Lenke til kommentar

Jeg forer mine katter med nykokt fisk hver dag, men de har alltid vann og tørrfor stående fremme.

Ene er 14, andre er 5 også har jeg en liten småtøs fra dyrebeskyttelsen (foster) på 2.

 

Etter jeg begynte med Josera tørrforet til de istedenfor det de selger på veterinærkontorene har pelsen dies blitt helt utrolig vakker. Glatt som silke, myk som bomull :)

 

Å sammenligne husdyr som katt og hund er med dyr som i gamle dager levde ute i naturen er vel ikke helt relevant. De hadde vel en levetid på 3 til 6 år....

Sykdom, innvollsorm, slosskamper, vær og vind etc etc.

 

Det som er viktig er at de får et skikkelig tørrfor i tillegg fordi de trenger å få i seg ting som de før fikk i seg fra naturen når de gikk på jakt. Dyrefor som du kjøper på matvarebutikken inneholder stort sett bare grønnfor og er bare egnet som snacks , ikke som mat.

 

Er som om du bare skulle leve på Super Chips hele livet, uten frukt, grønnfor og kjøtt.

Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på hvordan man råfôrer. Om man har peiling, og klarer å lage en balansert diett så er det ikke noe problem. Det største problemet med råfôring (både hund og katt) er at de som skal lage sin egen diett for dyra overhodet ikke har peiling, og ikke klarer å balansere det rett, og da blir det bare feil feil feil.

Det mange glemmer å tenke på når det gjelder råfôring, er at dyret da spiser alt fra kadaveret, ikke bare kjøttet. De spiser også det som er i magesekken, og her finner man mye viktige stoffer de trenger.

 

Så fordelen med et godt tørrfôr er rett og slett at alt dyret skal ha er i det, i rett forhold.

Hvis du ser på innholdslista til fôr som feks Acana og Orijen, så ser du at hoveddelen består av rent kjøtt, frukt og grønnsaker, og lite mel fra kylling, fisk osv, og det inneholder ikke korn (utenom slankefôret til Acana, de har også korn som fyllstoff)

Lenke til kommentar

http://pets.webmd.com/cats/guide/cat-food-101-what-you-need-to-know-about-feeding-your-cat

 

''In fact, Murray notes that dog food can be fatal to cats over time because it doesn't meet their nutritional needs and it's often loaded with carbohydrates, which cats can't process well.''

 

http://cats.about.com/od/catfoodfaqs/f/dogfoodforcats.htm

 

''It's not a strange question at all. There's nothing in dog food that will directly harm a cat within a short period of time, but the point is what is lacking. Simply put, dog food does not provide the nutrients required by cats. Eating a little bit of dog food won't kill a cat. But a cat fed exclusively on dog food can not only go blind, but can develop a heart condition, called feline dilated cardiomyopathy.''

Så står det litt om Taurine som er stoffet jeg pratet om som tilsettes i tørrfor.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på hvordan man råfôrer. Om man har peiling, og klarer å lage en balansert diett så er det ikke noe problem. Det største problemet med råfôring (både hund og katt) er at de som skal lage sin egen diett for dyra overhodet ikke har peiling, og ikke klarer å balansere det rett, og da blir det bare feil feil feil.

Det mange glemmer å tenke på når det gjelder råfôring, er at dyret da spiser alt fra kadaveret, ikke bare kjøttet. De spiser også det som er i magesekken, og her finner man mye viktige stoffer de trenger.

Ja, det krever litt å sette seg inn i dette med råfôring, men det er faktisk ikke så himla vanskelig.

Mine hunder går delvis på egenkomponert diett, og delvis på ferdigprodukter som Vom og hundemat sine produkter.

Det skal sies at det fortsatt er omstridt hvorvidt ville dyr vil spise blant annet mageinnhold dersom de har god nok tilgang på mat.

 

Så fordelen med et godt tørrfôr er rett og slett at alt dyret skal ha er i det, i rett forhold.

Hvis du ser på innholdslista til fôr som feks Acana og Orijen, så ser du at hoveddelen består av rent kjøtt, frukt og grønnsaker, og lite mel fra kylling, fisk osv, og det inneholder ikke korn (utenom slankefôret til Acana, de har også korn som fyllstoff)

Og her er du jo inne på å anbefale en diett som består mye av rent kjøtt, uten å ta med magesekk mm.

 

 

 

http://pets.webmd.com/cats/guide/cat-food-101-what-you-need-to-know-about-feeding-your-cat

 

''In fact, Murray notes that dog food can be fatal to cats over time because it doesn't meet their nutritional needs and it's often loaded with carbohydrates, which cats can't process well.''

 

http://cats.about.com/od/catfoodfaqs/f/dogfoodforcats.htm

 

''It's not a strange question at all. There's nothing in dog food that will directly harm a cat within a short period of time, but the point is what is lacking. Simply put, dog food does not provide the nutrients required by cats. Eating a little bit of dog food won't kill a cat. But a cat fed exclusively on dog food can not only go blind, but can develop a heart condition, called feline dilated cardiomyopathy.''

Så står det litt om Taurine som er stoffet jeg pratet om som tilsettes i tørrfor.

Se her ja, du serverer meg faktisk argumenter på løpende bånd, slettes ikke dumt..

 

Den beste kilden til taurin for katter er faktisk gjennom å spise rå og ubehandlet animalsk kost (altså rått kjøtt, innvoller mm)

Katters sviktende syn skyldes gjerne taurinmangel.

 

Tørrfôr har jeg jo faktsik argumentert mot, og det ekstreme innholdet av karbohydrater i svært mange typer er en av grunnene til dette..

 

Det er jo ganske interessant med disse tørrfôr-greiene at de gjerne sprayer på fett og vitaminer utenpå kulene for å gjøre så det i det minste nærmer seg kvaliteten til rene naturlige produkter..

Lenke til kommentar

Er helt enig i at råfôring gjort rett er det beste, både for hund og katt.

Nei råfôring er ikke så himla vanskelig om folk gidder sette seg inn i det, problemet med folk flest er jo at de ikke gjør det.

Derfor er det tryggest for deres dyr at de får en ferdig balansert diett så de får i seg de næringstoffene de trenger.

Kvaliteten på alt av fôrmerker som blir solgt er en helt annen greie.

Lenke til kommentar

Nettdyret.no.

 

Josera Classic, kr 400 for 10 kilo. GRATIS frakt, 50 kr for å få levert på døren fra posten.

 

Veldig bra for, er det eneste jeg gir kattene mine, byttet fra RC (royal canin). Ene pusen sluttet å produsere så sinnsykt mye flass, samme pus gikk ned i vekt (han var feit), tynne pusen la på seg litt, og pelsen til alle tre ble sinnsykt mye bedre. Alle som koser med pusene mine berømmer hvor myk og fin pels de har :) Veterinæren er kjempefornøyd med helsen deres og berømmer meg for stellet jeg gir dem (de går ihvertfall årlig, for vaksine).

 

Edit: Man kan se om foret er bra og næringsrikt utifra hvor fort de spiser foret. En 10 kilossekk varer i 2,5 måned for alle mine tre katter, det er det foret som har vart lengst av de jeg har prøvd.

 

Takk for tipset, har selv bestilt dette fôret nå for å teste det ut.

 

En liten korrigering bare, det er kun gratis frakt hvis man bestiller for over kr 500. En 4kg sekk koster kr 199,- og 10 kg koster kr 419,- så her må man bestille mer skal man få det gratis tilsendt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...