Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjemmebygd PC død! Hjelp!

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070
Hei! For ca 2 år siden bygde jeg en PC (uten mye kunnskap) men den fungerte topp i ca et halvt år før den krasjet. Stuket mye for å fikse den men klarte ikke så kjøpte mac imens... men nå er jeg lei av å ikke få brukt maskinen jeg svidde av ca 7 lapper på :mad:

Husker ikke alle specsa men de finner jeg hvis de trengs. Maskinen har i hvert fall seagate sdl hardisk, gigabyte hovedkort og kjører windows 7 64bit.

Er lenge siden den ble ødelagt og nå husker jeg ikke hva som skjedde lenger - var iaffal en harddisk-krasj og masse blåskjermer.

Når jeg starter opp maskinen nå står det:

Finner ikke BOTMGR, trykk ctrl+alt+delete for å restarte.

Dette skjer hver gang. Så jeg hiver i windows cd-en, og prøver å boote fra den. Da oppfører den seg merkelig - noen ganger vil den ikke boote, andre ganger booter den men er veldig treg.

Når jeg endelig kommer inn i windows-installasjon, velger jeg å installere på nytt. Når jeg kommer til "Hvor vil du installere Windows?" er det ingenting å velge! En gang da jeg prøvde å fikse prøvde jeg å formatere hardisk uten hell...så da prøvde jeg å trykke slett-knappen i stedet, og tror det var etter det alternativene forsvant? :S hvordan er det mulig?

Maskinen finner i affal ikke noe stasjon å installere på. Under står det "Finner ingen stasjoner. Klikk Last inn driver for å gi installasjonen en lagringsenhetsdriver". Men har ikke noe cd å legge inn...

Hva gjør jeg? Hjelp mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

høres ut som harddisken din har tatt kvelden. det er to grunner til hvorfor windows installen ikke finner stajsoner, det ene er at den krever en raid driver, sjeldent men skjer, alternetivt to er at HDD er død/ødelagt. fikk du samme feilmelding første gang du installerte windows 7?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Første gang jeg installerte windows 7 gikk alt fint! Etter krasjen mener jeg også å huske at jeg fikk installert igjen, men det begynner å bli lenge siden.

HVa er en raid driver, er det på cd-en til hovedkortet? Det er den eneste cden jeg har men husker jeg forsøkte den uten hell.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Et lite clue kan være at jeg har rotet rundt i bios/cmos. Jeg prøvde flere forskjellige innstillinger sist gang men nå husker jeg ikke hva som er riktig...

CMOS finner i hvert fall harddisken min, står at den er på IDE channel 0 master.. hva betyr deT? Når jeg går inn på den er det to innstillinger: ide channel 0 master og Access mode, begge er på auto...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Tror jeg hadde feil SATA mode, byttet fra IDE til AHCI og nå kommer partisjonene mine opp igjen i windows-installeringen :) bør jeg slette partisjonene, formatere og starte på helt blank harddisk? Eller holder det å formatere begge partisjonene (på 100mb og 930 gb) og så installere i den store partisjonen? Husker det var noe med at windows 7 bruker den lille partisjonen til systemfiler, men aner ikke åssen det vil funke nå som jeg reinstallerer

Lenke til kommentar

Trenger ikke 2 partisjoner for win 7.

Men anbefaler egen partisjon til win og programmer på ca 200Gb og resten til dokumenter og egne filer.

Det gjør det enklere i fremtiden å spare egne filer om du skulle formatere, oppgradere, reinstallere win.

Da slipper du å gjøre noe med dokument disken..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Nå har jeg slettet alle partisjoner, laget en ny partisjon, og formatert den - for å være på den sikre siden og være ferdig med all formatering :) men jeg får en feilmelding som heter 0x80300001, og at jeg bør sjekke bios-innstillinger siden disken ikke støtter installasjon av windows...

Prøvde å laste inn driver med cd-en til hovedkortet, men får melding om at den ikke finner passende driver, og når jeg begynner å bla i mappene aner jeg ikke hva jeg skal se etter...

Aner ikke hva jeg skal gjøre nå, er muligens noe feil innstilling i bios/cmos? Men vet ikke hva... byttet som sagt til AHCI og den står på "channel 0 master" hvis det betyr noe...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Forstår ikke spørsmålet, du må nok forenkle litt :) men jeg kan i hvert fall si at alt fungerte perfekt før pc-en krasjet, så jeg vet at alt "passer sammen" på maskinen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

du har et problem med raid drivere, skal ligge innunder en mappe kalt raid eller hdd managment på cd'en, gjerne under drivere. men ta et bar kjappe bilder av bios, samt innholdet på cd'en så kan vi jo kanskje hjelpe deg på riktig vei.

Lenke til kommentar

Du resetter hele biosen.

Går innpå bios og fikser slik at HDD står på AHCI? og prøver så og installere Win 7 på nytt.

Går ikke dette, så kan det jo være en liten liten liten mulighet at dvd-platen din med win 7 kan være skadet?

Last ned win 7 og legg det inn på en minnepenn og så installere du fra minnepennen :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Ut ifra det jeg har lest om RAID, går ikke det ut på at du har flere harddisker? Har kun 1... men muligens misforstått. Har stilt innstillingene i bios/cmos tilbake uten at det hjalp.

Windows cd-en er garantert i orden :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Nå kan jeg nok utelukke driver problemer også... boken sier at windows 7 cd-en har drivere til intel AHCI og RAID fra før. Drivere på cd-en min er kun til Marvell, ikke intel. Så der er det ingen drivere jeg kan velge.

Kan det tenkes at maskinen min bare ikke støtter ahci? At jeg må velge IDE? Hvordan vet jeg dette?

Ut ifra boken virket det som at ahci kun skal velges når maskinen har OS...? bør jeg starte med IDE til installasjonen og så velge AHCI når windows er installert?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Nei, men alt fungerte før, er det ikke rart hvis jeg MÅ oppdatere nå..?

Jeg fant en "løsning"... jeg boota fra GigaByte cd-en og da gikk den gjennom en slags installasjon (fikk ikke med meg hva den drev med, var ingenting å trykke på heller). Tenkte den kanskje installerte noe drivere fra cd-en?

Uansett: etter dette fikk jeg plutselig lov til å installere windows på hdd'en.

men er redd for at cd-en egentlig bare satte alt tilbake til frabrikkinnstillinger, dvs satte ahci tilbake til IDE?? Kan jeg ha løst problemet eller bare kastet bort mye tid på å installere windows med IDE?

Fpr uansett håpe det funker så jeg kan prøve regedit som du sier...

Btw, installasjonen har tatt helt sinnsykt lang tid, mange timer... akkurat nå er skjermen helt svart, den får signal for den har ikke slått seg av, og maskinen jobber som f. Betyr det at noe er feil eller tar det bare såpass med tid? :S

Lenke til kommentar

Hei!

Går ut fra at du har backup fra før, eller at det ikke er så nøye. I så tilfelle ville jeg installert Linux på maskinen, og så etter det forsøkt å installere windows etter det igjen.

Alternativt, lag deg en bootbar Linux minne-pinne, og prøv reparasjon derfra.

http://www.howtogeek.com/howto/31804/the-10-cleverest-ways-to-use-linux-to-fix-your-windows-pc/

Edit: Så først etterpå at du skriver du fikk "fikset" den. Høres ut som PC'en din har fryst, om den har stått i flere timer. Avbryt, sjekk disken din fra linux minnepinne, for å se om den er defekt nå...

Defekt disk får du erstattet på garanti eller reklamasjon.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Har ingenting å miste på maskinen. :)

Jeg har en cd med knoppix, kan det brukes?

Maskinen har brukt ca 4 timer til nå, men helt fram til for noen minutter siden installerte den - gikk bare veldig tregt. Nå har den stoppet på en svart skjerm, og jeg veti kke om den bare trenger lang tid eller om den har hengt seg opp. Kjipt å avbryte og evt ødelegge alt sammen... regner med at hvis jeg skrur av nå må jeg begynne helt på nytt igjen etterpå?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Windows-installasjonen ble "ferdig", dvs kom til 100% - men så blir skjermen helt svart og ingenting skjer. Skjermen skrur seg ikke av og maskinen jobber, men helt svart skjerm. Sto sånn i et par timer så skrudde av.

Prøvde å restarte og åpne windows, så reparere, men gikk ikke. Så da ble det format igjen... når jeg går inn på ny installasjon av windows er det samme problem igjen - får ikke lov til å installere. Denne gangen hjalp ikke GigaByte cd-en heller.

To ting jeg lurer på:

1. når jeg går inn på bios og velger "load optimized defaults" velger den IDE og ikke AHCI. Men når jeg booter får jeg en advarsel om at maskinen kjører i IDE mode og at jeg bør aktivere AHCI for optimal ytelse - hva skjer egentlig med det, KAN jeg ha AHCI eller ikke? Når jeg hadde IDE fant ikke installasjonen hardisken i det hele tatt...

2. nå sliter jeg bare med å komme inn i windows installasjonen... maskinen henger seg på svart skjerm enten etter "windows starter" eller etter "laster inn filer".

Tips jeg har lest rundtomkring sier at jeg må koble ut alt av disker/usb-enheter, men jeg har kun 1 hdmi skjerm og 1 usb pinne til mus/tastatur koblet til. Kun 1 hardisk koblet til SATA. Prøvde til å med å koble ut mus/tastatur men hjalp ikke (må jo koble til for å klikke videre uansett).

Andre tips sa at jeg må koble inn en ekstra skjerm, så jeg har prøvd alle kombinasjoner av hdmi skjerm og rgb skjerm + begge to. Hadde ikke no å si.

Også lest at jeg må holde f8 inne ved oppstart og velge low resolution, men hjalp ikke det heller.

hva skal jeg gjøre? :( hva skjer med svart skjerm??

DRITLEI av linux ditt og datt og brenne cd-er... jeg prøvde Knoppix (en av linux live cd-ene) men hjalp ingenting. Kan ikke en skitt om linux og forstod ingenting, leste utallige guider uten å bli noe klokere.

Dessuten, jeg har en så og si ubrukt maskin og betalt for å ha windows cd, hvorfor har jeg ikke det jeg trenger for å reinstallere? :S

uff, ble langt... men evig takknemlig for de som hjelper til :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

sett den på AHCI mode, men med slike problemer du har så er 99,9999999% sikkert at du har en dårlig disk, og da er det bare å bytte den ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...