GIMP Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Hei, etter ca to år uten problemer får jeg nå "no harddisk is detected" ved oppstart. Når jeg går inn i bios ser jeg at kun den ene av de to corsair cssd-F115GB2-A disker synes. Og den som mangler er selvfølgelig den med OS (windows 7). Jeg har prøvd - å bytte kabler med den som fungerer - veksle mellom AHCI og IDE mode - resatt bios Så mest sansynlig er disken gone, men er det noen måte å få verifisert dette på eller andre debug metoder? Jeg har ingen andre maskiner jeg kan sette den inn i for å teste. PC'en er bygd av Komplett og har ASUS hovedkort. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Skal du ha noen mulighet til å "redde" den SSD'en, tror jeg at du må nok koble den til en annen PC ogbruke f. eks. EaseUS Data Recovery. Eller du kan eventuelt prøve med en Live Linux distro, f. eks. Ubuntu. Selv de kaller den Desktop, så kan den kjøres fra CD/DVD. Men kan ikke BIOS se den, da er nok fare for at SSD'en er død for ever. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Har du prøvd å ta SATA strømkabel og datakabel fra den disken som virker? Og koble den til den SATA-porten på hovedkortet som den som virker er tilkoblet? Ikke koble til den som virker. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Mener da at det nettopp det TS sier i første tråd: "Jeg har prøvd - å bytte kabler med den som fungerer" Så han har vel prøvd det rådet. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Å bytte kabler kan være så mangt. Kan være at han har prøvd å bytte datakabler mellom de 2 SSD-ene og ikke tenkt på å bytte strømkabel. Lenke til kommentar
GIMP Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Takk jeg tenkte på å bytte strømkabel også:-) Forstår jeg deg rett Chavalito at det er mulig en linux variant kan få kontakt med disken? Og tilsvarende, hvis jeg kjøpre en ny disk til maskinen og installerer OS på den, så kan kanskje recovery programmer ala det du nevner få tak i disken? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Det er verdt et forsøk å prøve med Linux, men som sagt, hvis ikke BIOS ser SSD'en, tviler jeg på at Ubuntu kan se den. Dog kan du prøve med enten Hiren's Boot CD eller Ultimate Boot CD som begge inneholder en haug med diagnose verktøy. Finner ikke en av disse SSD'en, er den nok gone for ever, dessverre. Eneste mulige løsning da er vel IBAS, men de er jo ikke billige da. Lenke til kommentar
GIMP Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Da har jeg fått bootet opp med ubuntu men den ser desverre ikke den tapte disken heller. Da kjører jeg heller en garantisak mot forhandler, Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
GIMP Skrevet 2. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2014 Hei igjen, komplett har dessverre ingen form for intern labb eller kompetanse for feilsøking av ssd disker, men tilbyr kun å erstatte med ny disk. Hadde håpet at et firma som setter sammen og bygger custom pc'er hadde strukket seg litt lenger:-( Jeg har nå kjøpt en ny disk og installer win7 på nytt, men ser dessverre fortsatt den enen av de to gamle diskene. Det primære for meg er å prøve å få ut innholdet av disken. Jeg ser at den mest sansynligvis er død, men jeg tenker at det må da være mulig å få funnet ut om det er noe intern "kabling" som er årsak eller om det er det fysike minnedelen av disken.... Finnes det noen måter å bypase bios og få direkte kontakt med disken? Er det noen ide/mulig å begynne å skru disken fra hverandre og eventuelt bytte deler med den andre like disken som fungerer? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 ...Er det noen ide/mulig å begynne å skru disken fra hverandre og eventuelt bytte deler med den andre like disken som fungerer? Er ikke noe man kan tenkes å klare uten avansert utstyr. En SSD består bare av et kretskort, hvor minnebrikkene er loddet på. I teorien er det nok mulig å flytte minnebrikkene, men det er umulig med en vanlig loddebolt. Eksempel på innsiden av en SSD: http://www.storagereview.com/sandisk_ultra_ssd_review_240gb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå