Gå til innhold

amd vs intel

Jofrode

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD har rykte på seg for å bli varmere samt ta mer strøm. Ellers så er det ingen merkverdige forskjeller på disse to, men jeg foretrekker litt begge deler kan man si. Kjøper man en god kjøler så er det kun strømproblemer som forekommer, og dette kan jeg fint leve med kan du si, og dessuten så er jo AMD billigere i snitt som du nevner.

AMD i ENKELTE bærbare maskiner kan bli rein galskap enkelte ganger når man tenker på varmen. Hos andre maskiner så er ikke AMD i bærbar noe problem i og med at de da har satt inn bedre kjøling osv, men de maskinene bråker gjerne mer.

Når det kommer til AMD vs Intel i en stasjonær så mener jeg at det er ett fett, men for meg så blir det ofte AMD faktisk på grunn av at disse er de rimelige. Men jeg pleier alltid å kjøpe med meg en annen kjøler en nden som ligger med prosessoren så merker du knapt forskjell på AMD og Intel når man bruker maskinen. AMD bruker kanskje litt mer strøm, men for meg uvesentlig. Ikke snakk om store mengder strøm uansett.

Lenke til kommentar

Det er ikke et fett om man velger AMD eller Intel når det kommer til stasjonære maskiner, Intel gjør det markant bedre f.eks under spill.

I enkelte benchmarks tar de forbehold om CPU'ens matematiske operasjoner, kompresjoner, kryptering, primtall test, Flyttall, SSE (Multimedia Instruksjoner), String sortering, fysikk, osv. I en slik test gjør Intel i7 (3930K, 3960X, 3970X, 4930K og 4960X) det bedre og avviket fra AMD (FX-9590) og Intel kan bli ganske stor.

For all del ikke tolk dette som jeg sier at AMD er dårlig, jeg har selv AMD, men per dags dato ligger Intel et stykke foran AMD når det kommer til topp sjiktet og AMD har selv sagt at de kommer til å trekke seg tilbake fra dette marked og satse på mellom sjiktet og mobile enheter (her pengene ligger).

Du bør heller se på ytelse kontra pris og ta dine behov med i betraktning. F.eks om du skal ha en maskin til spilling og ønsker topp ytelse og du har pengene, velger du Intel. Sikter du deg inn i mellom sjiktet har AMD gode prosessorer som gir deg bra ytelse opp mot pris. Men å si at det er ett fett blir feil.

Lenke til kommentar

Slik det er i dag, så er det ikkje noe AMD VS Intel.

Man velger Intel eller Intel i forhold til hva man trenger. Sånn er det blitt desverre :(

Hvor får du det ifra? AMD har god markedsandel i mellomsjiktet og har gode alternativer opp mot Intel. Toppsjiktet er noe annet. Jeg jobber med å laget et system til å fange objekter i rommet, og til dette tilfellet kommer AMD bedre ut og som nevt tidligere kommer det også an på bruksområde og ytels kontra pris.

Endret av cronbach alpha
Lenke til kommentar

Man velger Intel eller Intel i forhold til hva man trenger. Sånn er det blitt desverre :(

Det stemmer ikke. AMD er bedre til kontorarbeid enn Intel. Når det gjelder spilling så er det noe annet, men ellers så har han over her noe bra! :)

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. AMD er bedre til kontorarbeid enn Intel. Når det gjelder spilling så er det noe annet, men ellers så har han over her noe bra! :)

AMD er ikke bedre enn Intel til kontorarbeid. Intel er bedre enn AMD til de langt fleste bruksområder, så Nizzen's utsagn er ikke langt fra sannheten.

Lenke til kommentar

Hvilken type kontorarbeid sikter du til? CAD er Intel bedre på, videoredigering er Intel bedre på, Word er ett fett, Excel er Intel langt bedre på...

De eneste tilfellene AMD slår Intel er når du skal komprimere store mengder filer uten å bruke GPU-aksellerering eller jobber med ekstremt trådet arbeid med ekstremt lav TLP uten å gjøre flyttallsoperasjoner og ikke er avhengig av god cache-latency eller god minnebåndbredde.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Kontormaskiner skal gjerne være billige som kjent. Da gjelder det å få en prosessor som gir mest i forhold til hvor lite den koster. Da er AMD virkelig aktuelt! Dermed så kan AMD være en bedre kontor prosessor enn Intel i og med at du da må punge ut med mer penger når det gjelder prosessoren.

Vil du ha kilde til dette også så kan jeg godt gi deg ett par :);)

Lenke til kommentar

Kontormaskiner skal gjerne være billige som kjent. Da gjelder det å få en prosessor som gir mest i forhold til hvor lite den koster. Da er AMD virkelig aktuelt! Dermed så kan AMD være en bedre kontor prosessor enn Intel i og med at du da må punge ut med mer penger når det gjelder prosessoren.

Vil du ha kilde til dette også så kan jeg godt gi deg ett par :);)

Ja kom med kilder! Det liker vi :)

Skal man ha en billig kontormaskin for facebook og word, så kan man kjøpe en billig brukt pc med Intel cpu :p

Man får en Intel Celeron G1820 2,7GHz til 329kr som er bra nok til "kontorarbeid". Dette er vel billig nok til å være nytt?

Ikkje helt sikker på hva slags amdcpu som er konkurrent til denne, men kanskje et eller anna amd semptron. Da ville jeg tro at celeron g1820 gruser semptron på ALT, uten å ha sjekket :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...