Gå til innhold

Hjelp til kamera - Hunder i action fotografering


Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på om noen kan komme med anbefalinger/erfaringer når det gjelder innkjøp av kamera.

 

Vil bli mest brukt til fotografering av hunder i action ute, så bilder i serie og følgefokus er viktig. Også viktig at kameraet er "weather sealed".

 

Vurderer Olympus OM-D E-M1 og tre forskjellige objektiv. Ca pris 32 000,-

 

En fotograf har sagt at hun ville gått for et vanlig speilrefleks ala Nikon D600 (ca samme pris) og linser til det.

 

Mitt budsjett ligger på ca 30 000,-

Endret av Pan007
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis action er viktig burde du se på objektiver til de forskjellige kameramerkene først, det ultimate objektivet er nok et 70-200 f/2.8 som gir raske lukkertider men det koster penger.

 

Du får avansert actionfotografering med et Canon 7D og en 70-200 f/2.8 IS og en 15-85 IS til allroundfotografering. Synes du 70-200 f/2.8 IS er for dyr får du to utgaver til av dette objektivet, en på f/2.8 uten IS og en på f/4, f/4 holder til actionfotografering i greit dagslys men f/2.8 klarer jobben bedre bla. innendørs.

 

Er videofunksjonen i kameraet viktig kan du også vurdere Canon 70D, noe enklere bygget men har arvet noe av det avanserte fokussystemet til 7D.

Lenke til kommentar

I debatten speilløst vs DSLR så ville jeg valgt DSLR fortsatt til det formålet du skal fotografere.

 

Bildet jeg la ved her er tatt med Nikon D700+70-200mm.

 

Aner ikke hvor bra Olympus E-M1 er på følgefokus, men pro husene til Nikon og Canon med rette objektivet gjør garantert jobben.

 

post-46959-0-84989900-1389985328_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er galt med K-3? Høres jo ut til å passe godt til kravene dine. Noe spesielt du savner?

Tror du misforstod meg litt, eller at jeg ikke var klar nok i svaret.

K-3 er klart et alternativ.

Brukt proffhus fra Canon eller Nikon ønsker jeg ikke ;-), da jeg ønsker å kjøpe noe nytt.

Hvis action er viktig burde du se på objektiver til de forskjellige kameramerkene først, det ultimate objektivet er nok et 70-200 f/2.8 som gir raske lukkertider men det koster penger.

 

Du får avansert actionfotografering med et Canon 7D og en 70-200 f/2.8 IS og en 15-85 IS til allroundfotografering. Synes du 70-200 f/2.8 IS er for dyr får du to utgaver til av dette objektivet, en på f/2.8 uten IS og en på f/4, f/4 holder til actionfotografering i greit dagslys men f/2.8 klarer jobben bedre bla. innendørs.

 

Er videofunksjonen i kameraet viktig kan du også vurdere Canon 70D, noe enklere bygget men har arvet noe av det avanserte fokussystemet til 7D.

Takk for tipsene.

Lenke til kommentar

Synd at ingen har erfaring med Olympus OM-D E-M1. Det virker som et meget godt kamera.

Hadde vært spennende å teste det ut, men litt mye penger hvis det ikke svarer til forventningene.

 

Pentax K-3 seiler opp som en god kandidat. Har fått dette tipset av en fotograf jeg kjenner (som er litt Pentax fan)

 

Video er ikke så veldig viktig, men en viktig bonus funksjon.

Lenke til kommentar

Pentax har flere gode objektiver, men skal du ha de "vanntette" må de inneha benevnelsen DA. Bla, har de en 50-135 f/2.8 og en 16-50 f/2.8 begge er "vanntette" men noe mer kjennskap har jeg ikke til disse.

Nei, de må ha betegnelsen da* eller wr for å være vann- og støvtette.

 

Det er begge gode objektiver. Endel har hatt problemer med sdm-motoren i 16-50, men det skal være fikset på nye. Uansett er det en garantisak.

 

Kan anbefale å sjekke ut tamrons 70-209/2.8. Koster 6000, og er meget bra.

Lenke til kommentar

Pentax K-3 er kåret til årets speilrefleks hos akam og TheCameraStoreTV, ikke uten grunn (les/se grunnene på linkene). Blant annet lynrask følgefokus (25 krysstype fasefokus med ny fokusbrikke) og stor buffer. De sier ikke hvor mange bilder den skal klare, men mengden er dobbelt fra K-5 og der rakk den til 23-27 bilder i råformat med 7 fps. Med K-3 sine 8 fps og 24 Mp kan du forvente 27-32 råformat bilder bufferkapasitet. Jpeg har selvsagt plass til flere, men jpeg fraråder jeg uansett kamera.

DA*, WR og AW betegner værtett objektiv. Sistnevnte er et nytt tilskudd som foreløpig kun gjelder 560mm f/5,6 fastobjektivet.

 

Jeg vet ikke hvilke objektiver du tenker på, men 30 000 gir godt rom for objektiver. Her er et kjapt forslag:

- Sigma 18-35mm f/1,8 (kameraet stabiliserer bildet). Egnet for relativt nære bilder av blant annet hunder, samt oversiktsbilder fra innendørs hundeutstillinger etc. Lynrask fokus.

- Sigma 70-200 f/2,8. (kameraet stabiliserer bildet). Egnet for hunder i fart. Lynrask fokus, skarpt. Pentax sin egen 60-250mm f/4 er også et godt alternativ dersom du klarer deg med et blendertrinn dårligere og noe høyere pris.

- Pentax 18-135mm f/3,5-5,6 WR (stabilisator i kameraet). Egnet for vått vær, sandstormer etc. God allrounder med kjapp fokus. Kan kjøpes i kit med K-3.

 

Pentax K-3 med 18-135: 13 000,-

Sigma 18-35: 6000,-

Sigma 70-200: 8000,-

SUM: 27 000,-

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Pentax K-3 er kåret til årets speilrefleks hos akam og TheCameraStoreTV, ikke uten grunn (les/se grunnene på linkene). Blant annet lynrask følgefokus (25 krysstype fasefokus med ny fokusbrikke) og stor buffer. De sier ikke hvor mange bilder den skal klare, men mengden er dobbelt fra K-5 og der rakk den til 23-27 bilder i råformat med 7 fps. Med K-3 sine 8 fps og 24 Mp kan du forvente 27-32 råformat bilder bufferkapasitet. Jpeg har selvsagt plass til flere, men jpeg fraråder jeg uansett kamera.

DA*, WR og AW betegner værtett objektiv. Sistnevnte er et nytt tilskudd som foreløpig kun gjelder 560mm f/5,6 fastobjektivet.

 

Jeg vet ikke hvilke objektiver du tenker på, men 30 000 gir godt rom for objektiver. Her er et kjapt forslag:

- Sigma 18-35mm f/1,8 (kameraet stabiliserer bildet). Egnet for relativt nære bilder av blant annet hunder, samt oversiktsbilder fra innendørs hundeutstillinger etc. Lynrask fokus.

- Sigma 70-200 f/2,8. (kameraet stabiliserer bildet). Egnet for hunder i fart. Lynrask fokus, skarpt. Pentax sin egen 60-250mm f/4 er også et godt alternativ dersom du klarer deg med et blendertrinn dårligere og noe høyere pris.

- Pentax 18-135mm f/3,5-5,6 WR (stabilisator i kameraet). Egnet for vått vær, sandstormer etc. God allrounder med kjapp fokus. Kan kjøpes i kit med K-3.

 

Pentax K-3 med 18-135: 13 000,-

Sigma 18-35: 6000,-

Sigma 70-200: 8000,-

SUM: 27 000,-

Takk for gode tips ;-)

Lenke til kommentar

Skulle ønske noen med E-M1 kamera kunne komme med noen erfaringer.

Har ikke søkt i forumet da jeg ikke helt skjønner hvordan en gjør det ;-)

 

Til dere drevne der ute, er det noen tråder rundt bruk av E-M1?

 

Tviler på om du finner noe svar på om E-M1 er bra nok for det du ønsker uten å teste selv. Det ser ut til å være bred enighet i tester om at E-M1 er bedre enn tidligere Olympus-modeller på følgefokus. Men om det er bra nok for det du skal bruke det til er det vanskelig å si. Det er også tynt med mFT telezomer med bra lysstyrke for øyeblikekt.

 

IMO er speilrefleks fortsatt det trygge valget mht følgefokus. Velger du Canon 7D, 70D, Nikon D7100 eller Pentax K-3 (eller K-5?), muligens Sony A77 er det alle gode kameraer. Av disse er jeg mest usikker på A77 som har elektronisk søker og jeg aldri har sett noen som har testet mht til føglefokus (men det kan jo finnes hvis du leter litt).

 

Pentax K-3 er kanskje det kameraet som er det beste crop-kameraet i dag mht spesifiksjoner, men hvordan Pentax sin autofokus er i praksis aner jeg ikke. Kanskje noen andre har referanser til noen som har testet følgefokus på K-3? En ulempe med Pentax i forhold til Canon og Nikon er litt dårligere utvalg i optikk, men finner du det du vil ha spiller det liten rolle.

 

Fordelen med Canon og Nikon er at det finnes mange proffe og halvprofesjonelle fotografer som bruker nettopp modeller fra disse til sport og annen actionfotografering. De har også egne 70-200 F2.8 (og F4.0) som er et hyperaktuelle objektiv til ditt bruk. Så IMO safer du litt med 7D/70D/D7100, men av disse er det bare det ganske gamle 7D som er spisset mot actionfoto.

 

Et annet poeng er jeg ikke aner hvor "krevende" ditt bruk vil være. Kanskje en 750D/D5300 hadde holdt lenge, eller tilsvarnde fra andre produsenter og da er det totalt bortkastet (muligens med unntak av værtetting) å betale mye mer for et litt bedre kamera.

 

Et siste alternativ er å gå til fullformat, men da skal du slite med å få noe nytt innenfor 30K. Nikon D610 kan muligens fungere, men det har AF på linje med D5300. På Canon ville 5D Mk III sannsynligvis vært ideelt, man da ryker budsjettet totalt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Skulle ønske noen med E-M1 kamera kunne komme med noen erfaringer.

Har ikke søkt i forumet da jeg ikke helt skjønner hvordan en gjør det ;-)

 

Til dere drevne der ute, er det noen tråder rundt bruk av E-M1?

Har prøvd meg litt på hundebilder med E-M1 og det har følgefokus som funker! Men hunder i full fart er veldig krevende og det sikreste er nok å velge et kamera med følgefokus på nivå med 7D. Men så spørs det hvor heftige action bilder du tenker på! E-M1 klarer å følge hunder hvis farten ikke er alt for høy. Og spesielt hvis motivet er et stykke unna, virket som E-M1 sliter litt mer med å følge motivet hvis det kommer for nært. Så går du for E-M1 ville jeg nok valgt som Døgnvill, et panasonic 35-100mm 2.8.

 

Men siden OM-D har 9 b/s så kan du med litt planlegging få actionbilder uten følgefokus!

Disse to er tatt uten følgefokus:

 

8029546594_bdb1981fd8_c.jpg

Her kommer jeg! by Rune Mattsson 2011, on Flickr

 

8146125688_1de10432c3_c.jpg

Den er min! by Rune Mattsson 2011, on Flickr

 

Lenke til kommentar

Uten at jeg har prøvd det selv sies det at følgefokus fortsatt henger litt etter speilrefleks selv på Olympus E-M1.

 

Se: Jeg ser du foreslår K-5 som alternativ. K-5 er fortsatt et veldig godt kamera, men akkurat på følgefokus holder det ikke følge med K-3. I følge pentaxforums er K-3 lynrask på følgefokus grunnet ny og mye bedre fasefokus-sensor som blant annet er oppgradert fra 11 til 25 krysstype fasedetekterende sensorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...