Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bekrefte død GPU

Anbefalte innlegg

Har en god gammel traver fra februar 2008, en Dell XPS M1530 som inntil nylig har gjort sine saker bra. I dag hadde jeg en feilmelding på skjermen, og uten å lese for nøye klikket jeg bare på "start maskinen på nytt". Jeg ser Dell logo ved oppstart, jeg ser Windows 8.1 boot logo, og av og til at den logger på kontoen min. En gang fikk jeg også se skrivebordet et lite minutt før skjermen ble svart. Som regel blir den svart rett etter Windows boot logo.

Jeg kjørte windows gjennoppretting fra minnepenn, som i praksis er en automatisert formatering. Alt så greit ut, la inn noen updates etc, så at Nvidia kontrollpanel kom inn. Etter en restart så jeg at oppløsningen var korrekt i forbindelse med innlogging, men så ble skjermen svart igjen.

TL;DR: Finnes det en Linux jeg kan boote fra minnepenn og og diagnostisere PCen? Kan være GPU, driverfeil, HDD feil etc. Ønsker å bekrefte feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke Ubuntu live eller hvilken som helst annet Linux distro til dette. Selv Ubuntu kaller den Desktop, kjører den fra CD/DVD uten problemer. De fleste distroer kan du kjøre fra CD/DVD så vidt jeg vet.

Men så vidt jeg fant ut, så har den laptopen et Geforce 8600M, og 8xxx serien til Nvidia hadde en slem tendens til å dø etter noen få år. Hadde en XPS med 2 x 8800M kort, og begge tok kvelden etter 2 år. Så har den GPU'en holdt så lenge, vil jeg si at du har vært heldig.

Lenke til kommentar

Kan nok tyde på død GPU ja. Uten Nvidia driveren brukes en standard VGA driver som ikke utnytter til fulle GPU'en. Var mye det samme som skjedde med mine 8800M kort, uten Nvidia driver funket de, men Nvidia driver installert, bare rare farger eller BSOD, eller laptopen frøs helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...