HulkHaugen Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Har en god gammel traver fra februar 2008, en Dell XPS M1530 som inntil nylig har gjort sine saker bra. I dag hadde jeg en feilmelding på skjermen, og uten å lese for nøye klikket jeg bare på "start maskinen på nytt". Jeg ser Dell logo ved oppstart, jeg ser Windows 8.1 boot logo, og av og til at den logger på kontoen min. En gang fikk jeg også se skrivebordet et lite minutt før skjermen ble svart. Som regel blir den svart rett etter Windows boot logo.Jeg kjørte windows gjennoppretting fra minnepenn, som i praksis er en automatisert formatering. Alt så greit ut, la inn noen updates etc, så at Nvidia kontrollpanel kom inn. Etter en restart så jeg at oppløsningen var korrekt i forbindelse med innlogging, men så ble skjermen svart igjen.TL;DR: Finnes det en Linux jeg kan boote fra minnepenn og og diagnostisere PCen? Kan være GPU, driverfeil, HDD feil etc. Ønsker å bekrefte feil. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Du kan bruke Ubuntu live eller hvilken som helst annet Linux distro til dette. Selv Ubuntu kaller den Desktop, kjører den fra CD/DVD uten problemer. De fleste distroer kan du kjøre fra CD/DVD så vidt jeg vet. Men så vidt jeg fant ut, så har den laptopen et Geforce 8600M, og 8xxx serien til Nvidia hadde en slem tendens til å dø etter noen få år. Hadde en XPS med 2 x 8800M kort, og begge tok kvelden etter 2 år. Så har den GPU'en holdt så lenge, vil jeg si at du har vært heldig. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 17. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2014 Mulig det, men ligger det noe GPU diagnostics tool i Ubuntu? Jeg kjører Win8.1 nå uten GPU driver, so far so good... Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 (endret) Jøssda, Ubuntu har GPU test tools, se på denne siden, litt ned på siden finner du noe du kan prøve. Kan kjøres fra Live CD. Det finnes til og med Unigine Heaven for Linux, men da må du installlere Nvidia drivere, ellers funker det ikke. Tror ikke det kan gjøres med Live dessverre. Endret 17. januar 2014 av Chavalito 1 Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 17. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2014 Prøvde nå å legge inn Win7 x64, gikk fint. La inn alle updates utenom nVidia, restartet, ok. La inn nVidia driver, restartet, og PCen hang seg på "Velkommen"-meldingen. Regner med at GPU er død ja... Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Kan nok tyde på død GPU ja. Uten Nvidia driveren brukes en standard VGA driver som ikke utnytter til fulle GPU'en. Var mye det samme som skjedde med mine 8800M kort, uten Nvidia driver funket de, men Nvidia driver installert, bare rare farger eller BSOD, eller laptopen frøs helt. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Har du muligheter til å teste GPUen i en annen maskin? Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Næ, er ikke den loddet tro? Tror uansett ikke at det er verdt det, men mindre jeg kommer over en annen gpu... Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Selve GPU'en er nok loddet fast i en M1530, og jeg vil si at det er ikke verdt å prøve å fikse dette selv. Med mindre du absolutt vil prøve da. Min XPS M1710 gikk ganske raskt til resirkulering da GPU'ene på den feilet for 4 år siden eller noe slikt. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 21. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2014 Ja, nå sitter jeg med ny pc i fanget og savner den ikke Men "organene" kan fortsatt doneres bort Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå