beaols Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Hei. Jeg lurte på om det er noen som har erfaring i forhold til å tjene penger på reise og hvilke muligheter man har for dette både før reise og underveis. Eventuelt tips til hvordan en skaffer seg sponsor. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 (endret) - Hadde ikke giddet å jobbe under ferien for luslønn. Jobber du som faen noen måneder i Norge har du nok penger til å reise over ett år -- og leve godt. Det hæres kasnkje eksotisk ut å jobbe i utlandet, men det er det ikke. Da slipper du òg arbeidsvisum og papirer, noe mange firmaer som arragnerer 'Work and travel' tar seg godt betalt for. - Tviler på at noen kommer til å sponse deg, med mindre du tenker å dra til Mt. Everest, jogge Afrika på tvers eller en eller annen ekspedisjonsreise. Helt vanlig backpacking er noe alle gjør, så det er ikke spesielt nok. Endret 17. januar 2014 av Atmosphere Lenke til kommentar
WeirdFace Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 http://www.goxplore.no/program/work-and-travel.cfm Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Jeg tror nok at du kommer til å bli overrasket over hvor kjipt det å jobbe i utlandet. Dårligere betalt og dårligere forhold, pluss at jobbene du kan få når du bare skal jobbe en stund er nok stort sett "drittjobber": Nei da ville jeg nok heller spart opp pengene i Norge, med mindre du har lyst at jobbing skal være en del av opplevelsen da. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Vanskelig å gjøre annet enn å stemme i forrige skeptikere; lønna du får i Norge er enormt mye høyere enn du klarer å få ved de aller fleste aktuelle jobber nær sagt uansett hvor du drar. Jobb i Norge før avreise og kutt utgiftene du har hjemme til beinet. Å plukke kiwi på New Zealand til 30 kroner timen har sikkert sin sjarm, men jeg klarer virkelig ikke skjønne at nordmenn synes det er verdt det. I og med at du nevner muligheten for sponsing antar jeg at det primært er det økonomiske som er motivasjonen for å skulle jobbe i utlandet; hadde det vært for erfaringens del kunne det jo hatt litt mer for seg, skjønt de fleste jobbene jeg har folk har er rimelig blottet for meningsfylt lærling. Det er likevel verdt å ha en viss skeptisk også mot å jobbe i Norge; mange som jobber med en plan om å reise har ikke en spesielt klar plan for når denne reisen skal skje, eller hva slags budsjett som må til – kanskje er det også første gang de jobber nok til å ha noe særlig penger på konto, og forbruket har en lei tendens til å stige. Derfor: lag deg en omtrentlig rute, sett opp et budsjett, og viktigst av alt en avreisedato. Med mindre du har plan om en tur over flere år eller ønsker å ha et spesielt høyt budsjett underveis tar det ikke lange tiden før du er klar til å sette avgårde. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå