Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen fryser eller restarter av seg selv.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en MSI GT70 som fryser eller restarter seg selv under spilling / belastning av GPU. Trodde først det kunne være temperaturen, men etter litt testing og måling av temperatur fant jeg ut at feilen skjedde mellom 60-80c.

- Cpu: Core i7-3610QM

- GPU: GeForce GTX675 2GB

- 12GB RAM

- 128 GB SSD og 750 GB snurredisk.

Problemet begynte for noen dager siden og jeg opplevde det først i Borderlands 2. Etter noen timer spilling fikk jeg meldingen "Ran out of video memory" og PCen restartet av seg selv. Etter flere forsøk fram og tilbake begynte det å skje hyppigere og nå skjer det etter bare 15 minutt i spill.

Når jeg prøver å belaste kortet utenom spill fikk jeg "Opelgl error code 7" og PCen restartet seg selv.

Siden denne PCen kom med windows 7 i utgangspunktet, har brukt W8 i 5 mnd nå, bestemte jeg meg for å formatere den tilbake igjen. Kjørte samme test med belastning i spill og uten spill. Det som skjedde da var at PCen frøs totalt. Kan ikke trykke på noe, får ikke gjort en eneste prosess. Må holde inne av / på knappen til den skrur seg av.

Siden feilen bare skjer under belastning av GPU, antar jeg at feilen ligger her. Har testet nye, gamle og "spill" drivere uten gode resultat. Er dette et tegn på at GPU har tatt kvelden?

Mvh

Espp

Endret av ESPP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at du får feilmeldinger som "Ran out of video memory" og "opengl error code 7", så er det absolutt skjermkortrelatert. Om det er defekt hardware er vanskelig å si.

Har du prøvd å installere nyeste driverne til skjermkortet ditt?

Lenke til kommentar

Med tanke på at du får feilmeldinger som "Ran out of video memory" og "opengl error code 7", så er det absolutt skjermkortrelatert. Om det er defekt hardware er vanskelig å si.

Har du prøvd å installere nyeste driverne til skjermkortet ditt?

Har testet nyeste, den som kom med pcen og noen midt i mellom - alle uten noen anderledes resultat.

Lenke til kommentar

Etter som det er en laptop, skal man anta at MSI har laget en lader som er kraftig nok for den maskinen. OpenGl error code 7 er at driveren bruker lengre tid på å bearbeide en frame enn det Windows tillater som er ca 2 sekunder.

Du kan prøve å sette Physx til CPU i Nvidia kontroll panel, mulig den er satt til GPU nå. Om det vil hjelpe vet jeg ikke. Men det er visst mange som har samme problem ser det ut som.

Lenke til kommentar

Etter som det er en laptop, skal man anta at MSI har laget en lader som er kraftig nok for den maskinen. OpenGl error code 7 er at driveren bruker lengre tid på å bearbeide en frame enn det Windows tillater som er ca 2 sekunder.

Du kan prøve å sette Physx til CPU i Nvidia kontroll panel, mulig den er satt til GPU nå. Om det vil hjelpe vet jeg ikke. Men det er visst mange som har samme problem ser det ut som.

Testet dette når problemet kom for første gang, fordi jeg fant ut at mange hadde "Ran out of video memory" problem med Borderlands 2. Det hjalp ikke i det hele tatt. Problemet mitt er at all belastning av GPU gjør at PCen kræsjer.

Lenke til kommentar

Høres jo nesten litt temperatur-relatert.. Kanskje en liten defekt i pc-byggingen..?

Det er mulig. PCen trinner ikke opp viften før GPU har en temp på 65-70c, og når den oppnår en temp på 80-85c fryser den. Når jeg har prøvd noen tester og målt temperatur samtidig så øker den fra 40-45c til 80-85c på rundt 30-35 sekunder. Hvis jeg setter viften på 100% tar det ca 30-45 minutt før PCen krasjer.

CPU får nok kjøling, den blir ikke varmere enn 60-65c uansett belastning.

Endret av ESPP
Lenke til kommentar

Pcen ble sendt inn nå nettopp, regner nesten med at jeg får nytt skjermkort siden jeg enda har garanti og den er blitt tatt godt vare på.

Tenker det er et skjermkort som holder på å dø. Var bare redd for at det kunne være noe enkelt jeg ikke hadde tenkt på, og som resulterte i bortkastede penger. Har ikke så alt for god peiling på PCer :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...