Gå til innhold

WIndows 8 Ble plutselig drittregt

Anbefalte innlegg

Hei.

Som tittelen sier, Windows ble plutselig veldig tregt. Noen ganger fryser den helt og jeg kan vente opp mot 10 minutter før den svarer. Noen ganger laster også nettsider inn veldig tregt og jeg er 100 % sikker på at det ikke har noe med internetthastigheten eller tilkoblingen å gjøre. Det kan også ta to minutter før noen programmer starter. Noen ganger tar det 20 minutter før maskinene går i hvilemodus eller låser seg. Metro er også tregt.

Har sjekket oppgavebehandling alt ser normalt ut. Ingenting som ser ut til å spise minne. Har som oftest over 50 % ledig minne, men det er en ting jeg har stusset over litt; På "Disk" så står det alltid 100% og den fanen er også litt rødfarget, men slik har det også vært før problemene oppsto. Har også startet pcen på nytt flere ganger uten resultat.

Har 4 GB RAM, 500 GB harddisk (Har også prøvd defragmentring, 1 % var fragmentert...uten resultat). Den kom med Windows 7, men installerte Windows 8 64-bit ifjor.

Vurderer bare å laste ned W8/W7 fra bukta. GIdder ikke å ta sjansen på å gjenopprette med samme filer.

Har heller ikke installert noe spesielt i det siste.

Endret av RollsReus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd "forny" funksjonen? Den ligger under pc-instilliger.
"Hvis PCen ikke fungerer som den skal, kan du oppdatere den uten at du mister bilder, musikk, videoer eller andre personlige filer."

Om dette ikke fungerer å du har ingenting å miste kan du også prøve alternativet under.
"Fjern alt, og installer Windows på nytt. Da slipper du iallefall bukta :)

Lenke til kommentar

Den ble byttet ut sommeren 2012 fordi den forrige disken var helt død. Da fikk jeg bare BSoD. Maskinen er vel rundt 4 år gammel.

Burde kanskje ha hentet ut SMART-info ja, men nå kjørte jeg CHKDSK fra cmd, men den kunne ikke kjøres så lenge disken ikke var låst/lukket så jeg måtte derfor starte den på nytt slik at den kunne kjøres fra oppstart.

Må også nevne at jeg bootet inn i Linux Mint 15 som ligger på samme disk og det fungerte helt fint, men nå kjører jeg altså CHKDSK.

Noe som jeg synes er litt underlig er at den skanningen står veldig lenge på 1% før det endrer seg til 2% hvor den også står lenge, men så plutselig hopper den til 27% og på kort tid så er den gjennom 28% før den står en stund på 29%, da starter pcen på nytt og også på 0% og det samme skjer igjen (Har skjedd to ganger allerede, nå har den stått på 29% en stund). Skal da ikke være slikt. Ser jo ut som om den bare starter hele prosessen på nytt...

Lenke til kommentar

Hmmm. Den var stuck på 29 % en god stund så jeg slo bare av pcen ved å holde inne power-knappen, når Windows begynte å lastes så måtte jeg trykke for å avbryte CHKDSK. Hvis jeg husker riktig så restartet den på nytt etter et par minutter, men da sto det at hele prosessen var 100% og jeg klarte å logge meg på brukeren min. Ting ser ut til å ha bedret seg noe, uten at jeg er hundre prosent sikker. Det eneste jeg gjorde var å åpne filutforskeren og kjøre feilkontroll på disk C: ved å høyreklikke på den > egenskaper > verktøy.

Kan fort ta et par timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...