Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte til England

Trygve

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noe spesielt jeg må gjøre for å kunne flytte til England. Jeg er Norsk statsborger og har bodd her hele livet. Må jeg søke om oppholdstillatelse eller noe annet eller er det faktisk bare til å flytte?

Et lite tilleggsspørsmål: Har hatt lappen i Norge i seks år, kan jeg bare hoppe i en bil og kjøre nå jeg er i England eller må jeg ta en ny prøve?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om det er noe spesielt jeg må gjøre for å kunne flytte til England. Jeg er Norsk statsborger og har bodd her hele livet. Må jeg søke om oppholdstillatelse eller noe annet eller er det faktisk bare til å flytte?

Et lite tilleggsspørsmål: Har hatt lappen i Norge i seks år, kan jeg bare hoppe i en bil og kjøre nå jeg er i England eller må jeg ta en ny prøve?

Jeg er ikke en ekspert på området, men jeg har bodd i Storbritannia i tre år nå, så kan dele det slik jeg forstår det.

Du kan ikke flytte til Storbritannia som andre land i Europa, siden Storbritannia ikke er schengen så kan du ikke bo i Storbritannia uten å ha et visum.

http://en.wikipedia.org/wiki/Visa_policies_in_the_European_Union#Visa_exemptions_2

Ja du kan kjøre så mye du vil i Storbritannia. Sertifikatet ditt skal være gyldig så lenge det er gyldig i Norge.

https://www.gov.uk/non-gb-driving-licence

Lenke til kommentar

Du kan ikke flytte til Storbritannia som andre land i Europa, siden Storbritannia ikke er schengen så kan du ikke bo i Storbritannia uten å ha et visum.

http://en.wikipedia.org/wiki/Visa_policies_in_the_European_Union#Visa_exemptions_2

Får ikke det helt til å stemme. På den siden du linker til står Norge oppført som et av landene som ikke trenger visum for å oppholde seg i UK. Det er heller ikke oppført noen unntak fra regelen, som f.eks. dersom man skal jobbe eller studere der.

Lenke til kommentar

Reglene vist til på wikipedia her gjelder primært besøk og ikke opphold og arbeid.

Til og med innen Schengen er det forskjell på "turist" og arbeid/opphold.

Ellers så tror jeg nok Gavekort tar feil, man trenger ikke visa for å bo og arbeide i Storbritannia, men man trenger sannsynligvis arbeids- og oppholdstillatelse. Men som borger av EU/EØS land skal det i realiteten bare være en formalitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Reglene vist til på wikipedia her gjelder primært besøk og ikke opphold og arbeid.

Til og med innen Schengen er det forskjell på "turist" og arbeid/opphold.

Ellers så tror jeg nok Gavekort tar feil, man trenger ikke visa for å bo og arbeide i Storbritannia, men man trenger sannsynligvis arbeids- og oppholdstillatelse. Men som borger av EU/EØS land skal det i realiteten bare være en formalitet.

Det var oppholdstillatelse jeg tenkte på ja, eller tilsvarende det som heter "Greencard" i statene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...