Hkkkooe Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Hei! Har akkurat vært ute å kjørt, og klarte å skli med forhjulet inn i et fortau, slik at fortauet traff på siden av hjulet og felgen. Det var et kraftig smell og trenger virkelig hjelp til å vite hva det kan være. Skal ringe verksted imorgen. Det jeg ser foreløpig er at det har falt av en metallbit fra felgen og at det ene hjulet er mye nærmere bilen enn det andre. Så når jeg svinger til venstre hører jeg at hjulet skraper mot bilen? Hva tror dere kan ha skjedd? Er kanskje vanskelig å si, men høres det ut som en stor skade? Setter utrolig stor pris på svar! Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 (endret) Ta et eller flere bilder, så man kan se og få et innblikk i skaden. Endret 17. januar 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Det er sannsynlig at det er en del mer skader her. 10000,- går fort om du skal fikse slikt på verksted. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Ikke kjør med bilen før skadeomfang er avklart!! Du kan miste både styring og bremser, eller hele opphenget, og du kan påføre skade på andre deler av bilen dersom du kjører med den. Høres ut som om du har skadet både felg og forstilling, men det er umulig å si hva som er skadet, og hva det kommer på, uten besiktigelse. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Er du heldig er det bare felgen din som er skjev og ødelagt. Er du uheldig har du skader i forstillingen og det kan bli dyrt. 1 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Det jeg ser foreløpig er at det har falt av en metallbit fra felgen og at det ene hjulet er mye nærmere bilen enn det andre. Så når jeg svinger til venstre hører jeg at hjulet skraper mot bilen? Hva tror dere kan ha skjedd? Er kanskje vanskelig å si, men høres det ut som en stor skade? Setter utrolig stor pris på svar! Som andre allerede har sagt kan du være heldig å slippe unna med en felg og nedre bærearm (som oftes er bøyd hvis hjulet har flyttet seg bakover/"nærmere bilen"). Har man en gammel bil og/eller bare skal ha den tilbake på veien billigst mulig bytter man det som er synlig bøyd/skadet. Alle skader må vurderes individuelt, men kan i alle fall si at når en slik skade gjøres som en forsikringssak så bytter man gjerne felg, bærearm, spindel, hjullager, endeledd/styrestag, og av og til også fjærben. Delene som har synlige skader er jo ikke noe å diskutere, resten skiftes i hovedsak av to grunner. Først og fremst; deler som hjullager eller spindel av aluminium kan etter en smell hard nok til å bøye andre deler eller knuse felg, ha usynlige skader som gir problemer lenger frem i tid (som feks lager-kuler/"ledd-kuler" slått litt urunde, eller innvendige mikroskopiske sprekker). Den andre grunnen er at man vil slippe å gjøre mer eller mindre hele jobben 2 ganger ved å først demontere alt, skifte en del ting, montere, sette opp bilen i 4-hjulskontroll-apparat, for så å finne ut at man ikke får justert til spesifikasjoner fordi noe mer er bøyd/skadet, -rykk tilbake til start... Siden jeg tilfeldigvis driver med en Fiat-500 som har liknende skader, kan du få noen delepriser om det skulle være av interesse. Det er da veil pris uten moms, originale deler: Prisen varierer litt med forhandler, og sikkert også mulig å få tak i rimeligere uoriginale deler (org stålfelg koster vel ca Kr 1100 + mva, og har du uoriginal alu-felg er de jo gjerne en god del billigere enn Fiat). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå