Reeve Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Hei Jeg har nå ca. 140 000 kroner i lån hos lånekassen. Dette kommer fra to års studie ved NTNU. I fjor sommer fikk jeg innvilget permisjon fra universitetet etter jeg valgte å prøve å følge drømmen om å bli pilot i luftforsvaret. Dette gikk bra, så jeg skal nå avbryte studiene hos NTNU. Jeg står fortsatt som permittert hos NTNU Mitt spørsmål er om jeg burde søkt om betalingsutsettelse til jeg er ferdig med flygerutdannelsen, eller bare prøve å betale ned så mye som mulig, så fort som mulig. Foreløpig mottar jeg lønn tilsvarende vernepliktstillegg, som ikke er særlig mye å skryte av. I sommer starter jeg på luftkrigsskolen, og jeg blir da regnet som ansatt og vil få en lønn på anslagsvis 320 000 kroner før skatt. Kombinert med lave boutgifter vil jeg anta at jeg klarer å betale ned en del hver måned, men kan det heller være lurt å spare dette på en høyrentekonto? Såvidt jeg vet har jo lånekassen meget lav rente. Lenke til kommentar
mafen Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 (endret) Jeg vil anbefale deg og prøve Lånekassens kalulatorer som Nedbetalingskalulatoren Endret 16. januar 2014 av mafen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Hei Jeg har nå ca. 140 000 kroner i lån hos lånekassen. Dette kommer fra to års studie ved NTNU. I fjor sommer fikk jeg innvilget permisjon fra universitetet etter jeg valgte å prøve å følge drømmen om å bli pilot i luftforsvaret. Dette gikk bra, så jeg skal nå avbryte studiene hos NTNU. Jeg står fortsatt som permittert hos NTNU Mitt spørsmål er om jeg burde søkt om betalingsutsettelse til jeg er ferdig med flygerutdannelsen, eller bare prøve å betale ned så mye som mulig, så fort som mulig. Foreløpig mottar jeg lønn tilsvarende vernepliktstillegg, som ikke er særlig mye å skryte av. I sommer starter jeg på luftkrigsskolen, og jeg blir da regnet som ansatt og vil få en lønn på anslagsvis 320 000 kroner før skatt. Kombinert med lave boutgifter vil jeg anta at jeg klarer å betale ned en del hver måned, men kan det heller være lurt å spare dette på en høyrentekonto? Såvidt jeg vet har jo lånekassen meget lav rente. Hør med kassa hva du kan gjøre og om det affiserer dine framtidige planer, om du konsekvensløst kan få rentefri utsettelse nå, så lønner det seg mest. AtW Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Får du rentefri utsettelse: utsett. Hvis ikke: Betal renter og minimalt med avdrag, samtidig som du sparer så mye som mulig. Dersom du har viljestyrken som trengs så vil du være veldig glad for disse pengene når du skal kjøpe bolig. 1 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 16. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2014 Takk for svar, regner med at jeg spør om rentefri utsettelse da, og heller forsøker å spare. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Frem til i sommer har du nok rett til rentefri utsettelse grunnet lav inntekt, etter sommeren er det nok bare å betale. Men som Herr Brun sier, betal minst mulig og spar på andre måter i stedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå