Gå til innhold

Fullfør Fagbrev som matros - Muligheter videre?

Aleks94

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen!

Jobber som matroslærling i forsvaret i skrivende stund, og driver å ser på fagskuler og liknende...

Men noe slo meg, hva muligheter har eg EGENTLIG ved fagbrev som matros? Noen som kunne hjulpet med litt tips? Videre skule er planen.

Egentlig bare hørt om fagskule, og planen er å søke dette, men har litt lyst også å vite andre muligheter, for å være på den sikre sida!

Dere som har tatt fagskule (dekksoffiser) --> styrmannskule.

Har dere tips ang. skulegang?

Hvor går dere skule?

Hvilke skuler er best i landet?

mulighetene for å få jobb etter studiene?

Håper tråden kan hjelpe andre også! :)

Takk for all hjelp!

Endret av Aleks94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan også søke deg til Høyskolen i Ålesund på nautikkutdanningen der. Tror fristen er ganske tidlig (1. februar eller 1. mars), siden du da søker Y-veien. Det er treårig (bachelor) i stedet for toårig som på fagskolen, men du stiller nok veldig sterkt med en utdannelse fra Ålesund. Kjenner flere som var matroslærling i Forsvaret og som nå går der. De trives veldig bra :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takk for svar! :) har du noe peil på krav for å komme inn?

Halla :)

Er matroslærling selv, så jeg kan vel dele den informasjonen jeg har.

Søkefristen for å studere nautikk i Ålesund er 15. april for å sende inn søknaden og 20. april for å sende inn alle de nødvendige papirene (arbeidskontrakt, vitnemål, eventuelt fagbrevet).

Du har valget mellom 2 år på fagskole eller 3 år på høyskole, valget er ditt.

Som tidligere nevnt da så er høyskolen i Ålesund den som er ansatt som "best" når det kommer til nautikk og den har et veldig godt rykte. Det kan være fint å ha på CV'en hvis du har bestemt deg for en karriere på sjøen. :)

Mulighetene for jobb etter studie er veldig gode vil jeg si.

Jeg skal ikke si det med 100% sikkerhet, men jeg mener å ha hørt at alle de som studerer nautikk i Ålesund er garantert kadettplass etter endt studie.

Og uansett da om du velger å studere på fagskole / høyskole en annen plass, så er mulighetene veldig gode, du skal nok ikke bekymre deg for det :)

Fordelen ved å studere i Ålesund er at de har noe av det beste utstyret i verden når det kommer til nautikk (simulatorer osv), pluss at du har muligheten til å få mange kurs gratis i løpet av de 3 årene, som f.eks DP basic og professional og båtførerkurs.

Lenke til kommentar

Høres bra ut! Takk for svar! Lærling henne du da?

Har også hørt rykte ang. Dette med sikret kadettplass!

Mulighetene er gode etter fullført utdanning, det skal være sikkert..

Får no bare søke litt overalt, men personlig så er Ålesund / Bergen nærmest.

Lenke til kommentar

Høres bra ut! Takk for svar! Lærling henne du da?

Har også hørt rykte ang. Dette med sikret kadettplass!

Mulighetene er gode etter fullført utdanning, det skal være sikkert..

Får no bare søke litt overalt, men personlig så er Ålesund / Bergen nærmest.

Lærling i Havila Shipping jeg :)

Jessda, du kan nå bare søke litt der du vil, men du skal være fornøyd hvis du kommer inn i Ålesund tror jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...