Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Aksesspunkt?

Anbefalte innlegg

Kjøpte i første omgang en Asus RT-AC66U - siden du anbefalte den så sterkt _Christian_N.

Angående gjestenett:

Om jeg har en leieboer som skal ha tilgang til det trådløse nettet, er det da lurt å etablere et Gjestenett for dette formålet?

Eller betyr Gjestenett at det spiser av båndbredden /adm ressurser for "vårt" nett? Og at det fra kapasistets-/hastighetssynspunkt er best å unngå gjestenett.

Synspunkter/Erfaringer?

"The RT-AC66U supports up to three wireless networks over the 2.4GHz band and three over the 5GHz band, so you can set up usage times and limit access with advanced controls, including parental settings."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående gjestenett:

Om jeg har en leieboer som skal ha tilgang til det trådløse nettet, er det da lurt å etablere et Gjestenett for dette formålet?

Ja, det er det det er til... :yes:

Eller betyr Gjestenett at det spiser av båndbredden /adm ressurser for "vårt" nett? Og at det fra kapasistets-/hastighetssynspunkt er best å unngå gjestenett.

Hvilken båndbredde snakker du om her? Bredden/hastigheten på nettlinja deres vil selvfølgelig på påvirket av antall personer/enheter som er på nett... Gjestenettverket deler bare opp nettverket (LANet), så ditt (hoved) og deres (gjest) er isolert fra hverandre...

Lenke til kommentar

Angående gjestenett:

Ja, det er det det er til... :yes:

Hvilken båndbredde snakker du om her? Bredden/hastigheten på nettlinja deres vil selvfølgelig på påvirket av antall personer/enheter som er på nett... Gjestenettverket deler bare opp nettverket (LANet), så ditt (hoved) og deres (gjest) er isolert fra hverandre...

Så svaret er at det ikke får noen negative effekter av å etablere gjestenettverk gitt at det er like mange klienter pålogget? Og da er det bare dumt å ikke etablere gjestenettverk, ingen nedside.

Tenkte gjerne at det ble mer for routeren å administrere og at det gikk på bekostning av noe....

Endret av Kjetso
Lenke til kommentar

OK... :)

Har hatt D-link DIR655 i ca 5 år nå, og den har jeg vært meget fornøyd med. På speedtest gir den 30/5 som er det som abonnementet mitt tilsier. Men bare tidlig morgen og sent på kvelden. Ellers blir det ca 10/3. Tenkte at dette kunne skyldes:

- flere dingser aktive på dagen og kvelden som reduserer hastighet pga overarbeidet router

- mer forstyrrelser fra aktivitet i naboenes nett.

-> har du noe tro pa at det er dette som er skylden?

I tillegg er det noen deler av huset som det er noe dårlig signal.

Venter på AC66'en kommer, så skal jeg teste hvordan signalstyrke og hastighet er på ulike steder i huset på ulike tider av døynet - og sammenligne med dagens router - blir spennende å se om det er en forbedring.

-------------

En annen ting:

Jeg bruker speedtest for å teste, men denne er jo begrenset av internett abonnementet mitt.

For å teste kapasieten på det trådløse nettet så kopierer jeg noen store filer fra NAS til bærbar PC og ser hva hastighet jeg får.

Er dette den beste måten?

Men om jeg ønsker å teste med iPad/iPhone - er det noen måte man kan teste dette uten å være begrenset av internett abonnementet?

Så blir interessatn

Endret av Kjetso
Lenke til kommentar

Har hatt D-link DIR655 i ca 5 år nå, og den har jeg vært meget fornøyd med. På speedtest gir den 30/5 som er det som abonnementet mitt tilsier. Men bare tidlig morgen og sent på kvelden. Ellers blir det ca 10/3. Tenkte at dette kunne skyldes:

- flere dingser aktive på dagen og kvelden som reduserer hastighet pga overarbeidet router

Ja, hvis dette er over WiFi, så har du nok rett... Abonnementet ditt skal ikke bli påvirket i så stor grad, i så fall, av svingninger i døgnbruk av andre folk som er på Internett.. Bittelitt kan hende du mister på de travleste tidspunkt i løpet av døgnet, men det er hverken hos deg, eller strengt tatt hos ISP'en din.. Det skyldes den totale belastningen på Internett, generelt...

Men naboens nett skal ikke påvirke deg heller.. Last ned inSSIDer og sjekk hvilken kanal du ligger på og hvor det er minst trafikk og bytt til en som er lengst mulig unna alt annet...

En annen ting:

Jeg bruker speedtest for å teste, men denne er jo begrenset av internett abonnementet mitt.

For å teste kapasieten på det trådløse nettet så kopierer jeg noen store filer fra NAS til bærbar PC og ser hva hastighet jeg får.

Er dette den beste måten?

Ja....;)

Men om jeg ønsker å teste med iPad/iPhone - er det noen måte man kan teste dette uten å være begrenset av internett abonnementet?

Anbefaler ikke det, da sånne type enheter ofte er for svake til å gi deg korrekt hastighet.. Ser bare på min egen Galaxy Note II, så er jeg sjeldent over 15Mbits i ned-hastighet på mitt eget nettverk..

Bruk en PC med et vanlig nettverkskort til å teste dette...

Lenke til kommentar

Ja, hvis dette er over WiFi, så har du nok rett... Abonnementet ditt skal ikke bli påvirket i så stor grad, i så fall, av svingninger i døgnbruk av andre folk som er på Internett.. Bittelitt kan hende du mister på de travleste tidspunkt i løpet av døgnet, men det er hverken hos deg, eller strengt tatt hos ISP'en din.. Det skyldes den totale belastningen på Internett, generelt...

Men naboens nett skal ikke påvirke deg heller.. Last ned inSSIDer og sjekk hvilken kanal du ligger på og hvor det er minst trafikk og bytt til en som er lengst mulig unna alt annet...

Takk igjen for svar - mye det går an å lure på :confused:

Var litt usikker på hva du egentlig mente:

"Ja, hvis dette er over WiFi, så har du nok rett... ": mener du at du tror at det er antall dingser som er koblet til WiFi som gjør at jeg får 10/3 på dag/kveld? I så fall er det en begrensning i Routeren som kan gi bedre resulatet når jeg får den nye AC66?

Abonnementet ditt skal ikke bli påvirket i så stor grad, i så fall, av svingninger i døgnbruk av andre folk som er på Internett.. Bittelitt kan hende du mister på de travleste tidspunkt i løpet av døgnet, men det er hverken hos deg, eller strengt tatt hos ISP'en din.. Det skyldes den totale belastningen på Internett, generelt...

du mener at det nok ikke skyldes belastninger i nettet inn til huset....har testet rett fra modem til PC - og det gir mer stabilt opp mot 30/5 også dag/kveld - selv om det noen ganger er litt under

done..

Lenke til kommentar

mener du at du tror at det er antall dingser som er koblet til WiFi som gjør at jeg får 10/3 på dag/kveld? I så fall er det en begrensning i Routeren som kan gi bedre resulatet når jeg får den nye AC66?

Ja, det og forstyrrelser... AC66 vil gi deg full pupp, så lenge båndbredden din ikke blir brukt opp av andre som er koblet til... Er det en eller flere som laster ned og streamer fra Netflix, f. eks, så vil du oppleve lavere hastighet på speedtest selvfølgelig.... Men AC66 er mye kraftigere enn 655'n du har nå, så du bør kunne opplevere bedre resultater uansett....

du mener at det nok ikke skyldes belastninger i nettet inn til huset....har testet rett fra modem til PC - og det gir mer stabilt opp mot 30/5 også dag/kveld - selv om det noen ganger er litt under

Som sagt, jo noe, til en viss grad... Er du alene på nett, så skal du få det du skal ha.. Men med tanke på at det er maaaaange andre rundt om som også bruker Internett, så kan du oppleve noe redusert hastighet på enkelte sider/ting du driver med, men det skal være minimalt, men likevel.. Routeren din kan nok kanskje slite litt med så høy hastighet som 30Mbits, spesielt hvis dere flere på.. NAT'ingen som routeren driver med, er ganske belastende og kan være grunnen til redusert ytelse..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...