Sjurh Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 lurer på noen ting om peltier. 1 kan jeg kjøle ned et peltierelement med Mist SilentTwin (prøver å få en stille maskin.) 2 hvilket peltelement bør jeg velge, jeg har en bart xp 2500+ og abit nf7-s2.0. så billig som mulig. mvh sjurh Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 lurer på noen ting om peltier. 1 kan jeg kjøle ned et peltierelement med Mist SilentTwin (prøver å få en stille maskin.) 2 hvilket peltelement bør jeg velge, jeg har en bart xp 2500+ og abit nf7-s2.0. så billig som mulig. mvh sjurh Hvis målet er å få den stille så bare brukt den kjøleren! den blir ikke noe stillere ved å bruke peltier... Lenke til kommentar
Sjurh Skrevet 7. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2003 har lyst på oc-egenskaper i tilegg. takk for svar btw. mvh sjurh Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 jeg tror ikke den klarer å kjøle ned et peltier... kansje et svakt et.. Lenke til kommentar
Flop|s Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Hvis du skal ha et stilllegående system som også har gode oc egenskaper bør du vurdere vannkjøling. Da kan du sette sammen et system med en eller flere stoore radiatorer med vifter på 7v og du er sikra et stille og godt kjølesystem.. Lenke til kommentar
Sjurh Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2003 litt for stort (fysiskt) har dårlig plass, tror heller ikke at foreldra mine skjønner hva vann har i maskina å gjøre. lurte bare på om det hadde noen effekt, lurer litt på peltkjøling på gpu. noen forslag? (ikke vannavkjølt pelt) har et geforce 4 mx 420 pci kort :oops: (ja jeg vet, forige maskina mi hadde ikke agp-støtte, nå venter jeg til pci-express med nytt) med en pentium1 kjøler og pabst vifte. hva trenger jeg av utstyr og hvor bør jeg kjøpe det? trenger jeg ny kjøler? er det et krav for at peltier skal funke at man har kjøleeffekt lik vannkjøling eller går det med svakere kjølesystemer. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Hvis du kjøper en god luftkjøler (feks thermalright slk 900 eller en high end swiftech), så bør det gå med et ikke alt for kraftig peltier. En regel er at peltieret minimum bør kunne fjærne dobbelt så mye varme som prosessoren produserer. Siden en prosessor typisk avgir mellom 80 og 90 watt varme, bør du ha et peltier på ikke mindre enn 160-180watt. Du bør også ha en kraftig psu for å levere så mye strøm. Vil tippe rundt 500watt er lurt å ha. Sjekk også at den klarer å levere nok ampere på 12 volten. På netconnection får du egne psuer som bare leverer 12 volt. Disse er veldig fine til peltier, men de koster sitt (over 1k). Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 En peltier til CPU er KRAVSTORT og krever sterk kjøling og helst en PSU alene. trekker fra rundt 16 til 24 amp.. noe som er meget masse ja. En peltier til GPU er litt kjekkere.. kan drives av din vanlige PSU på rundt 400watter. målte min GPU peltier til 5 amp. noe som ikke er særlig mye. mao. jeg lar min 400w PSU trekke denne pluss resten av maskineriet. har en peltier til CPU som har egen 550w PSU helt for seg selv. Peltiere trekker strøm og må tas hensyn til. ønsker du ikke å bruke vannkjøling kan det fort bli en støyfull opplevelse. skal du ha peltier på CPU er det definitivt anbefalt vannkjøling for dette blir varmt du. En CPU peltier er ofte på rundt 240w (tror min er det) en notis kan jo være at et rdinært vannkjølingssystem ofte blir for dårlig ved bruk av peltier på både CPU og PSU for å gi deg et lite bilde av hvilke krefter du arbeider mot. skal du fram med viftekjølte kjøleblokker til dette så... ja.. *hørselvern* Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Til skjermkortet så burde du klare deg medet 80watts TEC, da burde det holde med en boxed P4kjøler eller tilsvarende.. Lenke til kommentar
Sjurh Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2003 takk for alle svar, lurer litt på om jeg skal droppe pelt til jeg har penger til det, så en som solgte noen 85w peltelementer på bruktmarkedet for 200kr noe jeg har råd til, men siden jeg ikke har vannkjøling blir det nok droppa. takk for all hjelp. mvh sjurh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå