Gå til innhold

Hvis du var USAs president

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kilde på hva? Øst-asiatere har som regel god arbeidsmoral når setter seg ned i land i vesten, og er generelt mer tilpasningsdyktige enn mange andre, det ser man gang på gang. Det er ikke uten grunn at folk fra Sri Lanka er de ikke-vestlige innvandrerne i Norge som er "billigst" for oss heller. Mange av de kommer fra fattigdom og bråk, men klarer seg likevel bra, utdanningen er ofte så som så og språket kan de ikke. De har med andre ord ikke bedre forutsetninger enn innvandrere fra Midtøsten eller Afrika.

At disse menneskene også gjør det bra i USA, er ingen overraskelse.

Mange påstander men litt annet enn generaliseringer uten noe data å støtte det. Det er slik rasisme fungerer når vi overenkler og generaliserer. Fordi vi har fått inntrykket, vi har sett det gang på gang .....gjør det ikke et faktum

Arbeidsmoral er både vanskelig å måle og bare en av mange faktorer som kan føre til økonomisk fremgang. Enkle fasit hjelper lite og kan føre til rasisme og fordommer

Lenke til kommentar

Hvis USA var et fritt land for lenge siden, og ikke er det lenger nå, som mange mener, hvordan kunne det skje? Svaret er enkelt: Fordi det ikke fantes lover og myndigheter som hindret dette i å skje. Et fritt samfunn kan ikke bestå uten lover og reguleringer og håndhevende myndigheter som opprettholder friheten.

Lenke til kommentar

Hvis USA var et fritt land for lenge siden, og ikke er det lenger nå, som mange mener, hvordan kunne det skje? Svaret er enkelt: Fordi det ikke fantes lover og myndigheter som hindret dette i å skje. Et fritt samfunn kan ikke bestå uten lover og reguleringer og håndhevende myndigheter som opprettholder friheten.

Det vil finnes lover også i et samfunn uten en sentralisert stat. Du lever anarkistisk i dine hverdagslige samhandlinger med familie, venner og andre. Man trenger vel ikke hjelp fra staten til å finne seg kjæreste og venner?
Lenke til kommentar

Kilde på hva? Øst-asiatere har som regel god arbeidsmoral når setter seg ned i land i vesten, og er generelt mer tilpasningsdyktige enn mange andre, det ser man gang på gang. Det er ikke uten grunn at folk fra Sri Lanka er de ikke-vestlige innvandrerne i Norge som er "billigst" for oss heller. Mange av de kommer fra fattigdom og bråk, men klarer seg likevel bra, utdanningen er ofte så som så og språket kan de ikke. De har med andre ord ikke bedre forutsetninger enn innvandrere fra Midtøsten eller Afrika.

At disse menneskene også gjør det bra i USA, er ingen overraskelse.

Mange påstander men litt annet enn generaliseringer uten noe data å støtte det. Det er slik rasisme fungerer når vi overenkler og generaliserer. Fordi vi har fått inntrykket, vi har sett det gang på gang .....gjør det ikke et faktum

Arbeidsmoral er både vanskelig å måle og bare en av mange faktorer som kan føre til økonomisk fremgang. Enkle fasit hjelper lite og kan føre til rasisme og fordommer

Du må gjerne nekte for at det er forskjell på mennesker i verden. Jeg på en annen side, er ikke redd for påpeke forskjeller i saker som dette.

Alt som skjer i verden er ikke tilfeldig, Hvorfor er det mange øst-asiatere som blir røde i ansiktet av alkohol? Hvorfor er de fleste langtistanseløperne i verden så si utelukkende fra Afrika? Hvorfor klarer kinesiske eller japanske innvandrere seg bedre enn innvandrere fra en del andre land når de kommer til for eksemspel Norge eller USA? Er det bare helt tilfeldig? Hvorfor koster i gjennomsnitt en tamilsk innvandrer fra Sri Lanka til Norge ni ganger mindre enn innvandrer fra Somalia?

Arbeidsmoral er en viktig del av dette. Jeg kjenner til dette meget godt fra en del frivillig arbeid når det gjelder utvekslingsstudenter som kommer til Norge. Hvilke utvekslingstudenter tror du sitter mest og lengst på bibloteket og leser hver eneste kveld for å gjøre det så bra som mulig? Sør-Koreanere, kineseere, indere, av de landene jeg har vært borti i her. Vi kan se på det som en tilfeldighet, men når de har en slik arbeidsmoral overfor sine studier og arbeid, så er det ikke så rart mange av innvandrerne fra disse landene gjør det betydlig bedre enn fra veldig mange andre land.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok desverre ikke så mye BO har politisk makt til å få igjennom en kongress som har kjørt seg helt fast med begraving og sabotasje av alle motpartens forslag og programmer som prioritet nr 1, 2, 3, ......100.

Endret av doro8
Lenke til kommentar

Du må gjerne nekte for at det er forskjell på mennesker i verden. Jeg på en annen side, er ikke redd for påpeke forskjeller i saker som dette.

Jeg nekter ikke for at det finnes forskjeller på mennesker og kulturer i verden, tvertimot. Amerikansk kultur, for eksempel er det mest individualistisk kultur i den vestlige verden. Dette påstår jeg ikke fordi jeg kjenner mange amerikanere og ser på hva amerikanere gjør på biblioteket. Jeg på står det fordi det finnes forskere som prøver å måle forskjellene og deres forskning støtter mitt inntrykket.

Min erfaring er begrensede og kanskje din også slik at jeg ofte får et falsk inntrykk og generaliseringer om et stort land som Kina basert på dette begrensede erfaring bør møtes med stor skepsis. Jeg er sikkert professorene i sosiologi på din skole ikke akseptere enten fasitsvar eller påstander uten noe å støtte dem annet enn din egen personlig erfaring

Det kan godt være at du har det rett, men jeg tror det er mye mer som legger bak det enn arbeidsmoral og det er off topic likevel

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Skal vi se...

• 1. prioritet: senke gjelden og stabilisere budsjettet
  • Kutte kostnadene i Medicare og medicaid programmene
  • Deregulere helse/forsikringssektoren da dette trekker helsekostnadene kraftig opp
  • Fjerne obamacare, ettersom dette medfører flere regulasjoner
  • Kuttet i forsvaret, trekt ut styrkene i en rekke land (feks tyskland og sør korea) men fortsatt initiativet mot IS
  • Demillitærisere ordinære politistyrker og styrket personvernet
  • Fjernet statlig income tax, og heller innført fair tax da dette vil vokse økonomien kraftig.
  • Senket selskapskatten kraftig da USA har en av verden høyeste selskapskatter. I gjengjeld fjernet mesteparten av frdragene som gjør at milliardfirmaer nesten ikke betaler skatt.
  • Fjernet maissubsidiene da dette en en av hovedårsakene til at søtsaker er så billig i statene.
  • Legalisere og regulere all narkotika
  • Privatisert nesten alle statlige tjenester (inkl skolesystemet) men gi støtnader til fattige familiers barn slik at alle har muligheten til å få en utdanning.
Lenke til kommentar

Hva ville du gjort, og hvorfor? =)

- Kuttet kraftig i det føderale budsjettet, kuttet skattene og avgiftene kraftig og sørget for overskudd for å betale ned gjeld

- Avskaffet FED og gjenninnført gullstandarden

- Økt pensjonsalderen til 67, avskaffet medicare og medicaid, hevet kravene for å få uføretrygd

- Avskaffet landbrukssubsidiene og andre offentlige subsidier

- Hentet alle soldatene hjem og lagt ned alle permanente militærbaser i utlandet

- Lagt ned department of education og overført ansvaret til delstatene

- Lagt ned dep. of agriculture, dep. of energy, dep of interior, dep. of health, EPA, HUD, Dep. of commerce, dep. of transport, CIA, NSA, IRS +++

- Avskaffet det føderale forbudet mot marijuana og latt delstatene bestemme om de vil forby eller legalisere

- Solgt alle statlige eiendeler i olje, gass, fly, medier, energi, vei, jernbane etc.

- Avskaffet den føderale inntektsskatten som er et brudd på konstitusjonen

- Meldt USA ut av FN, ICC, IMF, Verdensbanken, opphevet boikotten av Russland og gjennopptatt normalt forhold til Cuba.

- Innført et føderalt forbud mot abort og assistert selvmord og skilt stat og ekteskap slik at hver prest el. måtte bestemme selv om de ville vie homofile

- Strammet kraftig inn på innvandringen ved å redusere antall visum og styrket grensekontrollen og fjernet retten til alle velferdsgoder for ulovlige innvandrere

Målet ville vært en mindre stat hvor makten ligger hos delstatene og individene, en fri økonomi og ikke-aggresjon ovenfor andre land. Rett og slett et USA som ligner med på det landsfedrene tiltenkte som gjorde USA til et fritt og velstående land.

Endret av Libertyan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN
  • Økt integrering til innvandrere.
  • Lagt ned 50-60% av alle de militære basene i utlandet.
  • Du kan selv velge når du skal gå av i pensjon når du er fylt +50.
  • Økt grensekontroll USA-Mexico.
  • Strengere innvandringspolitikk.
  • Skatten fjernes fra de med minimums lønn.
  • Opprusting av USA's forsvar og navy.
  • Stoppet TTIP.
  • Meldt USA ut av NATO.
  • Meldt USA ut av FN.
  • Skatten økes til rike.
  • Økt grensekontroll USA-Canada.
  • Dødsstraff avvikles i alle stater.
  • Stoppet militariseringen av politiet i alle stater.
  • Økt støtte til de mindre politiske partier.
  • Økt støtte til veibygging, samt prioritere dette.
  • Minske overvåkning av andre land.
  • Stoppet giftsprøyting av mat produkter.
  • Stoppe-redusere asylinnvandring.
  • Redusere byråkrati.
  • Redusere, fjerne bestikkelser til president kandidat for en eventuell toppjobb dersom kandidaten blir valgt.
  • Fjernet-Redusere boikott av Russland, åpne for mer diplomati.
  • Få satt i gang en massiv korrupsjons søk i landet, og prioritere det å fjerne korrupsjon.

Dette var vel en stor liste over ting jeg ville gjort dersom jeg var USA's President.

Endret av Slettet-7WVSGN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...