Gå til innhold

Hvis du var USAs president

Anbefalte innlegg

Jeg skal for diskusjonene del late som om jeg ikke leste den koblingen som du kom med der.

Jeg sa bare det at de også hadde gode intensjoner, og at de tenkte ganske likt som det du gav uttrykk for her...

Men din versjon hadde nok ikke blitt mindre blodig, tro jeg. For å drive noen fremover mot det store målet, trenger man en strerk og håndfast leder som ikke er redd for å ta tak i oppgavene.

Protest. Ditt mål, kan være annerledes enn mitt mål, osv. Du må gi folk frihet under ansvar. Verken jeg eller du har noen rett til å bestemme over andres liv, hvordan de skal leve, hva de skal spise og drikke, kreve at de betaler deg for alt det de måtte produsere og selge til andre, osv.

Tvinge dem til å bli med i spleiselag de ikke er enige med og så videre... Det er slik jeg ser det umoralsk. :)

Hva hadde du tenkt i ditt fantasi-USA? At om du bare knep øynene tett nok sammen så ville resten av verden fikse seg selv?

Nei. Jeg sier jo faktisk ting som går ut på å løse problemene som er der.

Alt dette som jeg hadde arbeidet for, ville vært ting jeg hadde gjort som en sterk og håndfast leder, som leder folk mot målet, men målet mitt ville i et slikt scenario vært å gi folk ansvar for sitt liv, sin helse, sin velferd osv. Det ville også vært det som skapte mest vekst, og velstand... Fred og frihet.

Selv USA er faktisk avhengig av andre land. Og de er avhengig av å betale sine forpliktelser. Hva tror du ville ha skjedd når du la ned militæret og så ikke kunne betale utenlands gjelda siden du ikke beskattet folket?

Jeg ville selvsagt betale ned gjeld først. Trappet ned gradvis.

Bygget ned velferdsstaten gradvis over tid. Ingen revolusjon.

Stråmann. Jeg sa ingen ting om å legge ned millitæret. Jeg ville ikke brukt det til å angripe noen. Er du klar over hvor mye krigene til USA har kostet landet? Kriger tjener kun noen få interesser: Våpenindustrien osv. Men det er et enormt tap av mennesker og verdier... Altså ville jeg ikke angrepet, da dette ville kostet mer menneskeliv, og kostet mer enn det smakte.

Tror du det ville blitt mindre blodig når narkokartellene kom inn med alle side folk?

Du tar utgangspunkt i noe som ikke ville blitt tilfellet.

Det som ville blitt tilfellet, er at kartellene hadde mistet sin makt, og de ville mistet monopolet de har osv. Kriminaliteten ville sunket drastisk. Sannsynligvis hadde også bruken av narkotika gått ned...

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • Satt opp skattene til de rike.
  • Kuttet budsjettet til det militæret med 50-90% og sendt hjem alle amerikanske soldater på fremmed jord.
  • Lovligjort all narkotika og satt avgifter på de.
  • Alle naturressurser skal eies av folket. Private aktører innen for eksempel olje og gass skal betale svært høye avgifter.
  • Kuttet lønningene til politkere.
  • Gratis helsetjenester til hele befolkningen.
  • Styrket arbeidernes rettigheter og hevet minstelønnen betraktelig.
  • Kraftig økning i lønningene i det offentlige skolesystemet.
  • Forandret stemmesystemet. Stemmelokaler skal være åpne 24/7 i to uker i forkant av en folkeavstemming. Forhindret "gerrymandering" så godt det lar seg gjøre.
  • Forandret fengselssystemet. Rehabilitering fremfor avstraffelse. Kortere straffer. Fjernet dødstraff.
  • Forbud mot lobbyvirksomhet.
  • Forbud mot politiske reklamer på TV og Radio.
  • Innført et tak på hvor mye en kandidat kan bruke under valgkampen.
  • Drastisk innskrenking av hvor mye penger man kan donere til et politisk parti. Fjerne ordningen med "super-pacs".
  • Strengere våpenlover. Bakgrunnssjekk av alle våpeneiere og potensielle våpeneiere. Forbud mot våpen på offentlige steder. Forbud mot "unødvendige våpen" som helautomatiske rifler.
  • Fjernet all form for sensur av media. TV-kanalene skal få lov til å vise sex og si banneord, uten å få bøter.
  • Strengere håndheving av seperasjonen av stat og religion. Dagens ordning har smutthull som tillater offentlige skoler å gi studiepoeng for bønnemøter o.l.
  • Tillate all form for ekteskap. Både homofilt ekteskap, og ekteskap mellom flere enn to mennesker. Dette skal skje i det offentlige. Trosamfunn får bestemme selv.
Endret av Skurupu
  • Liker 4
Lenke til kommentar

• Kuttet budsjettet til det militæret med 50-90% og sendt hjem alle amerikanske soldater på fremmed jord.
  • Alle naturressurser skal eies av folket. Private aktører innen for eksempel olje og gass skal betale svært høye avgifter.
  • Forandret stemmesystemet. Stemmelokaler skal være åpne 24/7 i to uker i forkant av en folkeavstemming. Forhindret "gerrymandering" så godt det lar seg gjøre.
  • Forandret fengselssystemet. Rehabilitering fremfor avstraffelse. Kortere straffer. Fjernet dødstraff.
  • Drastisk innskrenking av hvor mye penger man kan donere til et politisk parti. Fjerne ordningen med "super-pacs".
  • Strengere våpenlover. Bakgrunnssjekk av alle våpeneiere og potensielle våpeneiere. Forbud mot våpen på offentlige steder. Forbud mot "unødvendige våpen" som helautomatiske rifler.
  • Fjernet all form for sensur av media. TV-kanalene skal få lov til å vise sex og si banneord, uten å få bøter.
  • Strengere håndheving av seperasjonen av stat og religion. Dagens ordning har smutthull som tillater offentlige skoler å gi studiepoeng for bønnemøter o.l.
  • Tillate all form for ekteskap. Både homofilt ekteskap, og ekteskap mellom flere enn to mennesker. Dette skal skje i det offentlige. Trosamfunn får bestemme selv.

• Jobber for å legge ned Federal Reserve og avskaffe privat lånbasert pengemakeri.
  • Blir skutt etter to måneder av banksternes leiemordere, dersom ikke militærindustrien får knærta meg etter én måned.
  • Sånn kan det gå.
Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Men alt dette, bortsett fra noen få punkter, er jo sterkt autoritært? =)

Og sånne ting som en statlig fastsatt minstelønn vil føre til at svært mange ikke får noen jobb i det hele tatt, for eksempel, så dette vil da bidra til at mange ikke kommer seg inn i arbeidslivet men forblir fattige.

Og ville ikke helsetjenestene da blitt svært dyrt? (Det er noe større folketall der enn i Norge.)Og når det ikke er noen konkurranse, og alt er avhengig av økonomien til staten og dens prioriteringer, vil det ikke da bli dårligere kvalitet på tjenestene? Samtidig vil du gi lærere økt lønn over hele fjøla, og offentlige skoler? osv. Hvordan skal skolene utvikle seg? Skal den hele tiden være avhengig av politikernes ideer, fra øverste hold?

Så vil du beskatte de produktive hardt, slik at verdiskapningen i landet bremser opp kraftig... Så vil du bekjempe kriminalitet med lave straffer, gode lukrative hotell-fengsler, hvor psykologer kan sulle og dulle med de som har brukt friheten sin til å initiere tvang (bruke vold, stjele, rane, drepe osv) andre... Vil ikke det føre til at folk ser på rettsystemet som en gedigen bløff? Hvorfor skulle det skremme folk fra å begå alvorlige forbrytelser?

Hvorfor vil du forby politiske ytringer i media? Jeg er sterkt for å fjerne forbudet her. Det er autoritært. =)

De får ikke lov til å fremme sine egne syn helhetlig sett slik de har lyst til i media.

Det syntes jeg er helt feil...

Du sier senere at du vil fjerne all sensur fra media. Å fjerne all sensur må vel også være å fjerne sensur av politiske meningsytringer?

Er enig med deg på alle de liberale punktene dine, men på de autoritære og overformynderske er jeg uenig. =)

Hvorfor skal noen i det hele tatt ha lov til å kreve/ta/stjele penger uten samtykke fra de som eier pengene? Om jeg tar pengene dine uten samtykke, å bruker dem til noe jeg har lyst på, så forstår alle at dette er galt. Hvordan kan det være annerledes når det gjelder staten? Hvorfor ikke ha en frivillig skatt, der hvor folk betaler om de vil? =)

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noen tanker om hvorfor?

Mange faktorer. Flere ikke vestlige grupper greier seg mye bedre enn norske amerikanere

Nordmenn klarer seg ikke dårligere enn ikke-vestlige grupper. Dette er kun en påstand fordi du har begynt å misslike oss fordi noen av oss har anti-usa holdninger.

:)

Det jeg lurte på var hva man anser som fattigdom i USA, og hvor mye av det det er.

Ikke hvilke grupper som ikke klarer seg selv osv. Men rett og slett hvor mye det er i forhold til hele den amerikanske befolkninger, norske amerikanere inkludert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Religion på offentlige skoler? Kilde vennligst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange faktorer. Flere ikke vestlige grupper greier seg mye bedre enn norske amerikanere
Nordmenn klarer seg ikke dårligere enn ikke-vestlige grupper. Dette er kun en påstand fordi du har begynt å misslike oss fordi noen av oss har anti-usa holdninger.

Er du fra , kina, India eller Iran , blant annet, tjener du mer enn europeiske amerikanere, inkludert norske amerikanere

Asian Americans are the highest-income, best-educated and fastest-growing racial group in the United States.

http://www.pewsocialtrends.org/2012/06/19/the-rise-of-asian-americans/

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Per_capita_income_in_the_United_States_by_ancestry

Lenke til kommentar

Er du fra , kina, India eller Iran , blant annet, tjener du mer enn europeiske amerikanere, inkludert norske amerikanere

Asian Americans are the highest-income, best-educated and fastest-growing racial group in the United States.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Per_capita_income_in_the_United_States_by_ancestry

Okei, hehe. :)

Hvordan tror du dette kan ha seg da? =P

Lenke til kommentar

Arbeidsmoral. Øst-asiatere har en tendens til å gjøre det godt. Persere er også tilpasningsdyktige og flinke mennesker, stort sett, og ikke minst et veldig hyggelig og vennlig folkeslag.

Lenke til kommentar

Dette var en artig tråd må jeg sannelig si! :)

1) Jeg ville ja strammet kraftig inn på våpenreglene der.

2) Jeg ville ha betalt ned gjelden demmes samt ikke tatt opp ny gjeld.

3) Jeg ville ha igangsatt nye prosjekter for å styrke økonomien, samt for å betale ned lånene

4) Mer fleksibel helseforsikring uten at det går utover USAs økonomi.

5) Slått sammen puerto rico og jomfruøyene og gjort det til en stat i USA

6) Større tiltak i narkotika krigen!

7) Rykket ut fra alle militære operasjoner internasjonalt. Forsvaret skal da kun brukes hovedsakelig til å beskytte USA og ikke hele verden kan man si.

Dette var det første jeg kom på kan man si :p

Lenke til kommentar

Arbeidsmoral. Øst-asiatere har en tendens til å gjøre det godt. Persere er også tilpasningsdyktige og flinke mennesker, stort sett, og ikke minst et veldig hyggelig og vennlig folkeslag.

Kilde?

Lenke til kommentar

Kilde på hva? Øst-asiatere har som regel god arbeidsmoral når setter seg ned i land i vesten, og er generelt mer tilpasningsdyktige enn mange andre, det ser man gang på gang. Det er ikke uten grunn at folk fra Sri Lanka er de ikke-vestlige innvandrerne i Norge som er "billigst" for oss heller. Mange av de kommer fra fattigdom og bråk, men klarer seg likevel bra, utdanningen er ofte så som så og språket kan de ikke. De har med andre ord ikke bedre forutsetninger enn innvandrere fra Midtøsten eller Afrika.

At disse menneskene også gjør det bra i USA, er ingen overraskelse.

Lenke til kommentar

Veldig mye quotes igjen. =)

Trenger vel ikke sitere alle?

Ikke for å klage eller noe altså, hehe ;)

Vi trenger nok litt innkjøring, da de nettop har skrudd på dette igjen.

Jepp, sant som du sier. :)

Det er på en måte bra at de har gjort det slik igjen, men vi brukere burde spørre oss selv hvor mange quotes som er nødvendig i en debatt når vi skal svare. Kanskje bare ta med det som er mest relevant for det vi svarer på.

Tipper jeg kommer til å forsøke å holde meg til maks 3 quotes om gangen.

Eller noe i den duren. =P

Man burde også gjøre det enklere for folk som ikke kan/forstår BB-Kode, slik at det blir enkelt å dele opp i quotes ved bruk av den vanlige modusen.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Sorry avsporingen. Men ble først klar over at quote-funksjonen ble endret, her i denne tråden.

Noen flere som vil si hva de ville gjort om de vant valget i USA og ble president? =)
Lag en liste med punkter med hva du ville ha gjort. Det du syntes ville vært viktigst å gjøre. =)
Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Jeg mener forøvrig at det er han fyren her som burde ha vært president i USA, ikke Obama:

Haha, da jeg så dette emnet tenkte jeg at jeg skulle skrive noe om Ron Paul.

Tror jeg ville gjort de hovedpunktene til Ron Paul. Fått amerikanske styrket hjem og minsket staten, mer frihet til folket. Ekte kapitalisme og ikke korporativisme.

"End the FED" osv.

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...