G2Petter Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 For en stund siden var jeg inne på supportforumet til en større bedrift. (Compaq?) Der hadde de et system sånn at man kunne gi karakterer til de som svarte på en post. Hva om vi hadde noe lignende? Eksempel: Person X trenger hjelp med hovedkortet sitt. Person X: Hei! "blablabla", hovedkortet mitt virker ikke. "Det-og-det-skjer" Hva kan være i veien? Person Y: Sjekk om strømforsyninga er gåen... Person X sjekker om dette er problemet, det er det ikke. Gir en god karakter til Y for å hjelpe. Person X: Beklager, det hjalp ikke. Person Z: He****e, Y! Skjønner du ikke at det ikke kan være strømmen som er gåen? er du helt dum, eller? Alle som leser innlegget gir dårligste karakter til Z, fordi vedkommende bare ødelegger. Noen som skjønner hva jeg mener. Det trenger ikke være tallkarakterer, det kan f.eks. være "Sabotør," "Gjorde så godt vedkommende kunne," "Godt forsøk" og "Løste problemet med en gang" På den måten vil de som lurer på noe få en pekepinn i forhold til hvem som kan gi dem best hjelp, når to personer mener nøyaktig det samme. Hvis denne funksjonen i tillegg ble deaktivert i off-topic-delen, der det er en del krangling, så tror jeg at det kunne gjort forumet mye bedre. Synspunkter?[/b] Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Kan ikke bli mere enig i det der. :-) f.eks Man setter en dArlig karakter paa de som bare poster for aa pirke paa folk osv. Men hvem er det som skal kunne gi karakter? Moderatorene eller Brukerne? Det kan jo hende at noen av brukerne misbruker det. Mvh FrenChie Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Dette har vært oppe før, og på enkelt områder kan det faktisk være en god idé. Eksempelvis er kollektiv reaksjon av og til det beste ovenfor slike folk: http://www.winternet.com/~mikelr/flame78.html , da disse: 1. Skaper irritasjon, provoserer, forskyver fokus og i det heile tekke trekker ned. - Det blir kalt "flaming" av den enkle grunn at ild sprer seg. 2. Ligger i grensesonen for hva som bør slåes ned på - moderatorene kvier seg for å ta affære, da dem frykter å bli sett på som admin-nazister. På den annen side kan det da med tiden bli vanskeligere for "nye", med forskjellig syn på ting, å få innpass på en del av forumet, da disse kan "ta over" og bli inngrodde: http://www.winternet.com/~mikelr/flame48.html . Såh, pest eller kolera? Jeg ser vel for meg at dette forslaget kan utvides på følgende måte: [*] Nye brukere får raskt (med en gang?) rett til å "stemme ned" ett innlegg. - Dette oppveier mobbing av nye, samt forhindrer at innarbeidede brukere "rotter seg sammen" mot newbiees'ene. [*] Etablerte brukere mister rett til å "stemme ned" innlegg vekselvis med antallet poster dem har (For hver andre post? Hver andre hundrede?). - Dette tar vekk etablerte brukere sin følelse av "makt", og bidrar til at fokuset ikke så mye ligger på det å leke krig. Så det var mine forslag, sent på kveld. Lenke til kommentar
enden Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Dette har vært oppe før, og fører bare til kompiskarakterer og maktmisbruk. Det å gi etablerte brukere færre stemmer er jo helt høl i huet. Den eneste måten å gjennomføre dette på er å opprette en supergruppe med velansette brukere (eneste eksempelet jeg har i hodet nå er snekker'n). Men det stider litt mot prinsippet av at her er vi alle like. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå