snapshooter Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Har en selvlaget HTPC med SSD og win8 som gikk i bootloop i går. Forsøkte automatisk reparasjon med installasjonsusben, denne mente det var diskfeil men klarte ikke å reparere dette (stod og kvernet i timesvis). Har plukket ut disken og tenkte jeg skulle se om jeg klarte å redde den med å koble den til en annen PC jeg har (med win7). Er det beste å forsøke med de innebygde verktøyene i Windows, eller finnes det andre verktøy som kan være bedre egnet? Det er ikke innhold på disken som trengs å reddes (selv om det selvfølgelig hadde vært fint om jeg slapp å reinstallere og sette opp alt på nytt...). Lenke til kommentar
snapshooter Skrevet 17. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2014 Ingen? Er det bare å kjøre chkdsk som på en vanlig HDD? Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Hvor gammel er SSD-en? Hvilken SSD har du? Noen modeller trenger en firmware-oppdatering pga. en bug som slår inn etter x antall timer i bruk (xMB skrevet til minnebrikkene). Det finnes en rekke programmer for å sjekke HDD/SSD for feil. Prøv å hente ut SMART-info, denne kan gi en indikasjon. F.eks. SSD-Life. Lenke til kommentar
snapshooter Skrevet 17. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2014 En Kingstov V300 120GB, i underkant av ett år gammel. Fant ikke noen firmware til den da jeg sjekket, men lette kanskje litt overfladisk. Skal sjekke den med det diskverktøyet, takk for tips! Lenke til kommentar
snapshooter Skrevet 17. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2014 (endret) Edit: chkdsk løste saken. Fant to tapte "filpostsegmenter" som den fjernet, og nå virker tilsynelatende alt som det skal. Pussig at chkdsk til win7 klarer det som win8 ikke fikk til? Endret 18. januar 2014 av snapshooter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå