Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vw 1.9tdi,slurer etter chipping


Anbefalte innlegg

Har en 05 Passat (siste før ny type) med 1.9tdi 131hk. Har chippet denne og har kjørt pent uten napping og herjing. Etter litt så begynte den å slure når den må jobbe litt på 3,4,5,6 gir. Fra 2000rpm og oppover. Men det er kun når bilen er skikkelig varm, kjørt langt. Når den er kald er det null sluring. Er det dobbeltmasse svinghjulet eller er det clutchen? Har fått beskjed om at dette ikke skulle være noe problem på disse bilene men det kan virke som om clutchen er like bra som automatene til vw ... Har hørt om noen til som har fått clutch som slurer etter chipping.

 

Noen som har erfaring med at disse ikke tåler chipping?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det pleier å være clutchen som ikke tåler momentet. Du kan teste ved å ligge i normal fart på landevei i 6. gir, tråkke inn clutchen og ruse opp litt turtall for så å bråslippe clutchen mens du fortsatt gir full gass. Den skal ikke slure hvis alt er som det skal. Slurer den må den nok byttes.

 

Om dobbeltmassesvinghjulet begynner å gå kjennes det som moderat vibrasjon når du gir på med mye moment.

Lenke til kommentar

Testet det når det var bart og da slurer den som f. Før jeg kjøpte bilen ble jeg fortalt at disse bilene skulle være veldig bra og tåle chipping. Men nok en gang viser det seg at vw ikke holder mål. Clutch som kun tåler orginalt moment,ruster verre enn gammel merce, turbo som fusker, forstilling som holder ett år om gangen. Nei, noen som vil kjøpe Passat?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har også hørt om mange som har kjørt langt med tunet bil og flere som har hatt samme problemet. Den har gått 200 000 nå. Har gått 190 000 uten chip. Damekjørt før så muligheten for slitt clutch er der. Selv så kan jeg garantere at jeg kjører uten å slite clutch da jeg har passet på at den ikke jobber tungt under 2000 rpm. Er fristet til å bare bytte clutch og kjøre videre med chip men da må jeg sikkert skifte enda en gang i ikke for lang fremtid.

Har også hørt om mange som har kjørt langt med tunet bil og flere som har hatt samme problemet. Den har gått 200 000 nå. Har gått 190 000 uten chip. Damekjørt før så muligheten for slitt clutch er der. Selv så kan jeg garantere at jeg kjører uten å slite clutch da jeg har passet på at den ikke jobber tungt under 2000 rpm. Er fristet til å bare bytte clutch og kjøre videre med chip men da må jeg sikkert skifte enda en gang i ikke for lang fremtid.

Har også hørt om mange som har kjørt langt med tunet bil og flere som har hatt samme problemet. Den har gått 200 000 nå. Har gått 190 000 uten chip. Damekjørt før så muligheten for slitt clutch er der. Selv så kan jeg garantere at jeg kjører uten å slite clutch da jeg har passet på at den ikke jobber tungt under 2000 rpm. Er fristet til å bare bytte clutch og kjøre videre med chip men da må jeg sikkert skifte enda en gang i ikke for lang fremtid.

Lenke til kommentar

Clutchen din er antageligvis bare helt vanlig utslitt, og det er sikkert clutch nr.2 på bilen. Skift clutchen, er ikke verre enn som så, det er en gammel bil.

Du må for alt i verden IKKE la clutchen slure under pådrag, varmgangen kan få svinghjulet til å sprekke.

Lenke til kommentar

Hvis bilen har gått 200k må man forvente at clutchen er slitt, og mange har byttet den flere ganger allerede ved den tid, så jeg ville i alle fall bare byttet clutch, og latt chip være på plass inntil videre.

 

Ellers er det sluring (bruk) som dreper clutchen. Kort sagt, jo mer hastighetsforskjell på motor/gir den må jevne ut, og jo mer moment den må "ta opp" under utjevningen, jo verre.

 

 

Edit; Leo skrev visst samtidig, så ble kanskje litt overflødig. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Har hatt flere biler før som har gått over 300 uten å ha måttet skifte clutch. Og er det så dårlig at man må skifte clutch hver 100 på vw så begynner jeg å lure. Siste bilen var en Peugeot som hadde gått 400 når jeg solgte den. Ikke noe sluring og aldri skiftet clutch. Og det vet jeg med sikkerhet. Skal skifte clutch ja men da er det skikkelig dumt hvis den begynner å slure etter kort tid igjen da. Dagens clutcher tåler varmest forholdsvis dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg ser poenget ditt nietsoj, men jeg ville bare ikke blitt forbauset om clutchen sluret etter 200k, uansett bilmerke.

 

Vil tro lamellene ofte kommer fra 3.parts produsenter på tvers av merker, men jeg kan ta feil, og det er uansett mange faktorer som spiller inn, som areal på friksjonsmaterialet, materialvalg, gir-utveksling, vekt, dreiemoment, fjærtrykk, osv. Det er helt klart designmessige forskjeller fra bil til bil. Om VW er utpreget dårlig vet jeg ikke.

 

Uansett vil jeg si at hovedproblemet med å skulle spå levetid, er at antall kjørte km er et fryktelig dårlig og egentlig irrelevant mål på clutch-bruk. Jeg vil feks tippe jeg slurer/bruker clutchen ca 300 ganger hvis jeg kjører bil med manuell-gir tilsammen ca 25 km til/fra jobb. På den annen side kan jeg komme meg de ca 700 km til Malmø med kanskje 30 sluringer/bruk.

 

Clutchen kan i prinsipp gå en million km og slites ikke i det hele tatt så lenge foten er av pedalen. Kjøremønsteret er veldig forskjellig, og måten den brukes er veldig forskjellig. Finnes nok av dem som holder bilen i ro med clutchen, som slurer seg inn i alle gir, som jukker rytmisk på gassen med masse turtall ved hver oppstart, som slurer seg gjennom stort sett hele 1.gir, som sitter med foten på pedalen, som gjør høy-moment oppstarter, etc, og det finnes nok av dem som ikke gjør noe av dette. Kort og godt er det svært forskjellig, men som et gjennomsnitt ville jeg ikke bli forbauset om en clutch var ferdig etter 200k, til tross for at mange ikke er det. :)

Lenke til kommentar

Siden alle vet svaret, t.o.m trådstarter vet svaret før han spør. Jeg gir Leo, sedsberg og ikke minst Pcp160(!!) pluss poeng fordi dem gidder å svare.

 

I mine øyne blir dette bare kunde "pjatting". De vet hva det er, men vil snakke om det. De må roes litt ned.

 

Og for å gi det litt fylde. Det er akkurat nå trådstarter skal være glad for at han valgte manuell og ikke automat. Selvom han klager. Du vet hva du kjøpte, du googled it og nå sitter du bare å "poke`r"

 

Bytt clutch.

 

Skål!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og man bør huske på at chipping øker dreiemoment som i sin tur går utover gammel clutch, game over innen kort tid da..

 

Clutchen din er antageligvis bare helt vanlig utslitt, og det er sikkert clutch nr.2 på bilen. Skift clutchen, er ikke verre enn som så, det er en gammel bil.

 

 

Jepp, jepp...

Lenke til kommentar

Antageligvis helt rett. Clutch slkal byttes til våren,chippen selges og bilen skal selges. Totalt så er det så mye galt med den at den ikke er verdt å koste på.

 

Og automat på vw? Nei kjøper man det har man problemer. Når til og med møller bil innrømmer at man ikke må finne på å trimme enøyd automat så sier det litt.

Takk il alle som har svart, dette var litt for å få tømt seg for frustrasjon også over ett produkt som blir lovprist opp i skyene men viser seg å ikke være noe bedre enn andre merker. God helg!

Lenke til kommentar

Vedrørende trim og automat kommer det vel litt an på hvilken motor og girkasse man starter med, men det er dessverre riktig at flere automat og DSG ligger tett opp mot grensen for hva girkassen tåler av moment originalt, og dermed lite rom for trygg trimming. Feks kjører jeg for øyeblikket en Golf TSI 160hk med "den nye" 7-trinns tørr-clutch DSG. Girkassen tåler 250nm og motoren skal orignalt ha 240nm, så ingen rom for chip her. Etter mitt syn er forøvrig hele girkassa en nedgradering fra de gamle 6-trinn våt-clutch DSG fordi det skal spinkes og spares noen få dråper drivstoff, men det er vel en annen historie. :hmm:

 

 

Tilbake til din bil, så blir det jo subjektivt, men vet ikke om jeg er helt enig i at Passat B5 +facelift blir lovprist opp i skyene. De er relativt populære, greie å kjøre, og har vel en god del tilhengere, men både Passat, tvillingen A4, og storebror A6 fra slutten av 1990/starten av 2000 årene dukker jo stadig opp på sånne "bruktbilen fra helvete-lister" og er kjent for å ha diverse kvalitetsproblemer. Omdømmet er kanskje ikke helt nede i Renault og Citroen nivå, men det er ikke langt unna, og muligens også mer velfortjent...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...