Gå til innhold

bytte av kassettype

steinrawr

Anbefalte innlegg

Hei. Har en gammel 7-speed kassett på en eldre sykkel jeg har. Har en 8-speed kassett fra en annen sykkel liggende, men festeanordningen er ulik.

Basen kassetten skal settes på skjønner jeg meg ikke helt på. Har bytta et par ganger på litt nyere sykler, men der er patenten såvidt jeg har erfart anderledes.

På den gamle sykkelen skrus hele kassetten med base rett på felgen, mens basen har vært fastmontert i felgen på de nyere syklene. Er det mulig å bytte slike baser, eller bør jeg bare gå for å bytte felg?

0tG9RMx.jpgHknPgDj.jpg</spoiler>nfeZt04.jpgs

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nok ikke kompatibelt nei. Best case kan du skaffe et nytt nav (Gjerne i et ferdig nytt hjul), men du må sjekke om ramma er kompatibel med nye frinav.

Nye nav kompatible med 8/9/10 girs kasetter er 130 eller 135 O.L.D. (Pluss en del større for DH, sti, fatbike og tandembruk. Se: http://sheldonbrown.com/gloss_n-o.html#old for hvordan du kan måle)

Er din OLD mindre kan du kanskje kaldsette ramma hvis den er av stål (sannsynlig), men ikke med mer enn 4-6mm. Hvis den stemmer kan du se etter et nytt hjul/nav som passer kasetter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...