Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Blinklysproblem Excursion


Jahov

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et merkelig el.problem på min -01 Excursion.

Blinklyset virker KUN bak til venstre, altså IKKE noe liv i venstre front,

skjerm eller i speilen. Det blinker heller ikke i dashbordet. KUN bak.

Til høyre virker allt normalt...

Har noen en god ide?????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig ikke.

 

Jeg har alltid prøvd å styre unna de store skipene der sånn. Mulig jeg er way off her, men du skal få noe å gå etter. Jeg drikker long island icetea as we speak.

 

Man har som regel 1 sikring til blinklys, enten som en vanlig sikring eller f.eks 20A rele. Enten funker det eller så funker det ikke. At blinkindiktoren i instrumentet lyser konstant, eller ikke lyser er typsik ved rele feil, men jeg hadde ikke gått all-in på det.

 

Det er ikke noen individuelle foran/bak/venstre/høyre side sikring/rele kurser. At det mangler foran på 1 side virker rart, kanskje et jordingspunkt som har løsnet, og blinken i speilet gjør det litt merkelig da det går via døra. Dette skurrer mest for min del.

 

Jeg antar ganske fort at her er det noen som vet noe. En eller annen Ford mekaniker kan spy ut akkurat hva som er feilen med en gang. Derfor vil man ikke feilsøke i dagesvis på noe "idiotisk". Da ringer man og spør.

 

Kanskje bilen har et unormalt bliklysrele og det er releet som er feilen. Jeg antar at det ikke er releet, men i arbeidstid har man ikke lov til å feile på noe sånt. Her må man nesten se releet for å si ja/nei sånn i farta. La oss si det er et standard rele og det er i orden. Jeg antar at det er i orden fordi det blinker på 1 lykt.

 

Dette er jo også en "amerikaner" i mine øyne. Blink på br.lys osv. Ha dette i bakhodet selvom den er typegodkjent i norge. Kan sikkert finne noe rask her hvis det er et sært problem.

 

Man må alltids grave litt, hva har du gjort i forkant av at dette skjedde? Har du bytta startmotor eller whatnot? Og ikke minst, har du kjørt med henger? Du kan si det sånn at de særeste og mest utrolige feilene blir løst fordi det plutslig dukker opp info som dette.

 

Jeg peker automatisk på hengerkontakten i følge magefølelsen. Den er roten til alt faenskap med lys, hvor enn idiotisk problemet er, omtrent alltid har den noe med saken å gjøre. Tar meg 5min å klippe av den for å se hva som skjer da.

 

Jeg ser for meg en boks((styreenhet) som styrer henger-kontakten da man er bak der å fikler når man monterer hengerfeste. Man er på dette ene blinklyset og kobler det via en boks. Jeg mistenker at det skjer noe her fordi man vet at her har det vært noen før.

 

Ellers ser jeg ikke noen logikk i feilen. Kom med update og noen skikkelige svar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst helt enig med Mekker'n!

 

Har ikke noe bedre svar å komme med, men vil likevel nevne noe jeg har opplevd med Chrysler Voyager. Der forsvant mye av bakgrunnsbelysningen på klima-panlet så jeg tok det ut og byttet pærer. Da kom lyset tilbake i klima-panel, men nå var det plutselig ikke lenger lys i knapper etc i øvre halvdel av dashbord/midtkonsoll. Lang historie kort så gikk alt på samme sikring og problemet over min fatteevne, men det som til slutt løste feilen var det gode gamle "batteri frakoblet en halvtimes tid-trikset"

I ettertid har jeg "reparert" samme type feil (samme konsept, andre spesifikke pærer) på lik bil på samme måte en gang til.

 

Ikke at jeg har så veldig stor tro på det, og vet heller ikke hvor moderne en 01 Excursion er, men er jo gratis og lett å prøve, og som vi alle kjenner fra datamaskiner, telefoner, etc, skal man aldri kimse av effekten av en restart når det er elektronikk inne i bildet. :xmas:

 

Ellers har jeg merket meg at det på nye biler ikke nødvendigvis er det samme logiske skillet mellom ulike kretser og sikringer som det gjerne var før. Siste sak (som også kan minne litt om din) jeg slet med var en bil der begge skiltlys, ett (av 4) baklys, samt ett parklys foran (motsatt side av bak) manglet. Dette viste seg å være mangel på strøm til en pinne på "sentral-elektronikk" boksen. Men det var en 2012 modell da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden dette trolig er en modifisert bil kan det faktisk være to separate kretser for blinklys til hver side.

Mitt første tips er å sjekke sikring til blinklys, foran, side og speil er trolig originalt mens blinklysene bak sannsynligvis er en modifikasjon for å få bilen registrert i Norge..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for innspill.

Det ser ut som jeg nå har lokalisert problemet til bryteren (eller deromkring) på rattstammen.

Hvis jeg tilter rattet HARDT oppover kommer blinklysene et øyeblikk. Et annet nytt problem er at

nærlyset blir stående på selv om jeg setter på fjærnlys..... Håper dette kan henge sammen.....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Et annet nytt problem er at nærlyset blir stående på selv om jeg setter på fjærnlys..... Håper dette kan henge sammen.....

Sikker på at dette ikke har vært slik hele tiden? På biler med bi-xenon og med separate pærer for nær- og fjernlys lyser fortsatt nærlyset når fjernlyset slås på. Har ikke vært borti biler som slukker nærlys når fjernlys slås på annet enn de som har H4-pærer (med nær- og fjernlystråd i samme pære).

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da skal kun nær eller fjern lyse. Høres ut som feil i bryteren på rattstammen, som styrer både blinklys og nær-/fjernlys. Ev. kabelbrudd i nærheten av denne.

Lenke til kommentar

Sikker på at dette ikke har vært slik hele tiden? På biler med bi-xenon og med separate pærer for nær- og fjernlys lyser fortsatt nærlyset når fjernlyset slås på. Har ikke vært borti biler som slukker nærlys når fjernlys slås på annet enn de som har H4-pærer (med nær- og fjernlystråd i samme pære).

BI-Xenon med separat nær- og fjernlyspære?? Det kan jeg ikke huske å ha sett.

Greia med BI-Xenon er jo nettopp at man bruker samme pære til nær- og fjernlys, men at man endrer lysbildet ved switching mellom nær- og fjernlys.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Litt dårlig formulert, det jeg mente var: På biler med ENTEN bi-xenon ELLER med separate pærer for nær- og fjernlys lyser fortsatt nærlyset når fjernlyset slås på. På min bil med bi-xenon beholdes lysbildet for nærlys når man slår på fjernlys, men det er selvsagt bare en pære (på hver side av bilens front, dersom det også skulle være uklart).

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Litt dårlig formulert, det jeg mente var: På biler med ENTEN bi-xenon ELLER med separate pærer for nær- og fjernlys lyser fortsatt nærlyset når fjernlyset slås på. På min bil med bi-xenon beholdes lysbildet for nærlys når man slår på fjernlys, men det er selvsagt bare en pære (på hver side av bilens front, dersom det også skulle være uklart).

Hvordan mener du en pære klarer å generere to forskjellige lysbilder samtidig?

Bi-xenon fungerer ved at lydbildet endres ved veksling..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...