Eriksendrul Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 (endret) Min bror var i et forhold, Kjæresten til min bror hadde en hund og etter en stund ble det slutt og hun måtte flytte og fant ingen leiligheter hvor hun kunne ha hund og henne og min bror ble enig om at broren min skulle ta over hunden, Hunden hadde ikke spesielt god dresur og fikk ikke noe spesielt bedre dresur heller, Hunden er veldig veldig vant med og aldri være alene siden min bror og kjæresten jobbet om hverandre, da min bror jobbet var henne hjemme og når henne jobbet var min bror hjemme. Dette var bare en tilfeldighet pga jobbtider. Og begge to er og var veldig aktive personer så når den ene jobbe var den andre ute med hunden ganske lenge og omvendt, + at ingen av de var veldig opptatt av verken tv,data eller hadde noen hobby så omtrent alt av opmerksomheten gikk til hunden da han/hun var hjemme fra jobb da den andre jobbet.De likte og gå i skogen,gå turer,jogge osv og det ble jo hunden alltid med på så den var jo aldri alene, noen butikkturer var vel omtrent det. Nå som forholdet er over og min bror måtte ta hunden har han havnet i en situasjon hvor hunden er alene hjemme noe den overhode ikke er vant til og være + at hunden som sagt ikke har spesielt god dresur så er det få som har veldig lyst til og passe den da min bror er borte. Hunden uler/bjeffer da den er alene, Ikke alltid men det er ofte nok og såpass uforutsigbart at han er nervøs hver gang han kommer hjem for og få høre fra naboer osv at hunden har stått og bjeffa og ula i ett kjør hele tia. Dette skjer om natta også, så han kan ikke sove noe annet sted en hjemme, han kan ikke la hunden være alene hjemme så lenge det er folk hjemme, altså utenom "arbeidstider". Hunden er veldig uforutsigbar når det kommer til når den kan være hjemme og er rolig og når den er hjemme og lager et helvetes spetakkel og han får som sagt klager fra andre, Og siden han har en veldig variert arbeidstid så er han borte noen ganger fra 03:00-11:30 og andre ganger fra midt på dagen til kvelden/natt osv. Så min bror kan altså ikke: Sove borte,Reise,Feste osv uten og få noen til og passe hunden noe som folk ikke har veldig lyst til. Han må jo jobbe men da står hunden hjemme og uler å bjeffer noe som igjen min bror får kjeft for av naboer. Situasjonen er nå at min bror skal flytte til en ny leilighet og der er det andre leiligheter vegg i vegg og veldig kort mellom nabobygg, så det er nesten ikke aktuelt og beholde hunden når han flytter dit. Det at hunden kanskje vekker en nabo 1 gang er beklagelig, Men når hunden står hele natta og uler og bjeffer så blir det værre, og når det skjer igjen + at hunden forstyrrer roen midt på dagen i tileg så ødelegger dette livskvaliteten til min bror så lenge den hunden lever mest sannsynlig. Og for dere som kanskje ikke ser problemet: Man kan ikke straffe/dresere vekk et problem når problemet kun oppstår når du ikke er til stede. For hunden bjeffer og uler ikke når den er med folk, da er hunden helt grei og ha med og gjøre bortsett fra litt masing. De første årene denne hunden levde og lærte mest lærte den at den aldri er alene. Så problemet er ganske "dypt" hva kan vi gjøre ? stygt og si det men han vurderer og avlive hunden, det er kjedelig og måtte ta liv av et dyr for en menneskelig feil, Det og gi bort hunden kan også være veldig problematisk med tanke på at man må jo fortelle om dette problemet til andre, Basicly: Hunden må ha selskap hele tiden, og den må ha lange aktive turer, Den kan ødelegge ting om den er alene, det er ingen som vil ta over en slik hund. Hunden bjeffer jo noen ganger da den er med folk, spesielt om den trur noen kommer/banker på/hører bildører/folk utenfor huset. Du kan gjøre hva du vill men den hunden slutter ikke og bjeffe før den selv vil. Endret 16. januar 2014 av Eriksendrul Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Du har feil innstilling. Selvfølgelig er det (ihvertfall til en viss grad) mulig å dressere vekk separasjonsangst fra en hund. Straffe hunden skal man uansett ikke gjøre. Dette er ihvertfall noe som blir å kreve mye tid og erfaring, og det høres ikke ut som at noen av delene er tilstede i dette tilfellet. Om han er veldig opptatt av å beholde hunden foreslår jeg at han tar kontakt med en atferdsterapaut eller dyrelege for veiledning. Hvis ikke vil jeg anbefale at den omplasseres til noen som er villig til å gi hunden den oppmerksomheten den trenger. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Dessuten burde folk som er villige til å avlive en frisk hund aldri hatt hun. Eneste tilfellet vil i så fall være at hunden er livsfarlig for andre. 1 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 16. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2014 Dessuten burde folk som er villige til å avlive en frisk hund aldri hatt hun. Eneste tilfellet vil i så fall være at hunden er livsfarlig for andre. Jeg skjønner det, Men han ble som sagt litt "stuck" med hunden og hadde på ingen måte trudd at det skulle ende opp som dette, Hva skal vi gjøre i mellomtiden mens treningen pågår ? Det er uaktuelt og la han være hjemme alene noe særlig mer, Naboer begynner og bli dritt lei og han leier for øyeblikket, han blir vell snart kastet ut pga bikja. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 (endret) Her er nok omplassering veien å gå. Hunden kan ha utviklet separasjonsangst, evt hvis ikke trenger den "bare" en ordentlig runde grunndressur og hjemme-alene-trening. Det kan dog ta tid, en slik jobb krever tålmodighet og fleksibilitet i lang tid, kanskje over en periode på flere uker eller måneder. Om nåværende eier ikke fikser dette, er det eneste rettferdige overfor bikkja etter min mening å omplassere til noen som har mulighet til å håndtere de problemene som er oppstått. Kontakt evt den lokale avdelinga av Dyrebeskyttelsen evt FOD eller hva som enn finnes i nærheten og hør om de kan hjelpe. Ingen garantier der, siden de gjerne fokuserer på dyr i nød og hjemløse/forlatte dyr, men det er verdt et forsøk. Videre er Facebook for tida et kjempeverktøy for slikt. Det finnes flust med kjøp-og-salg-grupper og mange er spesialisert mot dyr og omplassering. Jeg kan sikkert være behjelpelig med å finne fram noen slike om jeg får vite hvilket området dette er i.. Endret 16. januar 2014 av jonlem Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Hunder responderer veldig på dresur. Og om du benytter riktige metoder kan problemet løses veldig for, i løpet av uker med en dyktid dresør. Han fyren som bruker å ha TV show (hundeviskeren) er jo kjennt for dette, og jeg ville sjekket ut bøkene hans evt andre i området som ahr erfaring med dette. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Hunder responderer veldig på dresur. Og om du benytter riktige metoder kan problemet løses veldig for, i løpet av uker med en dyktid dresør. Han fyren som bruker å ha TV show (hundeviskeren) er jo kjennt for dette, og jeg ville sjekket ut bøkene hans evt andre i området som ahr erfaring med dette. http://youtu.be/KuinToBgUco Kjendisstatus er ikke alt som kreves. Den fyren er på bærtur. Sorry mækk Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 (endret) Kjendisstatus er ikke alt som kreves. Den fyren er på bærtur. Sorry mækk Og det sier du ut fra den videoen? Om du faktisk ahdde sett de episodene der han forklarer hva han gjør og hvorfor så hadde du sett at det ikke har noe med det det fremstilles som å gjøre. For å ta oppmerksomheten til hunden bort fra det den gjør, så må det fysisk kraft til. Det er tross alt dyr man har med å gjøre, og man kan ikke sette seg ned å fortelle dem hva de gjør feil. Metoden der er at han gir hunen et lett spark på et område som hunden er følsomt for, og at hunden derfor med en gang tar fokuset vekk fra det den gjør, og mot seg selv og kroppen. Som du ser så hopper hunden vekk med en gang, fordi dette er ubehagelig, på samme måte sim om jeg stikker en finger i ribben din så er det ikke misshandling, men veldig ubehagelig. De idiotene som driver å skriker om dyremisshandling gjør egentlig dyrene en bjørnetjeneste, fordi det fører til at begrepet blir utvannet (slik som rasisme er i dag. Jeg har blitt kalt rasist fordi jeg neka en under 18 å kjøpe øl og angivelig var dette pga han var mørkhudet) Det du ser i videoen er på ingen måte dyremisshandling, men en veldig effektiv teknikk for å resette fokuset til hunden. Endret 16. januar 2014 av Zepticon Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 (endret) Og det sier du ut fra den videoen? Overhodet ikke, men den er veldig fin å bruke for å understreke poenget. Metoden der er at han gir hunen et lett spark på et område som hunden er følsomt for, og at hunden derfor med en gang tar fokuset vekk fra det den gjør, og mot seg selv og kroppen. Som du ser så hopper hunden vekk med en gang, fordi dette er ubehagelig, på samme måte sim om jeg stikker en finger i ribben din så er det ikke misshandling, men veldig ubehagelig. Jeg er helt uenig her, og har uthevet eksakt hvor jeg mener dette argumentet feiler. Det det er snakk om her, er helt unødig voldsbruk. Vold, definert som enhver handling som forårsaker eller har til hensikt å forårsake en viss grad av ubehag, smerte eller krenkelse, er forbudt ved lov (Lovdata). Forøvrig er her ørten tråder om temaet fra før, så jeg ser ingen grunn til å gå i enda en diskusjon rundt CM og treningsmetodene hans. Mine meninger om dette finner du om du søker. Jeg står dog fast ved at å oppfordre TS til å studere CM for å løse problemet sitt, er et dårlig råd. Poenget er at dette kan løses helt uten bruk av ubehag eller smerte for hunden, hverken fysisk eller psykisk - og da bør det være den foretrukne utveien. Endret 16. januar 2014 av jonlem 1 Lenke til kommentar
arsenalfan Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 (endret) Dette hadde vært unngått om hunden i valpetiden fikk trening på å være hjemme alene. Alt for mange folk som skaffer seg hund som ikke har peiling.... Endret 16. januar 2014 av arsenalfan Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Dette burde ha vært innlært lenge før, det falt dem aldri inn at dagene kan forandre seg og at hundene kunne komme til og bli alene? Veldig korttenkt. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Bare start arbeidet med å få hunden omplassert, jo før, jo bedre. Det er ikke rettferdig å avlive et friskt liv på grunn av noe eierne gjør feil. Det er mange mennesker i livssituasjoner som gjør at de kun er hjemme om dagene. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 16. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2014 Dette hadde vært unngått om hunden i valpetiden fikk trening på å være hjemme alene. Alt for mange folk som skaffer seg hund som ikke har peiling.... Ja det er helt riktig, men som sagt så var det akkurat det motsatte som skjedde, Hunden var som sagt aldri alene og før min bror møtte denne dama hadde heller ikke henne noe særlig dresur på han. Han er veldig flink til en del ting men som du leser så mangler han noe veldig viktig også Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 http://youtu.be/KuinToBgUco Kjendisstatus er ikke alt som kreves. Den fyren er på bærtur. Sorry mækk For all del, et harmløst kakk i hunden er det samme som mishandling. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 For all del, et harmløst kakk i hunden er det samme som mishandling. ...sa hvem? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 ...sa hvem? Ingen. At du mener fyren er på bærtur på grunn av noen enkle kakk i hunden blir feil. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Ingen. At du mener fyren er på bærtur på grunn av noen enkle kakk i hunden blir feil. Ingen, men du mener jeg mener det.. Det er ikke riktig, men selvmotsigende. Legg inn årene. Lenke til kommentar
Aqulini Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Hunder responderer veldig på dresur. Og om du benytter riktige metoder kan problemet løses veldig for, i løpet av uker med en dyktid dresør. Han fyren som bruker å ha TV show (hundeviskeren) er jo kjennt for dette, og jeg ville sjekket ut bøkene hans evt andre i området som ahr erfaring med dette. CM's metoder er omdiskutert og mye av det du ser i videoer og episoder på TV er klippet og redigert. Du kan søke rundt om på nett og se hva du finner. Skal du ha en trygg og STABIL hund skal du ALDRI straffe eller "kakke" i hunden. Det som gjelder er å lese signaler hunden gir og belønne god adferd. Jeg har "fikset" flere hunder der eiere har tenkt at avlivning er eneste utvei, være seg alt fra separasjonsangst til særdeles aggressiv adferd. Problemet er bare at det er eiere som gjør feil, ikke leser signaler fra hunder og feil oppdragelse. Jeg har ikke EN gang brukt CM sine metoder, og det er ikke uten grunn at metodene hans er omdiskutert - for å si det mildt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå