V. Haugen Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Norske elever henter stoff i stor skala fra Internett.Fire av fem fusker på skolen Lenke til kommentar
Oly Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Da jeg gikk på TIP og Industriteknologi brukte vi It's Learning, og skriftlige prøver som ble levert inn der gikk gjennom en såkalt plagiatkontroll. Var tilfeller av elever som ble tatt for juks, og da ble det karakteren 1. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 KOK funker helt til eksamen! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 har aldri jokset og kommer aldri til å jukse. Lenke til kommentar
Jahdu Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Lurer bare seg selv på en måte, men kan i det minste lære seg kunsten av å slå opp flere kilder og smelte sammen Lenke til kommentar
Ping7 Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Jukset en gang på videregående hvor jeg fikk skikkelig skrivesperre, og tok da utgangspunkt i en historie jeg fant på nett. Ble tatt på fersken og konkluderte med at det ikke var noen god idé. Fikk heldigvis lov av lærer til å prøve på nytt, noe jeg ble litt overrasket over. Lenke til kommentar
Jahdu Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 En god lærer det. Regner med h*n tok utgangspunkt i at du vanligvis ikke jukser, og en lærer faktisk ofte av feil. Lenke til kommentar
Zorblax Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 "Kok først når du har fått gryte." Hva analyse på videregående angår er det bare å legge inn et minimum av innsats på omskriving (les: ta å faktisk gjør det), og kilder har ingen nytteverdi uansett (for litteraturanalyse). Umulig å bevise at du ikke har gjort deg akkurat samme tankene om et verk som noen andre uavhengig hvis du leser teksten samtidig som du skriver om og sensurerer biter der det passer. Aspektet med akademisk ærlighet kan være nyttig å sette fokus på (de samfunnsøkonomiske konsekvensene av å ikke ha det), men dette gjøres mye bedre i rammer rundt oppgaver der elevene bryr seg om arbeidet de gjør og kan se en praktisk bruksverdi for det, enn når man tar det uten kontekst eller rundt innleveringer i fag som bare tas fordi de står på listen over obligatoriske fag og innleveringen bare er et middel for å få karakteren man trenger for å kunne realisere ambisjonene sine videre. Lenke til kommentar
Oly Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Jeg kan med god samvittighet si at jeg aldri har jukset på skolen, men jeg har hørt om et par kreative metoder som juksere har brukt. En av de er å skrive notater på for eksempel låret, og så ta en do-pause. Det er ingen måter å avdekke slik; læreren kan ikke akkurat dra ned buksen på eleven for å se etter notater. Kamera på do kommer aldri på tale. Jenter deriblant kan bruke "fordelene" sine og skrive ned ting der. Læreren kan ikke kontrollere dette så lett da dette kan bli sex-trakassering. Men dette var skumle tall da i følge artikkelen. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 (endret) Er det slik at skoler i dag faktisk har en tendens til å ha på nett under prøver?! Det blir jo nesten som å oppfordre til juks, og det var vel nettopp det testen også gjorde. Blir jo som å plassere elevene ved siden av hverandre rundt et bord, for så å forlate klasserommet mens elevene har prøve. Selv hadde jeg en svært respektert og "skummel" fysikklærer som hadde så stålkontroll på klassen at vi ikke en gang turte å se på hverandre under prøver, til tross for at han forlot klasserommet i lengre perioder... Nei, tillatt scrambler i klasserommene, eller ha et sett med helt nedstengde OS (linux) på minnepenn/CD-er som kreves å bruke under eksamen. (steng i det aller minste ned WiFi) Straffen for å bli tatt i juks burde umiddelbart bety konfiskering av utstyr. Og jevnlige stikkprøver under prøven. Så skal man se at 99 % av jukserne gir seg. Endret 16. januar 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg