random_sauce Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Jeg trener foreløpig 1-3 ganger styrke i uke litt på mofo bare fordi jeg synes det er gøy og jeg har forsovet merket noe resultater, men dette har vært både usystematisk og ineffektivt. Så med tiden til gode tenkte jeg med dette 3 dagers split programmet under: Dag 1 - Chest, triceps, delts: 2 x 10 Bench press 2 x 10 Close-grip bench press 2 x 10 Incline bench press 2 x 8 Dumbbell flyes 2 x 8 Skull crushers 2 x 10 Tricep extensions 2 x 15 Front dumbbell raise 2 x 15 Side dumbbell raise Dag 2 - rest Dag 3 - biceps, back, traps, forearms: 3 x 10 Barbell curls (try wide and close grips too) 2 x 10 Concentration curls 2 sets of pullups to failure (if you can do them) 2 x 10 Lat pulls 2 x 10 Bent-over Rows 3 x 10 Wrist curls 2 x 10 Barbell shrugs 2 x 10 Calf raise machine shrugs Dag 4 - rest Dag 5 - quads, glutes, hamstrings, calves: 3 x 10 Squats 2 x 10 Barbell deadlifts 3 x 10 Leg press 2 x 10 Leg extensions 3 x 10 Calf raises 2 x 10 Barbell lunges 2 sets Farmer's walk Dag 6 & 7 - rest Ellers spiller jeg fotball 2x1,5t ganger i uka. Jeg har ikke noen diett eller noen andre tanker rundt kosthold for øyeblikket. Jeg spiser 2 brødskiver til frokost, to til lunsj og middag. Som oftest noe knekkebrød el.l. senere på kvelden. Siden jeg egentlig ikke en døyt om balanse mellom diett og trening etc. (hele den pakka) spør jeg nå dere eksperter om hvor viktig er kosthold i forhold til muskelbygging og styrketrening? -Er det meningsløst og trene hvis man ikke spiser nok/riktig? -Hjelper ALL styrketrening, uansett? -Hvor "farlig" og negativ effekt har usunn mat, alkohol o.l. på treningen og generelt? -Er det viktig med pre- og postworkout supplementer? Isåfall, i hvilken grad? -Er det negativt på noen måte at jeg også spiller fotball (cardio(?)) 2 dager i uka, hvorav en av disse er på samme dag som den ene styrkeøkta (dag 1/mandag) ? Hvis noen hadde svaret på ett eller flere av disse spørsmålene og generelt andre tips/informasjon/innspill/kommentarer hadde det vært flott! Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Når jeg vurderer ett treningsprogram så ser jeg alltid etter de store baseøvelsene. Nesten uavhengig av hva du trener er disse øvelsene mandatory, veldig mye mer enn akkurat disse er sjeldent også nødvendig. Barbrell Row/Pendlay Row Militærpress/Overhead press Squat Markløft Benkpress Jeg finner Squat, Markløft og Benkpress i programmet ditt. Jeg anbefaler også at du senker repitisjonene på markløft litt. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Hva synes dere om dette? Mandag: Bryst og triceps, Tirsdag: Ben, og korsrygg. Onsdag: Rygg, skulder og biceps. Torsdag: Hvile. Fredag: Begynne på nytt.. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Grunnen til at du kaller det "usystematisk og ineffektivt" er at du gjør alt for mye på én dag. 3-4 øvelser per dag holder i lange baner for en nybegynner. Start, som Priim sier, med bare de store løftene. Lenke til kommentar
ræss93 Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Resultatene avhenger veldig mye av kostholdet. Veldig mye. Det er nesten alt. For min del stod jeg på stedet hvil for et par år siden. Nå har jeg innsett at kosthold er veldig viktig, og jeg øker i styrke mye om dagen Spis nok! Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Hva synes dere om dette? Mandag: Bryst og triceps, Tirsdag: Ben, og korsrygg. Onsdag: Rygg, skulder og biceps. Torsdag: Hvile. Fredag: Begynne på nytt.. ?? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Hva synes dere om dette? Mandag: Bryst og triceps, Tirsdag: Ben, og korsrygg. Onsdag: Rygg, skulder og biceps. Torsdag: Hvile. Fredag: Begynne på nytt.. Flytt skuldre til mandag. Ellers ser det fint ut. 1 Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Bør man ikke trene skulder og rygg sammen? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Tren heller bryst og skuldre sammen. Begge innebærer pressøvelser som også medfører trening av triceps. Ellers kan det jo nevnes at siden du likevel har en dag mellom rygg og bryst der du ikke trener noen av dem, så går det likevel greit, men du kan merke at fremgangen på pressøvelsene er større enn fremgangen på dra-øvelser, som medfører en ubalanse i muskulaturen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 TS: Alt, alt for mange øvelser. Isolasjonsøvelser har sin plass i avanserte treningsprogram, men for de fleste nybegynnere (og for de som hovedsakelig fokuserer på styrke, ikke volum/fysikk) er det tunge baseløft/flerleddsøvelser som gjelder, evt. supplert med enkelte støtteøvelser i form av isolasjonsløft. Lær deg god teknikk i knebøy, markløft og benkpress og løft tungt der med progresjon hver økt. Nøyaktig hvor ofte du tar hver øvelse og hvor mange set/reps du tar er underordnet, og der fins det mange veier til Rom, men et program som innebærer 23 øvelser i uka med totalt 60+ sett med 8-10 reps er virkelig ikke hensiktsmessig for nybegynnere. Gode alternativer er Stronglifts 5*5, starting strength evt. RYP som har litt mer volumfokus. Lenke til kommentar
ræss93 Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Jeg anbefaler Stronglifts 5x5. Sjekk loggen min, der ser du program og progresjonen min! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå