AnonymDiskusjon Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Hei! For å gjøre en lang historie kort: For en del måneder siden, trodde jeg at jeg begynte drømmejobben. Har nå i senere tid funnet ut at dette viser seg å være feil. Arbeidsplassen bryter en god del paragrafer i arbeidsmiljøloven. Som dere kanskje forstår, ønsker jeg å fremtre anonymt på forumet. Jeg og noen arbeidskollegaer har prøvd å finne frem til en lov her, men vi finner ikke ut av noe særlig. Vi har fått en ganske detaljert plan over våre arbeidsturnuser. Det vi lurer på nå er: Finnes det noen lover eller regler angående hvor lenge i forkant vi må få beskjed angående ekstra arbeidstimer, eller forandringer i turnusen? Nå snakker jeg ikke om hvis folk er syke, og at vi må ta ekstratimer for dem, nå snakker jeg rett og slett om "ekstratimer" som vår arbeidsgiver føler at vi må ha. La oss si at jeg plutselig fikk beskjed neste søndag at jeg MÅ jobbe 3 timer ekstra på tirsdag (som et eksempel) Er dette lov? Hva om jeg har andre planer akkurat de tre timene, men at jeg MÅ jobbe? Jeg beklager en litt dårlig forklaring, men jeg er litt opprørt akkurat nå. Vær så snill, ikke tro at jeg opprettet denne tråden fordi jeg ville komme hit å sutre. Jeg er voksen, men dette er min første "offisielle" jobb. I arbeidsmiljøloven står det følgende: Arbeidsmiljøloven § 10-8.Daglig og ukentlig arbeidsfri (1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder. (2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager. Så, hvis vi tar en kjapp titt på turnusen min de siste to ukene: (Beklager rotete oppsett, men dere skjønner tegninga) Mandag 06.01.14 07:00 - 15:30 (8 t 30 m) Tirsdag: 07:00 - 08:20 / 11:15 - 14:45 (1 t 50 m) Onsdag: 08:00 - 14:30 (6 t 30 m) Torsdag: 08:00 - 11:10 (3 t 10 m) Fredag: 07:00 - 14:30 (7 t 30 m) Lørdag: 08:00 - 15:00 (7 t m) Søndag: 15:00 - 22:00 (7 t m) Mandag: 08:00 - 12:30 / 14:30 - 21:00 (10t 50 m) Tirsdag: 11:45 - 14:45 (3 t m) Onsdag: 07:00 - 14:30 (7 t 30 m) Torsdag: 08:00 - 11:10 (3 t 10 m) Fredag: 08:00 - 21:00 (13t m) Lørdag: 09:30 - 12:00 (2 t 30 m) Søndag 19.01.14 08:30 - 09:00 (0 t 30 m) Det vil altså si at jeg ikke har fått de 35 timene jeg har krav på. På mandag 20.01.14 begynner jeg på jobb 08:00 igjen. Derfor ønsker jeg virkelig å ha fri på tirsdagen. Uheldigvis kan det være vi MÅ jobbe den dagen. Nettopp derfor stiller jeg spørsmålet: Hvor lenge i forkant må arbeidsgiver informere oss om ekstra arbeidstimer? Takker og bukker for svar Anonymous poster hash: 6ab70...cbb Anonymous poster hash: 6ab70...cbb Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Du spør om fleire ting samtidig her. Men for å starte med turnusen din, i all hovedsak så er denne innanfor lovverket når det gjeld fritid i løpet av eit døgn. Etter som eg kan sjå så er det i denne turnusen berre eit morgenskift som kjem for tett på kveldsskiftet frå kvelden før. Men som du alt har funnet ut så bryter turnusen med arbeidsmiljølova når det gjeld samanghengande fritid. Derfor er det arbeidsmiljølova § 10-8 2. ledd som du bør benytte som argumentasjon for å få endra turnusen. Når det gjeld kor lang tid i forvegen du skal varslast om ekstratimer så vil dette normalt være eit spørsmål om kva som er avtalt i arbeidsavtalen. Det einaste som arbeidsmiljøloven omtaler er i § 10-3 der det står at det skal foreligge ein arbeidsplan som er tilgjengelig for arbeidstaker, og at arbeidsplanen skal utarbeidast i samarbeid med arbeidstakers tilitsvalgte. Så når det er snakk om plutselige endringer av arbeidstid så blir dette eit spørsmål om slike endringer ligger innanfor arbeidsgivers styringsrett. Normalt sett så vil arbeidsgiver kunne pålegge deg ekstraarbeid, men berre når det foreligger eit særlig og tidsbegrensa behov for det. Med andre ord så kan ikkje arbeidsgiver planlegge arbeidsplanen med tanke på å pålegge arbeidstakarane meir arbeid. Det fyrste du bør gjere er å sjekke om du har ein tariffavtale som omtaler dette. Det høyrest ikkje ut som at du er fagorganisert og har ein tariffavtale, men det er greit å sjekke. Arbeidsmiljølova dikterer berre minimumskrava. Deretter så må du sjå over kva som eigentleg er avtalt i arbeidsavtalen. I neste rekke så blir det aktuelt med reforhandling av arbeidsavtalen slik at du får betre arbeidsforhold. Mest sannsynlig så vil nok også arbeidsgiver være tjent med å utarbeide ein arbeidsplan som er mykje enklare å sette opp. Personleg så må eg seie at eg synest at det er hårreisande at du f.eks innfinner deg med å jobbe berre ein halvtime på søndagsmorgonen. Eg håper du ikkje har lang pendlertid for å komme deg på jobb. 2 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Personleg så må eg seie at eg synest at det er hårreisande at du f.eks innfinner deg med å jobbe berre ein halvtime på søndagsmorgonen. Eg håper du ikkje har lang pendlertid for å komme deg på jobb. Jeg reagerte også på "Tirsdag: 07:00 - 08:20 / 11:15 - 14:45 (1 t 50 m)" Med mindre man bor veldig nær arbeidsplassen, så er det nesten 3 timer midt på hvor man må finne på et eller annet å gjøre, men i praksis blir det vel fort til at man jobber, siden man allerede er på arbeidsplassen. 1 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 (endret) Jeg reagerer litt på den turnusen der .. hva i alle dager slags yrke er det som gir slike arbeidstider? Her tror jeg det er noen som blir snytt, med mindre det eksisterer et ekstremt spesielt yrke som jeg ikke har hørt ennå.. Når det gjelder dette med "ekstratimer" så avhenger jo det som det er nevnt, av hvilken avtale som er gjort mellom TS og arbeidsgiver angående dette. Arbeidsmiljøloven regulerer ikke dette i særlig grad såvidt jeg kan skjønne? I utgangspunktet mener jeg sånt må være et spørsmål om samarbeid mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. At mange mener de får beskjed om at de "må" jobbe overtid, mistenker jeg dessverre at ofte bunner i at folk ofte er lite fleksible og arbeidsgiver ser seg nødt til å være "streng" for å få det gjennomført. Her har det i alle år fungert svært godt for meg å leve etter filosofien om at man gir litt og tar litt. Når jeg tenker meg om, kommer jeg på at jeg hadde faktisk en sommerjobb en gang som ga en noe tilsvarende "turnus". Da var jeg pikkolo/bagasjesjauer/vaktmesters slavehore/ryddegutt/o.l. på et hotell noen uker, og hadde typisk et par arbeidstimer på morran og et par-tre timer på kvelden og kanskje litt i helgene. Ingen helfast turnus, men sånn løselig avtale om å møte opp hver dag. Kremjobb når du er 16 og synes livet er deilig midt på formiddagen, men idag hadde jeg aldri gått med på noe sånt om det var snakk om fast jobb. Det er sånn sett rein utnytting fra arbeidsgivers side, den eneste grunnen til å kløyve opp arbeidsdagen sånn er for arbeidsgivers økonomis skyld (det er jo gratis å ha ungdom gående på gress halve dagen..). Endret 16. januar 2014 av jonlem 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Det er noen yrker der man bruker ordninger med delte skift selv om det blir mindre og mindre vanlig. De fleste steder med slike ordninger har et eget tillegg som godtgjør for ulempen dette medfører.. Enkelte steder er det så bra at ansatte nærmest slåss om slike vakter. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 TS bør også undersøke om bedriften praksiserer forskjøvet arbeidstid. Da skal du ha krav på 50% tillegg dersom du må jobbe utenom oppsatt arbeidstid (vaktliste). Forøvrig er den vaktlisten innenfor loven. Å ha en periode med pause i mellom er desverre ikke ulovlig selv om det kan være til stor ulempe og i praksis ofte medfører at arbeidstageren jobber selv de timene den ikke får betalt. Hvis du har kontraktsfestet et minimum av arbeidstimer har du rett på å få utbetalt lønn for alle timene dersom arbeidsgiver ikke har gitt deg nok vakter til å oppfylle dette minimumet. Det er fullt lovlig å kalle deg inn til ekstravakter (merarbeid) på kort varsel uten å kompensere ekstra for det med mindre dere har forskjøvet arbeidstid. Ellers er det kun overtid, og kun hvis du ikke er i en ledende eller særskilt uavhengig stilling, at du skal kompenseres ekstra (ut fra loven). Jeg reagerer dog meget sterkt på at du en dag har blitt kalt inn til å jobbe 30 minutter (!!!) den ene dagen. Det er virkelig noe du bør ta opp med en tillitsvalgt og få han til å ta opp med sjefen/leder. Den ene dagen har du også jobbet 10t 50 min (11t). Her skal du ha krav på overtidsbetaling siden maks arbeidstid ikke kan overstige 9 timer, og ikke overstige 10 timer dersom det er skriftlig avtalt at arbeidstiden er gjennomsnittsberegnet. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Forøvrig er den vaktlisten innenfor loven. Ellers er det kun overtid, og kun hvis du ikke er i en ledende eller særskilt uavhengig stilling, at du skal kompenseres ekstra (ut fra loven). Den valglisten er så absolutt ikke innenfor loven. Ikke en gang om de har avtalt seg frem til korteste lovlige pause med tariffavtale. Hvordan du kommer frem til noe annet kan jeg ikke forstå. Overtid skal man normalt ha betalt for, men det er åpnet en mulighet for unntak i enkelte stillinger. Du betrakter visst unntakene som en hovedregel.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Overtid skal man normalt ha betalt for, men det er åpnet en mulighet for unntak i enkelte stillinger. Du betrakter visst unntakene som en hovedregel..Det er dessverre mange som gjør det. Dersom man har all sin arbeidstid bundet opp i vaktlister fastsatt av noen andre har man ikke en særskilt uavhengig stilling, og man vil ytterst sjeldent ha en ledende stilling i lovens betydning. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 (endret) § 10-3. ArbeidsplanDersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne. I tillegg kan jeg ikke se noe 35 timers opphold mellom 2 øker i løpet av 7 dagers planen. Endret 16. januar 2014 av Flodec Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå