Caliber Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Lurte på hva en sort skjerm egentlig innebærer av påkjenning for øynene? Sort skjerm er jo etter min mening skikkelig tøft og går mye bedre til et sort chieftec f.eks. - Cal Lenke til kommentar
Blib Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Tja, det er iallefall mer skadelig enn hvit, noe som er grunnen til at sorte skjermer ikke kan å TC99 (eller hva det nå heter) godkjenning, kun 95. Jeg synes det er helt sykt! "Nei, fargen sort er skadelig for øynene dine." Burde man ikke da bannlyst all bruk av fargen sort eller noe slikt? Lenke til kommentar
genesis Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 det har noe å gjøre med reflekteringen av lys, (i en spesiell vinkel tror jeg) Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Rart da å tenke på alle de sorte TV-apparatene, for ikke å snakke om den mørke kinosalen .... Har selv 2 sorte skjermer, 1 x 19" CRT og 1 x 17" TFT LCD. Er ikke blitt blind ennå Lenke til kommentar
KompleX Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 .. Nå sitter du ikke fra siden å ser på skjermen heller da. Jeg hadde gått for en svart en, Ser såå mye tøffere ut... Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Hvis jeg ikke husker feil er det utviklet en ny tco-standard for sorte skjermer. Problemet med sort ramme er at det blir ekstrem kontrast mellom skjermflate og områdene rundt. Det belaster øynene på en annen måte. Tv sier du ? Har du aldri hørt om at du alltid skal ha en lampe stående på i nærheten av tv'n ? Lenke til kommentar
whertigo Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Helt svarte skjermer kan ikke få TCO03-godkjenning, de kan få TCO99. Men det finnes alternativer med sølvkant rundt, de ser også svært bra ut og er godkjent TCO03. Har selv to stk 19" IBM Thinkvision som er svarte med sølvkant rundt. Meget lekkert.. Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Tv sier du ? Har du aldri hørt om at du alltid skal ha en lampe stående på i nærheten av tv'n ? Jo, og helt siden min første datamaskin for 20 år siden har det stått å lese i manualene at en ikke skal belyse tastaturet med skjermen, men ha skrivebordslampe. Så hva problemet er med sorte skjermer overgår min forstand. Du kan få kreft av grønnsaker, og... Black is beautiful! Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 7. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2003 Takk for svarene dere. Syns ikke d høres for alvorlig ut, får heller bli blind litt tidligere med stilen i behold og velge den sorte skjermen ja Igjen, takk for hjelpen, trengte bare et lite push! - Cal Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Så hva problemet er med sorte skjermer overgår min forstand. Du kan få kreft av grønnsaker, og... Black is beautiful! Du kan belyse en sort flate så mye du vil, det hjelper deg nok lite. En tv sitter du langt unna så der hjelper det med bakgrunnslys, pc'n sitter du litt for nære så der er effekten av det sorte større ( det tar opp større deler av din synsflate). Men for all del, jeg har ikke en kampanje gående mot sorte skjermer. Prøver bare å svare på det folket lurer på Lenke til kommentar
ironfist Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Personlig så syntes jeg også at sølvskjermer er tøffeste. Skjermer med svart ramme som ellers tilfredstiller kravene gitt av TCO03-standard og likevel ikke får denne godkjenningen skyldes for lave reflektanser fra rammen siden svart farge absorberer nesten alt av det synlige lysspektrumet. TCO03 krever nemlig en diffuse reflektanse mellom 20-80% i forhold til en diffuse hvit flate med samme lyskilde. Det som kan skje med en skjerm med svart ramme er at kontrast mellom den aktive skjermflaten og svarte rammen kan bli ubehagelig høy (for noen). Så for få en optimal ergonometri er skjemer med en noenlunde god reflektanse å foretrekke. Ellers er en TCO03-godkjent skjerm en miljøskjerm, go for it! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå