Gå til innhold

Sort LCD-skjerm, stor påkjenning?

Caliber

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, det er iallefall mer skadelig enn hvit, noe som er grunnen til at sorte skjermer ikke kan å TC99 (eller hva det nå heter) godkjenning, kun 95. Jeg synes det er helt sykt! "Nei, fargen sort er skadelig for øynene dine." Burde man ikke da bannlyst all bruk av fargen sort eller noe slikt?

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil er det utviklet en ny tco-standard for sorte skjermer. Problemet med sort ramme er at det blir ekstrem kontrast mellom skjermflate og områdene rundt. Det belaster øynene på en annen måte.

Tv sier du ? Har du aldri hørt om at du alltid skal ha en lampe stående på i nærheten av tv'n ?

Lenke til kommentar

Helt svarte skjermer kan ikke få TCO03-godkjenning, de kan få TCO99. Men det finnes alternativer med sølvkant rundt, de ser også svært bra ut og er godkjent TCO03. Har selv to stk 19" IBM Thinkvision som er svarte med sølvkant rundt. Meget lekkert..

Lenke til kommentar
Tv sier du ? Har du aldri hørt om at du alltid skal ha en lampe stående på i nærheten av tv'n ?

Jo, og helt siden min første datamaskin for 20 år siden har det stått å lese i manualene at en ikke skal belyse tastaturet med skjermen, men ha skrivebordslampe.

Så hva problemet er med sorte skjermer overgår min forstand. Du kan få kreft av grønnsaker, og...

Black is beautiful!

Lenke til kommentar

Så hva problemet er med sorte skjermer overgår min forstand. Du kan få kreft av grønnsaker, og...

Black is beautiful!

Du kan belyse en sort flate så mye du vil, det hjelper deg nok lite. En tv sitter du langt unna så der hjelper det med bakgrunnslys, pc'n sitter du litt for nære så der er effekten av det sorte større ( det tar opp større deler av din synsflate).

Men for all del, jeg har ikke en kampanje gående mot sorte skjermer. Prøver bare å svare på det folket lurer på :D

Lenke til kommentar

Personlig så syntes jeg også at sølvskjermer er tøffeste. Skjermer med svart ramme som ellers tilfredstiller kravene gitt av TCO03-standard og likevel ikke får denne godkjenningen skyldes for lave reflektanser fra rammen siden svart farge absorberer nesten alt av det synlige lysspektrumet. TCO03 krever nemlig en diffuse reflektanse mellom 20-80% i forhold til en diffuse hvit flate med samme lyskilde. Det som kan skje med en skjerm med svart ramme er at kontrast mellom den aktive skjermflaten og svarte rammen kan bli ubehagelig høy (for noen). Så for få en optimal ergonometri er skjemer med en noenlunde god reflektanse å foretrekke. Ellers er en TCO03-godkjent skjerm en miljøskjerm, go for it!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...