J@9 Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Hei. Har satt opp et par maskiner som mediacenter, med XBMCbuntu. På den stasjonære maskinen fungerte alt out-of-the-box! Hadde litt lydproblemer plutselig, men holdt med å bare velge annen lydkilde og bytte tilbake Men, har også en bærbar jeg har prøvd å sette opp med det samme. Her var første utfordring WLAN.. Noe jeg fikk løst etter en del kommandoer osv via Putty. Så fant jeg ut at lydkortet heller ikke fungerte, men fikk løst dette på nogenlunde samme måte. Da jeg endelig kom så langt at jeg skulle prøve å spille av en film, så dukket et nytt problem opp.. Filmen starter, men man kan se at det er pixelfeil. Er forskjellige farger som blinker rundt omkring i bildet liksom. Noen som aner hva dette kan være?? Det oppfører seg helt likt om jeg setter den på pause også.. Jeg har ikke mye peiling på linux, så jeg trenger guiding om noen vet hva feilen kan være?? Maskina er en Acer Travelmate 4320 serie. Kan se ut som om chipset er et Mobile Intel GL960 og skjermkortet er GMA X3100. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Har du mulighet for å teste den bærbare på kabel istedet for trådløst? Bare for å eliminere at problemet ikke er med det trådløse nettverket ditt. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 15. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2014 Da må det isåfall bli via homeplug system.. og det virker tregere enn trådløst hehe.. Har testet å vise bilder, og dem er helt fine Er som sagt bare video, og det er like ille om den står på pause, noe jeg vil tro utelukker nettverket, men skal ikke si det helt sikkert. Har kjørt updates (sudo apt-get update og upgrade), så XBMC versjonen er 12.3 "Frodo". Men hvordan kan jeg sjekke drivere og evt oppdatere chipset og vga driver? Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Kanskje litt problematisk å legge inn i XBMCbuntu (?), men fungerer det i f.eks. VLC? Du kan alltids fyre opp en live-USB-distro og teste derfra. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 17. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2014 Har fått løst problemet. Prøvde å legge inn openelec istedet. Det er vel en slags mindre linuxdistro med kun xbmc installert. Booter kjapt, wlan og lyd fungerte med en gang. Hadde kun litt trøbbel med bildet, da den ville vise bilde på intern skjerm (som ikke er der). Og det førte til problemer med skjermoppløsning til projektor. Men klarte merkelig nok å navigere meg inn på rett meny med kun kvart/halvt bilde. Eneste problemet nå er manglende add-ons.. lista over nedlastbare er tom. Og manuell installering fra zip går ikke.. Får beskjed om at det ikke er støttet eller noe sånt. Men, men.. samboeren vil ommøblere, og da blir det vel ikke plass til dette oppsettet uansett Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 (endret) Kanskje litt problematisk å legge inn i XBMCbuntu (?), men fungerer det i f.eks. VLC?Ikke noe problem, er bare å gå ut av XBMC (exit) så kommer man til innloggings bildet, velg så xbmcbuntu (tror jeg det er) i stedet for xbmc i session(?) feltet, så kommer man til desktop. Da er det bare å installere det man ønsker. Men siden de følger 10 foot design så kan man få store fonter i en del programmer, men ikke alle. NB! den booter alltid inn i siste session, så hvis du avslutter fra desktop så vil du se innloggings bildet igjen ved neste boot, og man da må velge om man vil logge inn i XBMC eller desktop. Ønsker man at den skal starte rett i XBMC igjen, må man logge ut av desktoppen, inn i XBMC og så avslutte. XBMCbuntu kan oppgraderes, jeg har oppdatert (dist-upgrade) min til 12.10 (stasjonær pc). Så det kan være en mulighet hvor se om det vil løse noen evt. problemer. Endret 18. januar 2014 av Crowly Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 17. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2014 Takker for tipsene, har allerede vært ute på desktop en tur og fant ut av det med inn og utlogginger Men som sagt, vi hadde prosjektoren + en laptop på soverommet, og det ble lite brukt, men var artig å teste ut Og nå har vi gjort om litt inne der, og trenger plassen til nye skap osv, så det blir ikke plass. Men funnet et billig løsning, har en 24" full hd skjerm stående, som jeg tenkte på å kjøpe veggfeste til (dette er forøvrig grisebillig på biltema nå, flere modeller som er satt ned fra 5-600kr til 99,90!!) også har jeg bestilt en raspberry pi mod b, + sd kort fra cdon. Case + heatsink fra ebay. Mangler kun trådløst kort nå Planen er da at raspberryen kan stå på 24/7, så den er klar til bruk OS blir mest sannsynlig openelec på den også, da det ser ut som om det er det kjappeste. Fant også ut av add-ons problemet jeg hadde Men over til noe helt annet.. WLAN kort til raspberry.. hva anbefales?? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Skal du ha en Rpi, og spesielt med en wlan usb så MÅ du ha en usb hub med egen strømforsyning. Det er veldig begrenset hva du kan ha plugget inn i usb portene på Rpi'en før det skaper ustabilitet p.g.a. lav spenning. Men det er litt avhengig av hvor stor strømforsyning du har. Jeg har en 1200mA, og den klarer kablet nettverk + en usb ir mottaker. En kollega hadde en med 1000mA psu og en trådløs usb dongle for mus/tastatur, det ble for stor belastning. Han byttet så til en 1500mA og det ble stabilt igjen. Rpi trenger 700mA alene. http://elinux.org/R-Pi_Troubleshooting#Troubleshooting_power_problems Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Skal du ha en Rpi, og spesielt med en wlan usb så MÅ du ha en usb hub med egen strømforsyning. Det er veldig begrenset hva du kan ha plugget inn i usb portene på Rpi'en før det skaper ustabilitet p.g.a. lav spenning. Men det er litt avhengig av hvor stor strømforsyning du har. Jeg har en 1200mA, og den klarer kablet nettverk + en usb ir mottaker. En kollega hadde en med 1000mA psu og en trådløs usb dongle for mus/tastatur, det ble for stor belastning. Han byttet så til en 1500mA og det ble stabilt igjen. Rpi trenger 700mA alene. http://elinux.org/R-Pi_Troubleshooting#Troubleshooting_power_problems Jeg har en Raspberry Pi Rev 2 uten egen USB-hub, MED usb-wifi (RT2870) som fungerer utmerket. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Hvor stor strømforsyning har du? Har hvor mange mA trekker usb-Wifi'en? Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 http://www.komplett.no/raspberry-pi-model-b-rev-2-starter-kit/774255 - Det har jeg. Uten at jeg har sjekket noe videre med det.Kjøpte en Jensen Nano USB wifi adapter med overnevnte chipset, som fungerte plug and play out of the box med Raspbmc. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 (endret) Sist jeg sjekket (6+ måneder siden) la Komplett med en 1000mA strømforsyning. Mulig nettverket kun trekker strøm når det er en kabel i, hvis det stemmer (ikke det jeg kan mest om), så vil man nok frigjøre noe kapasitet der, eller så trenger usb-wifi'en din maks 300mA Pi'en til kollegaen min (også ett starter kit fra Komplett) ble ustabil/hang etter 1-2 timer i drift, da hadde spenningen falt til ca 4,35 volt, den skal ligge i mellom 4,75 - 5,25. Så opplever man ustabilitet er det trolig for svak strømforsyning og/eller for mye plugget i. Attached USB devices want too much power. The Pi is only designed for up to 100mA USB devices. A USB device wanting more that that will cause a voltage drop. Note: keyboards with LCD displays, built in USB hubs, backlights, etc are likely to be problematic. Try to use a basic one. Wifi dongles are also unlikely to work when directly connected. Connect high powered USB devices to a powered USB hub. Det er veldig enkelt, gitt at man har ett multimeter (eller tilsvarende for å måle spenning), å sjekke volten, bilde og beskrivelse i linken i innlegget mitt over. En større strømforsyning er også en mulighet, jeg fikk med en 1200mA fra RS Components (kjøpte min sommeren 2012), og kollegaen min "oppgraderte" til 1500mA og han har ikke hatt noen problemer etter det. Vet ikke om en kraftigere strømforsyning kan skape problemer i lengden, men det trekkes vel ikke mer strøm enn det som trengs(?). Syntes det er greit å informere om dette, da det tok en del tid å finne ut av det når jeg måtte hjelpe kollegaen min med Pi'en hans. Han trodde det var noe galt med OSet og prøve å re-installere noen ganger før han spurte om hjelp. For det er ikke nødvendigvis helt lett å finne ut hvor mange mA en usb "dings" trekker, produsentene oppgir ikke nødvendigvis den informasjonen. Endret 18. januar 2014 av Crowly Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 (endret) Jeg har planer om å bruke en sony lader, denne er vel til Xperia V, så det bør være av grei kvalitet. Står 1500mA på den. Ellers har samboeren en Samsung Galaxy S4 lader liggende her er sted.. og den er vel 2000mA, så en av dem bør funke Men.. Har også en kabel fra DX jeg håper på å kunne bruke.. men tror den kommer til å skape problemer.. men det finner jeg ut Den er vel 1.8M, men jeg sliter med å få ladet mobilen min med den.. Lader noen sekunder, kutter, lader litt igjen.. osv.. Telefonen er en Galaxy S3.. prøvde den seinest idag, med den Xperia laderen.. skjedde det samme igjen. Men ang tilkobling.. Kommer til å kjøre en Logitech dongle for trådløs mus (en sånn mini dongle) og en eller annen WLAN adapter. Men denne WLAN adapteren som ble nevnt her.. vet du om den funker på openelec også?? *Edit* Denne skal visstnok ha samme chipset som du nevner: http://www.ebay.com/itm/Mini-150M-USB-WiFi-Wireless-LAN-802-11-n-g-b-Adapter-Nano-Network-3211-/161190491998?pt=AU_Laptop_Accessories&hash=item2587b3b75e Endret 19. januar 2014 av J@9 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Så lenge du kun skal være i XBMC så trenger du ikke mus, du kan bruke XBMC app'en som fjernkontroll. Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Så lenge du kun skal være i XBMC så trenger du ikke mus, du kan bruke XBMC app'en som fjernkontroll. Eller CEC via på tv-fjernkontrollen dersom tven støtter dette. (libcec i xbmc, genialt). Angående størrelse på strømforsyning, har du helt rett - det blir ikke trukket mer strøm enn nødvendig. Ohms lov. Min raspberry står på 24/7 med xbmc og streamer/deler filer ofte ganske lenge av gangen. Mulig grunnen til at dette fungerer for meg er at strømforsyningen er større enn det de pleide å shippe de med. Har iallefall ingen problemer, og maskinen står på hele døgnet som sagt, tilkoblet wifi. Bruker riktignok ingen andre USB-enheter enn wifi-dongelen. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 19. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2014 Så lenge du kun skal være i XBMC så trenger du ikke mus, du kan bruke XBMC app'en som fjernkontroll. Vet at man kan bruke mobilen, evt nettleser på pc også Mulig jeg kjøper en fjernkontroll med tida også. Tar jo uansett litt tid å koble opp mobilen som fjernkontroll. f.eks om rpi ikke har fast IP. Mulig det går å koble opp mot hostname istedet for IP, jeg prøvde på en maskin med XBMCbuntu her, men da fikk jeg det kun til via IP. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Så lenge du kun skal være i XBMC så trenger du ikke mus, du kan bruke XBMC app'en som fjernkontroll. Vet at man kan bruke mobilen, evt nettleser på pc også Mulig jeg kjøper en fjernkontroll med tida også. Tar jo uansett litt tid å koble opp mobilen som fjernkontroll. f.eks om rpi ikke har fast IP. Mulig det går å koble opp mot hostname istedet for IP, jeg prøvde på en maskin med XBMCbuntu her, men da fikk jeg det kun til via IP. Nå er det ikke akkurat en stor jobb å fikse fast IP, enten i DHCP-oppsettet på routeren (knyttet til MAC-adressen), eller bare sette fast IP på Pi (men da ikke en som DHCP deler ut). Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Så lenge man har satt opp fast ip, jeg gjør det i dhcp i routeren, så husker app'en på oppsettet. Så etter første gang tar det kun minimalt med tid. Bruker MCE fjernkontroller til begge min XBMC installasjoner (Pi + XBMCbuntu), da trenger jeg ikke å se på fjernkontrollen for å trykke på "ofte brukte knapper". App'en gir en del ekstra funksjonalitet man kan velge å skru på, som av filmen pauses når telefonen ringer, sms'er vises på skjermen (selv om varselet er veldig kort). Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Selv bruker jeg en Streamzap-fjernkontroll som er godt støttet i Linux og fungerer fint i XBMC. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå