Gå til innhold

Oppgradering av stasjonær spill-pc. Budsjett: rundt 5000 kr Formål: flysimulator og rendering

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bestemt meg for å oppgradere min tre år gamle pc fra Komplett for raskere bruk, samt bedre ytelse på flysimulator (fsx) og 3d-rendering. Slik ser maskinen min ut i dag:

Kabinett: Cooler Master CM 690 II Advanced Sort

Vifter: 1x 140mm Front, 1x 140mm Topp, 1x 120mm

PSU: Corsair TX V2 750W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 4x 6+2-pin

PCIe, 8x SATA, 140mm Vifte

CPU: Intel Core# i5 Quad Processor i5-2500K

3,3GHz, Socket LGA1155, 6MB, Boxed

Hovedkort: MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155

ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SLI/CFX, SATA

6Gb/s, USB3.0, eSATA, FW, THX, EFI

Minne: Corsair Vengeance# DDR3 1600MHz 8GB CL9

Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V,

Vengeance Heatspreader, 240 pin

GPU: ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB AMP! ®

PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-mini HDMI,

780MHz

SSD: (ødelagt) Corsair SSD Force Series# F80A, 80GB

SATA2, 2,5", 285MB/275MB/s read/write, incl 2,5" to

3,5" bracket

HDD: Western Digital Caviar® Blue 1TB

SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 32MB, 7200RPM

Monitor: BenQ 21,5" LED G2222HDL

1920 x 1080, 5000000:1, 5ms, VGA/DVI

Dette lurer jeg på:

SSD: Jeg vil kjøpe en ny og mer pålitelig SSD (den gamle er ødelagt). Har sett meg ut denne: http://www.komplett.no/samsung-ssd-840-evo-250gb-bk-oem/791618#!tab:extra, men er usikker på kompatibilitet med tanke på mitt gamle oppsett, og om dette ellers er en SSD som kan anbefales? I utgangspunktet har jeg tenkt til å installere OS og flysimulator på SSD-en. Kunne kanskje være lurt å gjøre 3d-modellering/rendering på SSD i tillegg? OS tar vel rundt 16 GB, FSX tar mellom 100 og 150 GB. 3D-programmer fra autodesk tar rundt 10 GB.

Dual monitor: Har også lyst til å oppgradere til et dual monitor-oppsett. Da lurer jeg på om det er vanlig å koble to skjermer til et skjermkort, eller å ha to skjermkort? Hva bør jeg velge med mitt utgangspunkt? Jeg tenker også på å kjøpe en monitor til 1000 – 1500 kr. Er stort sett fornøyd med min BenQ-skjerm, men synes at den er litt dårlig til å vise mørke/svarte bilder. Kan samtidig tenke meg at dette er et problem de fleste LCD-skjermer har? Er det noen skjermer dere kan anbefale i prisklassen min?

CPU, GPU eller minne: På de to tingene over regner jeg med å bruke 2000 til 3000 kr. Spørsmålet er da om det er noe annet jeg kan eller burde oppgradere i tillegg. Da tenker jeg særlig på flysimulatoren FSX og 3d-rendering. FSX fra microsoft er noen år gammelt og kjører i utgangspunktet helt fint på maskinen min. Det finnes dog en rekke tunge utvidelses-pakker som kan la deg fly i ekstremt detaljerte utgaver av storbyer og flyplasser rundt om i verden, og disse kan fortsatt slite på systemet mitt. I utgangspunktet finnes det ingen grense for hvor detaljert man kan gjøre en flysimulatorverden, så jeg forventer ingen mirakler for 2000 kr. Kanskje er det likevel slik at det har skjedd store ting på CPU-fronten, eller GPU-fronten, og at å investere 2000 kr i en ny komponent ville gitt meg store forbedringer i forhold til det jeg har i dag?

Har i utgangspunktet ikke så veldig lyst til å gå så langt som å bytte hovedkort eller CPU. Husker jeg slet med kjølepastaen da jeg i sin tid bygget en datamaskin for konfirmasjonspengene. Er heller ikke så komfortabel med overklokking, men vil naturligvis vurdere på alle råd som kommer. Tusen takk til dere som tar dere tid til å hjelpe oss som ikke er så datakyndige!

Endret av Ordinær
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite tips hvis du spiller flysim. Er det ikke bedre med et 3-skjerm oppsett enn dual. Jeg tenker at du vil jo få en "knekk" midt synsfeltet? Kan dessverre ikke anbefale på oppsett da jeg er litt for "grønn" på det, men det er vanlig med 1 skjermkort på opptil 3 skjermer.

Lenke til kommentar

Et lite tips hvis du spiller flysim. Er det ikke bedre med et 3-skjerm oppsett enn dual. Jeg tenker at du vil jo få en "knekk" midt synsfeltet? Kan dessverre ikke anbefale på oppsett da jeg er litt for "grønn" på det, men det er vanlig med 1 skjermkort på opptil 3 skjermer.

Takk for svar. Mulig jeg har misforstått betydning av "dual monitor", men jeg tenker altså ikke at jeg skal splitte bildet mellom to skjermer. Tanken var å ha en kompletterende skjerm. Dette kan ha mange bruksområder, men til flysimulator vil jeg bruke den til å vise maskinpaneler, kart, gps, atc osv.

Lenke til kommentar

Det har vel strengt tatt ikke skjedd noen revolusjon på CPU- fronten siden din maskin var ny. Den er vel fremdeles svært kompetent til å kjøre FSX.

Jeg vil tro at 3D rendering er mer krevende for maskinvaren, uten at jeg har egne erfaringer fra området.

Jeg var sterkt inne i flysim da FSX kom, og kjørte den gang på Core2Duo E6600 2,4 GHz og Nvidia 7900 GTO. Det gikk på et vis det og. I sammenligning er maskinen din et monster.

Det er muligens et poeng å ha FSX på en annen disk enn OS'et for at lesingen fra disk skal gå raskere.

Jeg vil tro at en raskere CPU er den oppgraderingen som vil gi mest for pengene i FSX-sammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...