Gå til innhold

Førstegangskjøp ssd.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har ikke fulgte med på pc komponent fronten i det siste, jeg bygget en pc i 2007(?) Rett etter intel q6600 kom på markedet

I allefall.

Jeg spiller ikke, å bruker ikke pcn til spessielt krevende ting, så jeg kommer nok ikke til og oppgradere hele oppsettet enda.

Men den har begynt å bli ganske treg, skal installere windows på nytt nå straks, tenkte i den forbindelse karnskje å kjøpe en ssd system disk.

Hvordan er utviklingen på ssd om dagen? Ser ikke ut som det skjer så mye?

Vil det være like greit for meg å kjøpe ny system disk nå?

Eller burde jeg vente til jeg oppgraderer hele systemet?

Hva blir flaskehalsen når system disken har 500+ MB/s lese å skrive hastighet? Vil jeg merke forskjell i praksis, om jeg venter med oppfraderingen, å de har høyere hastigheter? Eller vil prisutviklingen være hovedforskjellen?

Håper det ikke ble for rotete, å at noen med litt peiling, kan gi meg et godt svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele oppsettet er fra 07-08 så er sannsynligvis sata2 ja. Men kommer uansett til og oppgradere hele systemet innen 1-2 år, så hvis jeg kjøper ssd nå, så vil jeg at den skal yte så bra som mulig når jeg oppgraderer.

Så spørsmålet blir vel, er den økte ytelsen på systemet nå, verdt at jeg går glipp av en sannsynligvis bedere ssd når jeg oppgraderer alt om 1år eller 2?

Lenke til kommentar

Det må et nytt grensesnitt til for å øke ytelsen ut over det SATA 600 gir. PCI-e er et mulig grensesnitt men det er ikke veldig gunstig på flere måter så det kommer neppe til å ta helt av. Antagelig er SATA-600 den vanligste tilkoblingen om 2 år også.

Husk at hovedgevinsten ved SSD er responstid og IOPS, ikke MB/s. Disse to tingene vil du få omtrent full nytte av på SATA-300. Det er bare den mindre viktige MB/s du vil få mindre nytte av. Rettere sagt "bare" ca 2-3 ganger bedre enn HDD fra Q6600-tida og ca 60% av det SATA-600 gir.

Redigert: Samsung 840 EVO-serien er for tiden det beste valget på pris/ytelse i forbrukerklassen. Absolutt anbefalt herfra også!

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...