Gå til innhold

nedsatt styrke i benk og chins

dan83

Anbefalte innlegg

Noen her inne som kan mye om styrketrening?

Ble student i høst, derfor blitt mer styrketrening en tidligere.Også blitt mer kondis trening, med et par korte intervaller i uken. Ser og er i bedre form en på lenge, til tross for at jeg har trent styrke av og på i flere år(5-6år) Også lagt inn mark for første gang(ikke trent mark tidligere på grunn av ryggproblemer) og økt raskt i denne øvelsen(noe som egentlig er ganske normalt) Har økt ca 2 kg i muskelmasse, siden sommer.

Men her kommer det rare, jeg har gått ned hele 10kg i maks løft på benk og opptil 5 reps i chins. Forstår ingenting;jeg trener mer en hva jeg har gjort på lang tid, men jeg har blitt svakere i overkroppen?? Ikke at jeg var så utrolig sterk fra føra, så da er det jo bare en enda større nedtur.

Ok, jeg tenkte at jeg var litt overtrent, så hadde 2-3 ukers pause i jula. Men neida, styrken uteblir fortsatt. Har derimot økt litt i skulderpress, så forstår ikke helt hva som "skjer" med kroppen min. Den responderer tydeligvis veldig dårlig på mye trening.?

Alternativ 2 er vell at marken og kondis treninga har gått på bekostning av overkropp styrke?Mark skal vell trene omtrent hele kroppen, så det burde vell ha en positiv effekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss syklusen startet i sommer er det mulig ja. Det at du har spist nok i perioder kan ha tilført kroppen masse. Noe det ikke er en nødvendighet som har vært tilfellet i det siste.

Husk at viss du trener uten å gi musklene næring så reduserer du styrken.

Jeg spiser vell så mye som jeg orker, har ganske stort matbudsjett. Men tar derimot ikke tilskudd, har jeg aldri gjort heller, Prøver å kom-posere med å drikker mye melk og spise en del egg.

Kanskje man må ta tilskudd, rett og slett?

Lenke til kommentar

Jeg spiser vell så mye som jeg orker, har ganske stort matbudsjett. Men tar derimot ikke tilskudd, har jeg aldri gjort heller, Prøver å kom-posere med å drikker mye melk og spise en del egg.

Kanskje man må ta tilskudd, rett og slett?

Jeg er 186 høy og veier nå akkurat 90kg. Kanskje vanskelig å få dekt protein behovet da, uten å ta tilskudd?

Lenke til kommentar

Tilskudd skal strengt tatt være unødvendig.

La oss si at du ligger i overskudd, da er det stimuli av musklene som gjenstår.

Har du lagt på deg noe fett i det siste?

Jeg er lavere og tyngre og har ikke ett problem med det.

Nja,ikke noe mer fett, Bitte litt mer rundt magen en idealet, men ser bra ut.

Ser som sagt sprekere ut en på lenge, pgr av en del trening i det siste. Men virker derimot som at kroppen min sliter med å utnytte muskelmassen. Så kanskje det er noe i kostholdet som holder meg tilbake, eller kroppen som er litt i ubalanse..ikke vet jeg.

Burde ligget minst 20kg mer i benk (i forhold til vekten min) og tatt minst 5 reps mer i chins. I mark derimot, sø føler jeg at jeg kan bli sterk og løfter der nå i underkant av 200kg etter bare 1 økt i uka i ca 2mnd. Men det er kanskje normalt å øke i den øvelsen såpass raskt? Har aldri trent mark tidligere, pgr av ryggen.

Er også verdt å nevne at jeg trener mest tungt med få reps og har ikke noe mål om å bli særlig større, Jeg ønsker å bli så sterk som mulig på det jeg har, men det er faen meg ikke lett. Jeg verdsetter kondisjon også høyt, så har ikke noe ønske om å veie særlig mer. Så med andre ord, jeg har ikke noe typisk kroppsbygger program, men heller to dager med tunge basisøvelser og en dag med egen kroppsvekt, alla crossfitt

Lenke til kommentar

Jeg kan gjør det å lokalisere problemet ganske enkelt viss du er villig til å strukturere treningen din litt.

Dersom du ligger i overskudd vil du legge på deg litt fett, det er helt normalt. At du legger på deg liten/ingenting betyr at kroppen ligger i balanse/underskudd, noe som gjør at muskelvekst og styrkeøkning kan bli vanskelig siden musklene krever ekstremt mye næring. Styketrening er en vanvittig belastning for musklaturen siden det å bli eksplosiv er tungt for kroppen.

Legg deg 4-500 kalorier i overskudd. Få deg ett strukturert program der det er innlagt belastningsøkning hver økt og se om problemet kommer seg.

Dette krever selvfølgelig at du spiser mer enn det du gjør, for jeg holder fortsatt en knapp på at problemet er her, i 98.9 % av tilfellene er det det.

Lenke til kommentar

Jeg kan gjør det å lokalisere problemet ganske enkelt viss du er villig til å strukturere treningen din litt.

Dersom du ligger i overskudd vil du legge på deg litt fett, det er helt normalt. At du legger på deg liten/ingenting betyr at kroppen ligger i balanse/underskudd, noe som gjør at muskelvekst og styrkeøkning kan bli vanskelig siden musklene krever ekstremt mye næring. Styketrening er en vanvittig belastning for musklaturen siden det å bli eksplosiv er tungt for kroppen.

Legg deg 4-500 kalorier i overskudd. Få deg ett strukturert program der det er innlagt belastningsøkning hver økt og se om problemet kommer seg.

Dette krever selvfølgelig at du spiser mer enn det du gjør, for jeg holder fortsatt en knapp på at problemet er her, i 98.9 % av tilfellene er det det.

Men hvordan skal man klare å spise mer, uten å ta tilskudd? Og trenger man virkelig å spise like mye hvis man kun er ute etter å øke i styrke?

Hvis man skal bygge, da vet jeg at man må spise enormt mye og tilskudd er nesten en nødvendighet

Lenke til kommentar

Men hvordan skal man klare å spise mer, uten å ta tilskudd? Og trenger man virkelig å spise like mye hvis man kun er ute etter å øke i styrke?

Hvis man skal bygge, da vet jeg at man må spise enormt mye og tilskudd er nesten en nødvendighet

jeg tror uansett at jeg er i overskudd, for jeg har bitte litt ekstra fett i midjen. I underskudd, så vill vell dette bli borte?

Lenke til kommentar

Litt generelt:

- Kondistrening: 8-12 minutter med gerilja kardio holder masse for de fleste, og er ekstremt effektiv mot midtlinjen - og ikke minst: det går ikke utover styrketreningen/muskelbygging. Lang kondisjonstrening og styrke er motsetninger og passer dårlig sammen.

- Kosthold: Det mest undervurderte av de fleste styrketrenere. Kroppen din trenger mat hver 3-4 time, den trenger helst proteiner også, og minst 1-2 gange kroppsvekt av proteiner daglig. Du trenger også overskudd, det hjelper ikke å bare "spise det man orker", kroppen din kan ikke trylle fram muskler når den ikke har energi å bygge dem av. Jo mindre du oppfyller av dette, jo mer av styrketreningen er bortkasta.

- Pause: 2-3 uker pause har utrolig mye å si, man kan miste utrolig mye styrke på disse ukene. Heldigvis bygger det seg fort opp igjen, men jo lengre pause jo verre er det. Det er ikke nødvendig med mye pauser, kanskje 1 uke pause på en 3-4 måneder, men de fleste kommer opp i en situasjon i en ferie eller lignende der de ikke får trent en uke eller to uannsett.

- Overrask musklene dine. Det beste du kan gjøre er å variere reps og kilo, aldri la kroppen bli vandt til din rutine.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Litt generelt:

- Kondistrening: 8-12 minutter med gerilja kardio holder masse for de fleste, og er ekstremt effektiv mot midtlinjen - og ikke minst: det går ikke utover styrketreningen/muskelbygging. Lang kondisjonstrening og styrke er motsetninger og passer dårlig sammen.

- Kosthold: Det mest undervurderte av de fleste styrketrenere. Kroppen din trenger mat hver 3-4 time, den trenger helst proteiner også, og minst 1-2 gange kroppsvekt av proteiner daglig. Du trenger også overskudd, det hjelper ikke å bare "spise det man orker", kroppen din kan ikke trylle fram muskler når den ikke har energi å bygge dem av. Jo mindre du oppfyller av dette, jo mer av styrketreningen er bortkasta.

- Pause: 2-3 uker pause har utrolig mye å si, man kan miste utrolig mye styrke på disse ukene. Heldigvis bygger det seg fort opp igjen, men jo lengre pause jo verre er det. Det er ikke nødvendig med mye pauser, kanskje 1 uke pause på en 3-4 måneder, men de fleste kommer opp i en situasjon i en ferie eller lignende der de ikke får trent en uke eller to uannsett.

- Overrask musklene dine. Det beste du kan gjøre er å variere reps og kilo, aldri la kroppen bli vandt til din rutine.

Det her er galskap.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Les førsteposten i DST

Det er diverse meninger om alt innenfor trening, jeg synes det er morsomt å lese om folk som skal rakke ned på andres treningsprogrammer og meninger. Jeg følger f.eks mye av tipsene til han her, og det er morsomt å lese om folk som rakker ned på han, også går man inn på Facebook profilen deres, også har de halvparten så fin kropp som han.

Hvorfor skal man høre på tips fra folk som tydeligvis har oppnådd langt dårligere resultater enn de tipsene man selv følger? (dette er ikke direkte henvisning til deg, men generelt)

Whatever works, works.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...