Gå til innhold

Grunnloven 200 år (1814-2014). Myte og virkelighet.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, om du har vært innom skolen i Norge tror jeg du allerede har fått den dokumentasjonen, om ikke er ikke denne tråden for deg.

Begynner å bli noen år siden, gjengivelsen av hendelser er stort sett basert på selve hendelsen og resultatet av den. Ikke en dagbok.

Tenk om dem skal basere livet vårt anno 2013 i 2213 på bloggene på internett?

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Hvor mye (eller lite om man vil) gjenstår egentlig av den opprinnelige grunnloven fra 1814 ?

Skal vel være foretatt ca. 200 endringer i paragrafer og tekst siden den gangen. Jeg aner ikke hva det meste av det er for noe.

Så hva feirer vi, -Eidsvolds-forsamlingens dokument, eller alle endringene?

Lenke til kommentar

Begynner å bli noen år siden, gjengivelsen av hendelser er stort sett basert på selve hendelsen og resultatet av den. Ikke en dagbok.

Dagbøkene er, såvidt meg bekjent, de eneste gjengivelsene av hendelsene man har fra personer som faktisk deltok. Eller prøver du å si at gjengivelser fremsatt av personer som hverken var tilstele, eller i live, skulle på en eller annen måte være bedre?

Tenk om dem skal basere livet vårt anno 2013 i 2213 på bloggene på internett?

Du mener om de skulle basere gjengivelsen av hendelser på beskrivelser fra personer som ikke var tilstede, eller i live, når hendelsene tok sted?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som det konspirasjonsteoretikerene sier om sine kilder. Men det er helt greit.

Så du hadde orginalskriften angående Kielavtalen på skolen? Isåfall må du ha en riktig så god lærer som ånder og lever for faget. Jeg hadde det iallefall ikke. Selv med en ivrig historielærer.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke så spennende eller unaturlig. Hva hvem ville, er uinteressant, vis resultet et århundre senere er noe annet. Og et århundre etter det igjen er det irrelevant.

Det som er mer spennende er

-Hvem var de som skrev grunnloven

-Hvem tok ordet?

-Hvilken samfunnsklasser var involvert?

-Hva ble ikke innlemmet i grunnloven?

-Hva vil ikke bli forenkelt i en slik fortelling?

-Hvilken biten av grunnloven er blitt skrevet om, og til hvem sin fordel?

Så: Finnes det noen god analyse på nett eller i bokform? Skulle likt å se hvor mye som kunne bli nevnt vis man går dypere enn at jødeparagrafen ble endret.

Lenke til kommentar

En til kilde er fra Viscount Castlereagh, britisk utenriksminister på den tiden. Dette er ett innblikk på det større bilde hvor Norge er lite relevant, det er kun "vekslepenger" blandt de store.

Dog, var det visstnok meningen at Bernadotte kun skulle få Trondheim i premie for å hjelpe til (utdrag fra brev av 1813)

Snapshot_2014_01_18_20_28_50.jpg

http://books.google.com/books?id=KioMAAAAYAAJ

men tilslutt ble det hele ruklet:

Snapshot_2014_01_18_20_23_40.jpg

Snapshot_2014_01_18_20_24_22.jpg

Disse "sacrifices necessary" var omtrent Kr700Millioner i dagens penger (om jeg forstår riktig i at det omhandler pund)

Snapshot_2014_01_21_15_44_33.jpg

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Også interressant å notere seg at Bernadotte tok over Holstein fra Danmark, for å sikre seg at Danmark overleverte Norge til ham:

Deklarasjon fra Bernadottes HQ til innbyggerne av Holstein:

Snapshot_2014_01_21_15_06_42.jpg

Verdt å merke seg at han vil ha seg frabedt at innbyggerne i Holstein skulle bry seg med politikken.

Kilde: Memoirs and Campaigns of Charles John, av John Phillipart (1814)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...