Skatteflyktning Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 (endret) Vel da er det vel 200 år siden Prins Christian Fredrik bestemte seg for å prøve å beholde Norge på tross av at provinsen ble tapt til franskmannen Jean Baptiste Bernadotte i Napoleonskrigen (han kjempet imot Napoleon som Sveriges Konge, selv om han nok hadde alt å takke Napoleon for). Her kan dere selv laste ned og lese Prinsens dagbok, hvilket gir ett helt annet bilde enn det nasjonalromantiske glansbildet som man får servert i Statlige skoler: http://en.bookfi.org/book/1359717 Den andre skriftlige kilden vi har er Christies dagbok som ble skrevet under forhandlingene på Eidsvoll i 1814. Desverre gir også denne ett helt annet bilde enn det man blir servert både av historikere og jusprofessorer. Denne finner dere i dette dokumentet, fra side 563: http://books.google.com/books?vid=0WE_xDuDxtHRneaI&id=Ep0BAAAAQAAJ&pg=PA1&lpg=PA1&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false Såvidt meg bekjent er vel disse de beste kildene til hva som faktisk skjedde, men mulig andre har flere orginalkilder? Endret 15. januar 2014 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Jeg noterer meg at Skatteflyktning og jeg tydeligvis har gått på forskjellige Statlige [sic] skoler, og studert under forskjellige jusprofessorer. 3 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Tror vi kan notere oss mye rart om vår lille Flyktning. Uansett, hurra for Norge! 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2014 (endret) Hmm, kanskje dere burde starte en tråd hvor dere kan diskutere meg og mine defekter? Slik at denne tråden kanskje kunne konsentrere seg om det som er indikert i tittelen av samme. Litt mye å håpe på kansje? Endret 15. januar 2014 av Skatteflyktning 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2014 (endret) For 2 dager siden var det 200år siden Kielfreden ble inngått, og provinsen Norge gitt til Jean Baptiste Bernadotte. Det var startskuddet kan man si. http://no.wikipedia.org/wiki/Kielfreden De som tror at Færøyene, Island og Grønland ble "gljemt" bort av Danskekonger får lese: Hele teksten her: http://www.nb.no/nbsok/nb/a172fd46ef40363aca40ec7053efb211.nbdigital;jsessionid=F61434872E62A149A299D264BB3CD87F.nbdigital2?lang=en#0 Endret 16. januar 2014 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Kielfreden - roten til kommunismen og statsfeminismen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Vel da er det vel 200 år siden Prins Christian Fredrik bestemte seg for å prøve å beholde Norge på tross av at provinsen ble tapt til franskmannen Jean Baptiste Bernadotte i Napoleonskrigen (han kjempet imot Napoleon som Sveriges Konge, selv om han nok hadde alt å takke Napoleon for). Her kan dere selv laste ned og lese Prinsens dagbok, hvilket gir ett helt annet bilde enn det nasjonalromantiske glansbildet som man får servert i Statlige skoler: http://en.bookfi.org/book/1359717 Den andre skriftlige kilden vi har er Christies dagbok som ble skrevet under forhandlingene på Eidsvoll i 1814. Desverre gir også denne ett helt annet bilde enn det man blir servert både av historikere og jusprofessorer. Denne finner dere i dette dokumentet, fra side 563: http://books.google.com/books?vid=0WE_xDuDxtHRneaI&id=Ep0BAAAAQAAJ&pg=PA1&lpg=PA1&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false Såvidt meg bekjent er vel disse de beste kildene til hva som faktisk skjedde, men mulig andre har flere orginalkilder? Interessant tråd, har om temaet i historie nå. For å skape litt diskusjon kan du kanskje forfatte et sammendrag av bøkene. Få med hva som skiller dette fra det du kaller "pensum". Forhåndsdømmer ikke! Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2014 For å skape litt diskusjon kan du kanskje forfatte et sammendrag av bøkene. Beklager, for mye jobb, og for lenge siden jeg leste bøkene. Vi får ta det etterhvert tiden skrider frem til 17. Mai Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Hmm, kanskje dere burde starte en tråd hvor dere kan diskutere meg og mine defekter? Slik at denne tråden kanskje kunne konsentrere seg om det som er indikert i tittelen av samme. Litt mye å håpe på kansje? Kommentarene har ikke så mye med deg å gjøre som sådan egentlig, men det skjønte du vel? Kommentarene fra krikkert er en måte å si "jeg tviler på at du har dekning for dine påstander om hvordan dette fremstilles". AtW 1 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Kommentarene har ikke så mye med deg å gjøre som sådan egentlig, men det skjønte du vel? Kommentarene fra krikkert er en måte å si "jeg tviler på at du har dekning for dine påstander om hvordan dette fremstilles". AtW Og hvilke påstander er det? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Og hvilke påstander er det? Påstanden om hvordan denne historien serveres av historikere jusprofessorer og den statlige skole. AtW Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2014 Kommentarene har ikke så mye med deg å gjøre som sådan egentlig, men det skjønte du vel? Kommentarene fra krikkert er en måte å si "jeg tviler på at du har dekning for dine påstander om hvordan dette fremstilles". AtW Tja, om man tviler får man lese kildene, og bruke disse i sin kritikk? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Tja, om man tviler får man lese kildene, og bruke disse i sin kritikk? Ser ingen kilder som handler om undervisningen i "statlige skoler" eller hvordan historikere enn jurister presenterer historien? AtW Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2014 Ser ingen kilder som handler om undervisningen i "statlige skoler" eller hvordan historikere enn jurister presenterer historien? AtW Jeg som trodde de fleste hadde personlig erfaring med offentlige (rettet slik at dere ikke lenger trenger å pirke der) skoler. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Jeg som trodde de fleste hadde personlig erfaring med offentlige (rettet slik at dere ikke lenger trenger å pirke der) skoler. Når du er (tilsynelatende) den eneste som deler den oppfatningen så er det vell ikke unaturlig at folk sår tvil Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2014 Når du er (tilsynelatende) den eneste som deler den oppfatningen så er det vell ikke unaturlig at folk sår tvil Hvilken oppfattning? At de fleste har hatt erfaring med det sosialistiske skolesystemet? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Hvilken oppfattning? At de fleste har hatt erfaring med det sosialistiske skolesystemet? Nå vet jeg ikke om du har noen utdanning eller hvorvidt du har noe grunnskole i Norge. Men du har tydligvis en oppfatning om hvorvidt både jusprofessorer og statlige skoler øvrig omtaler temaet. Som du er ganske alene om. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2014 (endret) Men du har tydligvis en oppfatning om hvorvidt både jusprofessorer og statlige skoler øvrig omtaler temaet. Som du er ganske alene om. Vel, det jeg er nesten alene om er muligens å ha lest kildedokumenter, og ikke bare basere meg på hvordan hendelsene omtales i skolen i Norge. Derfor har jeg vedlagt "links" til de kildedokumenter som jeg kjenner til, slik at andre også får en mulighet til å gjøre seg opp sin EGEN mening, noe som er en umulighet om man ukritisk aksepterer hvordan hendelsene omtales i skolen. Endret 16. januar 2014 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Vel, det jeg er nesten alene om er muligens å ha lest kildedokumenter, og ikke bare basere meg på hvordan hendelsene omtales i skolen i Norge. Derfor har jeg vedlagt "links" til de kildedokumenter som jeg kjenner til, slik at andre også får en mulighet til å gjøre seg opp sin EGEN mening, noe som er en umulighet om man ukritisk aksepterer hvordan hendelsene omtales i skolen. Høres ut som det konspirasjonsteoretikerene sier om sine kilder. Men det er helt greit. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2014 Høres ut som det konspirasjonsteoretikerene sier om sine kilder. Men det er helt greit. Konspirasjonsteoretikeres kilder er sjelden, eller aldri, opprinnelig kildemateriale skrevet av personer som var tilstede og deltok i prosessen. Deres kilder er mer på linje med det man får servert i skolene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå