Gå til innhold

Biolog

Cappoile

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Realfag studiespesialiserende, etterfulgt av universitetsstudier i biologi. Man blir ikke biolog av å gå på videregående, man blir biolog av å studere biologi i høyere utdanning.

Endret av Quent
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antar du trenger R1 eller S1+S2, samt at du følger minst ett realfag igjennom både VG2 og VG3 (evt ta R2)

Om du er god i matte tar du R1. Er du ikke det kan du greie deg med S1+S2.

Av de andre realfagene vil jeg anbefale deg å i alle fall ta biologi 1 og 2. Det er også fornuftig å ta kjemi 1 og 2, da det er noe kjemi i bachelor i biologi.

Lenke til kommentar

Det vet jeg.

Takk for tips begge to.

Bare hyggelig. Jeg kan for øvrig skrive under på at medisinstud sine tips om fagvalg på videregående er bra, men jeg er ikke enig i at du bør ta S1 + S2. Gjør det om du er nærmest allergisk mot matematikk, men ellers vil jeg absolutt anmode om at du tar realfagsmatematikken (R1 + R2). Jeg vet ikke hva slags biologi du er interessert i (jeg studere bioteknologi, og tar emner i systembiologi og matematisk biologi for tiden, der er matte svært nyttig), men jeg har pratet med alt for mange som sliter seg igjennom matten i første semester fordi de har for tynt grunnlag fra videregående til at jeg synes det er en god plan med S1 + S2. Det kan selvsagt gå, og mange får det til helt uten problem, men R1 eller R1 + R2 virker for meg til å gi et bedre grunnlag. Avhengig av hvor du har tenkt å studere etter videregående blir det mulig å ta matte fag i første semester som bygger på enten S1 + S2/R1, eller som bygger på både R1 + R2. Hvis du har tenkt å gå inn i en gren av biologien som benytter seg av i alle fall litt matematikk (f.eks. populasjonsbiologi, systembiologi, osv) synes jeg du bør ha en så sterk matte bakgrunn fra videregående som mulig, da vil det bli lettere å plukke det opp etter hvert.

Ellers er jeg som sagt helt enig. Ta Kjemi og Biologi på videregående. Fysikk 1 er ikke en dårlig plan heller.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig. Jeg kan for øvrig skrive under på at medisinstud sine tips om fagvalg på videregående er bra, men jeg er ikke enig i at du bør ta S1 + S2. Gjør det om du er nærmest allergisk mot matematikk, men ellers vil jeg absolutt anmode om at du tar realfagsmatematikken (R1 + R2). Jeg vet ikke hva slags biologi du er interessert i (jeg studere bioteknologi, og tar emner i systembiologi og matematisk biologi for tiden, der er matte svært nyttig), men jeg har pratet med alt for mange som sliter seg igjennom matten i første semester fordi de har for tynt grunnlag fra videregående til at jeg synes det er en god plan med S1 + S2. Det kan selvsagt gå, og mange får det til helt uten problem, men R1 eller R1 + R2 virker for meg til å gi et bedre grunnlag. Avhengig av hvor du har tenkt å studere etter videregående blir det mulig å ta matte fag i første semester som bygger på enten S1 + S2/R1, eller som bygger på både R1 + R2. Hvis du har tenkt å gå inn i en gren av biologien som benytter seg av i alle fall litt matematikk (f.eks. populasjonsbiologi, systembiologi, osv) synes jeg du bør ha en så sterk matte bakgrunn fra videregående som mulig, da vil det bli lettere å plukke det opp etter hvert.

Ellers er jeg som sagt helt enig. Ta Kjemi og Biologi på videregående. Fysikk 1 er ikke en dårlig plan heller.

Tenkte meg i retningen zoologi innen biologi. Siden jeg ikke er så veldig god i matte så ville jeg helst ha tatt den enkleste/letteste matten.

Lenke til kommentar

Hvis du vil studere biologi er ikke den aller letteste matten et alternativ (det vil være 1P + 2P), dette vil ikke gi tilgang til studier i biologi. Minimum må du ha 1P, S1 og S2 (tror de fleste vil anbefale å ta 1T istedenfor 1P), eller 1T + R1. Stoffet som dekkes i R2 gjennomgås uansett i det første matte-kurset du vil møte på universitetet dersom du tar den "letteste" universitetsmatten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...