K N Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 BMW 320i 2000 mod bruker ca 1L/mil med "start og stopp", målt 1 mil til jobb (blandet) På langkjøring går det 0.75L/mil Dog veldig fornøyd med bilen, og gir meg kreftene jeg vil ha Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Sparehysteriet KOMMER, det er ikke på vei ut dessverre. Er visst mest bare oss "grumpy ol' guys" med 200+gamp suge-seksere, tomatgir med gammeldags converter og planetgir, og et overfladisk forhold til fartsgrenser som ikke finner oss i å kjøre Norgestraktor... Hehe, du har nok rett! Men nå leste jeg nettopp at vi angivelig er på vei inn i en ny istid, så snart er det kanskje du som er den nye miljøhelten, og de som ikke bidrar til oppvarming skal straffes! Er vel lov å håpe... De aller fleste motorer i dag er jo dødskjipe å kjøre, det er færre og færre motorer som gir glede og sprut når turtallet øker. Du har rett i at mange bruker flere turboer for å få såpass mye moment tidlig ja. Løsningen med kompressor som hjelper til fra tomgang og som kobler ut ved ca 3500rpm gir forsåvidt en fin kjøreopplevelse, men det er komplisert og har vel ikke vært feilfritt. Noe jeg hadde likt å se (som er billig og enkelt) var en trinnløs regulering av "gir-map" så man selv kunne valgt noe mellom "sport" og "drive"! Den motoren er dessverre ganske kjedelig selv om det går bra i forhold til motorvolumet. Joda, superspennende er det ikke, men siden den har kompressoren til å ta seg av nedre register kunne de tillate seg en turbo som ikke er så "lettsnurret"/liten at den er ferdig ved 4000. Det jo litt liv på toppen og helt opp til rødmerking, så jeg syns ikke den er så helt gæren. Men alt er relativt. Ellers er kjedelig karakteristikk på mange nye motorer akkurat hva jeg klager over, så helt enig der. Lenke til kommentar
kasamo2 Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 kasamo2: Hva er din definisjon av småkjøring? Utrolig liten forskjell på småkjøring og langkjøring.. Bilen din er oppgitt til 0,72l/mil ?, som regel er jo de tallene litt optimstiske. Det står: Kombinert forbruk 0,69l på vognkortet. Småkjøring er fram og tebake te jobb for eks. Langkjøring målte jeg tur retur te gar demoen fra Skien. Fylte før jeg dro og når jeg kom tilbake. Lenke til kommentar
War Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 (endret) Subaru forester 2003 Blandet kjøring typisk 50-60 med rundkjøringer og kryss 1.2L Bensin/manuell Subaru forester 2008 samme kjøremønster 0,6L Diesel/manuell Endret 29. januar 2014 av War Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Astra GTC 1.6, køkjøring frem og tilbake fra jobb 0,73LHar fått den ned på 0,65L på langkjøring. Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 (endret) 0.58 på blandet. 150hk diesel boxer. Nesten 1500kg tung impreza. Fantastisk motor Endret 2. februar 2014 av EspJak1 Lenke til kommentar
Aleksander9175 Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 2013 Toyota GT86 (2.0L boxer bensin) Har sjekket minst 10 ganger og computeren er 100% spot on hver gang Laveste målte langkjøring: 0,59l/mil normal langkjøring med litt pådrag innimellom: 0,7-0,75l/mil bykjøring: 0,9l/mil tillegsinfo: Langkjøring 140-150km/t: 0,8l/mil langkjøring autobahn 200km/t: 1,2-1,3 l/mil Nurbugring: 2,5l/mil Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Holder på et slikt målings prosjekt. Fylte full tank på mazda'en min ('99 626 1,8l 105hk combi) og triptelleren gå til jeg er tom. Blir spent å se hva den sluker nå iforhold til hva den gjorde når den var ny Fra Mazda sin egen salgsbrosjyre Tankvolum: 60 l. Forbruk by: 0,91 l/mil Forbruk 90 km/t: 0,57 l/mil Kjører for det meste på motorveien. Update will follow Fikk målt ca. nå: 730 km på en 60l tank (kjørte til bilen kubbet). Så ca. 0,82 l/mil, egentlig som forventet med tanke på at jeg kjører ofte i kø og på motorvei :0) Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 2005 Audi A6 Sedan 2.0TDI (185hk etter datatuning) Til/fra jobb (ca. 22km hver vei hvorav ca. 20 av disse er på motorvei): 0.6l/mil Bykjøring (iblandet det ovennenvte med en del ekstra pådrag i lyskryss ol): Ca 0.8-0.9 Beste langkjøring (Skeikampen-Oslo): 0.38 til jeg kom til Oslo-grensa og det ble kø Målt med bilens kjørecomputer. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 BMW F11 520D Til og fra jobb 21km en vei med litt småvei og motorvei med 100sone, ca 0,65l Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 2005 Audi A6 Sedan 2.0TDI (185hk etter datatuning) Til/fra jobb (ca. 22km hver vei hvorav ca. 20 av disse er på motorvei): 0.6l/mil Bykjøring (iblandet det ovennenvte med en del ekstra pådrag i lyskryss ol): Ca 0.8-0.9 Beste langkjøring (Skeikampen-Oslo): 0.38 til jeg kom til Oslo-grensa og det ble kø Målt med bilens kjørecomputer. Det er respektabelt! Husker du hva du hadde før tuning? Lenke til kommentar
Toalettet Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 (endret) bruker 2.5-3.0 liter pr mil (drift og høøyt turtall og masse ladetrykk) langkjøringæ: alt rundt 2 liter (EVO IX ) Endret 8. februar 2014 av Toalettet Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 2005 Audi A6 Sedan 2.0TDI (185hk etter datatuning) Til/fra jobb (ca. 22km hver vei hvorav ca. 20 av disse er på motorvei): 0.6l/mil Bykjøring (iblandet det ovennenvte med en del ekstra pådrag i lyskryss ol): Ca 0.8-0.9 Beste langkjøring (Skeikampen-Oslo): 0.38 til jeg kom til Oslo-grensa og det ble kø Målt med bilens kjørecomputer. Det er respektabelt! Husker du hva du hadde før tuning? Dessverre. Jeg tuna bilen ganske kort tid etter at jeg kjøpte den. Det hadde jo vært gøy å se, men firmaet jeg brukte hadde tilbud på "på-jobben-tuning" (han som tuna bilen kom til meg på jobben og gjorde det der) så da følte jeg at jeg bare måtte slå til før det tilbudet gikk ut. Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Vår er 4Liter pr 100KM Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 2001 MB E240T 2.6 80 kmt 0.8 120 kmt 1.0 150 kmt 1.2 Blandet 1.1-1.3 By 1.5-2.5 Målt=computer Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 (endret) Jeg er ganske fornøyd med resultatet etter å ha kjørt til Nordby-senteret i dag. Selv med full tank, en del annen ekstravekt og våte vinterveier kom jeg ned på 0,44 l/mil (pluss misvisning). Da har jeg heller ikke klart å motstå en og annen kraftakselerasjon. På veien tilbake så jeg en som jeg tror har funnet nøkkelen til økonomisk kjøring. Hvis det er 100-sone og du aktiverer cruise-controllen på 100, da vil du etter hvert ta igjen noen som kjører i 97. I denne situasjonen føler jeg at jeg kun har to alternativer. Det første alternativet er å justere ned hastigheten til 97, men det er nærmest garantert at farten vil reduseres ytterligere ved neste oppoverbakke og jeg må justere igjen. Det er ikke noe særlig gøy, så da går jeg gjerne for det andre alternativet som er å gasse på for å komme forbi de som kjører i 97 slik at jeg har klar bane igjen og kan fortsette i 100 som før. Det jeg ikke anser som et alternativ, er å holde 100 for å kjøre forbi kanskje 5-6 biler som kjører i 97. Dette ville selvfølgelig vært utrolig irriterende for de andre i venstrefilen som gjerne vil kjøre i 110+ og som da måttet vente i flere minutter mens jeg åler meg forbi 97-gjengen. Herremannen jeg i dag så gikk for en utvidet versjon av alternativ 3 og brydde seg lite om bilene bak seg. Jeg hadde kjørt alene i 100 langt om lenge før jeg saaaaakte men sikkert blir tatt igjen av denne fyren som da holder ca 103. Han skiftet aldri fil til høyre! ALDRI! Jeg kødder ikke når jeg sier han hadde over 30 biler på slep i venstrefilen. De var alle veldig disiplinerte som ikke falt for fristelsen til blåse forbi på høyre side av denne "hattkallen". Denne mannen tar kanskje aldri igjen noen i venstrefilen så lenge han kjører såpass sakte og trafikknivået er lavt, så han trenger aldri å justere farten sin. Det er jo helt optimalt for drivstofføkonomien! Nøkkelen er altså å gi fullstendig faen i alle andre enn deg selv! Edit: Jeg kan legge til at de siste 739,5 kilometrene før denne harryturen, så brente jeg 44,17 liter diesel. Altså et snitt på 0,6 per mil. Dette er for det aller meste jobbpendling. Biltype nevnt på første side. Endret 17. februar 2014 av Bradbury Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Herremannen jeg i dag så gikk for en utvidet versjon av alternativ 3 og brydde seg lite om bilene bak seg. Jeg hadde kjørt alene i 100 langt om lenge før jeg saaaaakte men sikkert blir tatt igjen av denne fyren som da holder ca 103. Han skiftet aldri fil til høyre! ALDRI! Jeg kødder ikke når jeg sier han hadde over 30 biler på slep i venstrefilen. De var alle veldig disiplinerte som ikke falt for fristelsen til blåse forbi på høyre side av denne "hattkallen". Husk at i prinsippet så har alle untatt den nærmeste bilen -altså 28 stk, lov å kjøre forbi på høyre side da Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 17. februar 2014 Del Skrevet 17. februar 2014 Hvordan forklarer du dette? Jeg er ingen ekspert på området, men jeg har forstått at man kan passere på høyre side, men man kan ikke kjøre forbi. Forskjellen ligger i definisjonen av å kjøre forbi, som visstnok er at man kjører i samme fil, skifter fil, passerer, og skifter fil tilbake igjen. Ta dette med en klype salt, for det er bare noe jeg har skumlest et sted. Fra da jeg tok teorikurset for en del år siden, husker jeg bare at man kan passere på høyre side når hastigheten til trafikken i denne filen er høyere enn den i venstre. Det gjaldt altså i praksis under rushtrafikk. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Hvordan forklarer du dette? Jeg er ingen ekspert på området, men jeg har forstått at man kan passere på høyre side, Ja nei, hvis vi ser på paragrafen; § 12 Forbikjøring 1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde: a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre. b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre. c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. Ref c, så vil jo denne i prinsippet være oppfylt dersom det er biler i begge felter, så hvis det ligger en bil inne synsvidde i høyre felt så kan du strengt tatt kjøre forbi. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 BMW F10 520d 2011 Til og fra jobb (+/- 80Km) i ca 65km/t gjennomsnitt på svingete veier sier computeren at den bruker 0,65l pr mil. Dette er med forbikjøringer når det trengs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå