Gå til innhold

Dårlig oppførsel av befal.

Okdokk

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har i den siste stunden tilbringt tiden min i forsvaret, vil holde avdeling skjult foreløpig..

Problemet ligger i at jeg ikke fikk dra hjem på A-perm, da jeg har noen i familien som er syk. Fikk melding eet på onsdag at situasjonen var kritisk, å at jeg burde komme meg hjem så fort som mulig, tok en prat med befalet at jeg kunne bare dra så fort som mulig.

Dette var da ikke aktuelt i det hele tatt, måtte vente til at vi var ferdig med vakt perioden, jeg likte det ikke. ble litt paff der og da, men sa ja til forslaget, etter å ha forkart at jeg burde faktisk dra så fort som mulig, fikk perm til og med søndag fra fredag. Var i dialog med denne sjefen tidligere forige uke, da det ikke var så kritisk, jeg var sykmeldt, så han sa at jeg kunne dra den tiden jeg var sykmeldt, men dette gikk ikke grunnet travelhet hjemme.

Av ei eller annen grunn så ble vi straffet, dette var en felles straff, tok alle mobiler til de jeg var med. Jeg spurte om at jeg kunne beholde mobilen for å holde med oppdatert vedrørende denne familie medlemmen min, det gikk ikke, sa jeg kunne gi mobil nummeret til befalet, men det gjorde meg så forbanna, at jeg bare gikk, nok om den saken.

Vi var ferdig med vakt uka på fredag, så jeg dro så fort jeg var ferdig med mitt siste skift, langt å reise, var fremme ca 9 på kvelden, da jeg dro tidlig på morgenen. Da var jeg fortsatt ikke fremme, så jeg fant ut at det beste jeg kunne gjøre vare å fortsette dagen etterpå.

Kom frem til denne personen på lørdags formiddag. Situasjonen forverret seg ringte og spurte om lengre perm, dette var da greit, da jeg måtte være tilbake til torsdag (morgen). Så jeg dro i går, med mellom stopp på veien, fikk melding i dag om at familie personen døde i dag.

Ringte til denne sjefen igen, var litt fra meg når jeg ringte siden jeg hadde det litt travelt, så jeg hørte ikke helt hva han sa, men han avsluttet samtalen med "Da ser jeg deg i morgen!"

Spørsmålet mitt er: Er dette riktig behandling av en person? Er det noe jeg kan gjøre angående dette? Jeg trenger familien, og familien trenger meg under slike harde stunder som dette, å tvinge meg til å være i leir da, synes ikke jeg er riktig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det høres litt spesielt ut, men hvor nær i familien var denne personen? Er jo forskjell mellom f.eks mor/far/søsken og besteforeldre til tremenningen din, selv om de kanskje bor i nærheten og man har et godt forhold til dem.

Vanligvis gis permisjon til begravelser osv. uten noe særlig problem, hvertfall her jeg jobber, men så er vel fgtj litt annerledes også.

Lenke til kommentar

Syns det høres litt spesielt ut, men hvor nær i familien var denne personen? Er jo forskjell mellom f.eks mor/far/søsken og besteforeldre til tremenningen din, selv om de kanskje bor i nærheten og man har et godt forhold til dem.

Vanligvis gis permisjon til begravelser osv. uten noe særlig problem, hvertfall her jeg jobber, men så er vel fgtj litt annerledes også.

Det var tanta mi.

Lenke til kommentar

Det betinger at du har feriedager til gode. Slik er det ikke i Forsvaret.

Du kan bare holde kjeft om dine meninger. Han er ikke deg, du har kanskje ikke så bra forhold med tanta di, men det betyr ikke at det er meningløst for dem.

Okdokk, du må ta opp saken med noen over befalet ditt. Han høres ut som en cocky for meg.

Lenke til kommentar

Du kan bare holde kjeft om dine meninger. Han er ikke deg, du har kanskje ikke så bra forhold med tanta di, men det betyr ikke at det er meningløst for dem.

Okdokk, du må ta opp saken med noen over befalet ditt. Han høres ut som en cocky for meg.

Det har ingenting å gjøre med hvilket forhold jeg har til mine eventuelle tanter, det har med at i arbeidslivet og i forsvaret kan man ikke ta seg fri fordi en slektning blir syk. Man får perm til begravelse og jeg kan ikke se at Befalet har opptrådd spesielt kritkkverdig angående det heller. Nærmeste familie er definert som bror, søster, mor, far og til nøds besteforeldre.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg mener fortsatt at det kommer ann på hvem du snakker med. Er det en vellykket arbeidsgiver, så vil jeg tro at du får fri på dagen hvis du spør om det, men er det en bedrift som kanskje sliter litt og trenger arbeidskraften, så vil de kanskje ikke gi deg fri. Alt kommer generelt sett på hva sjefen sier.

Lenke til kommentar

Prøver absolutt ikke å være kuk her men forsvarets betegnelse av "nær familie" består av mor, far og søsken. Mener da at sykdom i familien utenfor denne rammen ikke går innenfor en A-perm. I tillegg gjelder ikke deler av arbeidsmiljøloven for vernepliktige.

LIKEVEL, er det tydelig at Okdokk hadde et nært forhold til tanta hans og jeg er faktisk litt sjokkert at sjefen ikke gav utvidet perm ved dødsfall. Dette ville ikke engang bli stilt spørsmål om hvor jeg jobber.

Endret av Ilcapo93
Lenke til kommentar

Jeg kan ta en liten historie..

Vi var ute å svinget litt med svansen ett sted som er ett stykke hjemmefra. Forholdene la ikke akkurat tilrette for at vi skulle kunne forlate det med det første heller. Men i vertfall så var det en som fikk beskjed om at hunden måtte avlives. Dette var da en hund han hadde hatt hele livet og krevde å få A-perm. Det er som nevnt noen ganger at A-perm bare gjelder familie (dem som bor under samme tak på Latin om jeg ikke husker feil) men det lot han ikke helt gå i fra seg.

Så han gikk til befalet og krevde A-perm fordi han og hunden praktisk tatt hadde budd under samme tak og derfor var hunden familie.

Han ble sist observert på nav.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...