Gå til innhold

Guide til voltmod av minne på Sapphire Radeon 9700?


alex100

Anbefalte innlegg

Ja stemmer... Vref og Vddq. Disse burde du virkelig holde deg unna. Disse er det bare galninger gjør.. her skal det så grusomt lite til før du griller kortet. Man tjener ofte ikke så veldig mye på det heller.. så  jeg anbefaler deg å kun gjøre vmem modden.. ihvertfall til å begynne med. Til og med de "store" gutta hopper over disse med mindre det er helt nødvendig.

 

jeg finner ikke noe som heter Vref.

 

hvilken av de er det som voltmodder minne da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja stemmer... Vref og Vddq. Disse burde du virkelig holde deg unna. Disse er det bare galninger gjør.. her skal det så grusomt lite til før du griller kortet. Man tjener ofte ikke så veldig mye på det heller.. så  jeg anbefaler deg å kun gjøre vmem modden.. ihvertfall til å begynne med. Til og med de "store" gutta hopper over disse med mindre det er helt nødvendig.

 

jeg finner ikke noe som heter Vref.

 

hvilken av de er det som voltmodder minne da?

 

Her finner du den vanlige vmem-modden:

 

http://www.slapps.com/review/ati_9500.htm

Lenke til kommentar
ok. men du vil forselå og gå for en 5k ohm i stedet for? og skru denne på minimum?

 

hva er maksgrensen for volten på minne?

 

5k pot er bedre enn en fast motstand, for da kan du regulere spenningen.

 

Du må ikke sette den på minimum, for da vil du mate minnet med ALT for høy spenning. Du skal sette den på max motstand.. alså 5k om det er et 5k pot. Når du har montert den så senker du bare motstanden litt og litt.. spenningen til minne vil da stige.

 

Orginalt får minnet ca 2.9v tror jeg.. og noe særlig over 3.3 ville jeg ikke gått. Kanskje 3.4 for for en runde eller to i 3dmark, men ikke over tid.

 

Jeg er ikke noe kjempesprek på voltmods og elektronikk, så sjekk opp litt før du gjør noe. Jeg vil nødig at du skal svi kortet pga min eventuelle feilinformering.

Lenke til kommentar
ok. takker for hjelpen. det er vel ingen grunn til at voltmodden på mitt radeon 9700 ikke skulle være den samme som 9500 (som du linket til)?

 

Nope.. kortene er helt like, så det går nok bra.

 

Når det gjelder VDD modden som er beskrevet på xbits labs så er det den vanlige vmem modden. VDDQ som du også ser der er litt mere skummel å gjøre. Om du alikevel velger å prøve denne så råder jeg deg til å bruke et 20Kohm pot istedenfor en fast 10Kohm motstand slik at du kan regulere denne litt lettere. Når man ikke bencher så er det nemlig ikke så lurt å ha voltmods koblet til, eller med spenningen skrudd for høyt. Det er ikke noe kult å drepe kortet når det lett kan ungåes ved å skru opp motstanden litt og dermed senke spenningen. Om du vil ha muligheten til koble dem helt fra så kan du feks koble ledningene til en 3pins molex istedenfor å lodde dem til potmeteret.. på den måten så får du en "socket" til poten, og du kan bare ta ut potmeteret om du vil koble den av.

Lenke til kommentar

ok. har lyst å satse litt ekstremt... jeg har jo tydeligvis et godt kort, så jeg vil gjerne knekke noen rekorder :wink: .

 

bare en ting jeg lurer på:

la oss si at voltmodden er loddet på kortet, også til motstanden. en annen ledning som kommer fra motstanden ender i en plugg som kobles på jord på en vifte kontakt.

men er det slik at viss jeg kobler motsanden vekk fra jord (plugge av kablen), så funker ikke voltmodden, dvs at den ikke er "på"? eller svir noe seg siden den ikke er koblet til jord?

Lenke til kommentar
ok. har lyst å satse litt ekstremt... jeg har jo tydeligvis et godt kort, så jeg vil gjerne knekke noen rekorder :wink: .

 

bare en ting jeg lurer på:

la oss si at voltmodden er loddet på kortet, også til motstanden. en annen ledning som kommer fra motstanden ender i en plugg som kobles på jord på en vifte kontakt.

men er det slik at viss jeg kobler motsanden vekk fra jord (plugge av kablen), så funker ikke voltmodden, dvs at den ikke er "på"? eller svir noe seg siden den ikke er koblet til jord?

 

Om du du kobler fra ledningen som går fra potmeter til jord så blir det ingen kontakt.. alså uendelig motstand og voltmodden funker ikke. Ingenting svir seg. Å bruke jord på en viftekontakt er ikke så dumt siden det da blir lettere å koble fra modden.

Lenke til kommentar
jeg tok modden www.slapps.com har gjort, og med mitt kort fikk jeg 423/366, GPU klarer mer med bedre kjøling men rammen er tyna :)

 

Hvilken ram har du ?

jeg har infinion 3.3ns sgram

jeg husker ikke hva slags ram jeg har. Jeg sjekket en gang, men når har jeg i det siste brukt kjøleribber på, som ikke går av, så jeg har ikke mulighet å sjekke ved lese av på selve minnebrikkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...