Murillio4 Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Hei! Jeg har lett litt rundt etter ølfat både 30 og 50 liter, og har fått for meg at panten på dem er ca 500 kr. I ølbryggeributikkene på nett selger de disse ølfatene for 1200-1800 kr... noe jeg mener blir for dyrt for meg. Har prøvd å kontakte noen pub'er i næromerådet, men ølfatene de får må de returnere til eieren, så de kan de ikke selge til meg. Noen som har en løsning på hvor jeg kan få tak i ølfat til en rimelig penge? mvh Mattis Bratland Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Når du nemner pant for ølfata så er det nok eit depositum du meiner. I utgangspunktet så er det slik at bryggeria kjøper inn ølfat som dei leiger/låner ut til kundane sine. Det finnes kanskje enkelte pubber som eig sine eigne fat, men det er ikkje så mange. For heimebryggere så er det vanlig å kjøpe Corneliusfat, desse fata får du kjøpt hos dei fleste som selger utstyr til ølbrygging. Prisen på dei er vanligvis ca 1000 kr for heilt nye fat. Sidan det er sjølve tilkoblingane på toppen som koster mes så er prisen omtrent lik uavhengig av om du kjøper 9,12 eller 19 liters utgaven. Forskjellen blir då stort sett eit spørsmål om pris vs håndterligheit av fata. Mange nettbutikker selger også brukte fat, då ofte til ca 2/3 av nypris. Enkelte nettbutikker selger også ølfat av samme type som blir brukt på dei fleste pubber, desse fata ligger i omtrent den prisgruppa som du skisserer. Kva skal du bruke ølfata til? Du får også kjøpt eingongsfat til eit par hundrelapper. Enkelte av mikrobryggeria som leverer direkte til pubber har gått over til slike fat sidan dei då ikkje treng å tenke på returen av tomme fat. Ellers så må du sjå litt på kva slags utstyr du treng for å kobble deg på dei forskjellige fata. Ein av grunnane til at Corneliusfat er populære blant heimebryggere er at det er billig tilkoblingsutstyr og at dei er lette å reingjere sidan du kan åpne topplokket på ølfata. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå