Gå til innhold

[Løst] Lav overføringshastighet i RAID 5 oppsett (Windows 8.1)

Anbefalte innlegg

Hei,

Satte nylig opp raid 5 med 5x3TB disker, men når jeg skal overføre filer til denne disken så varierer overføringshastigheten med alt fra 1,5mb til 32mb i sekundet. Men som regel ligger hastigheten på ca 5-8mb i sekundet.

Usikker på om dette skyldes noen innstillinger eller om det er pga operativsystemet eller lignende?

HW på pcen jeg kjører det på:

Asus Z87-Pro

Intel Core i5-4670K

Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB

MSI GeForce GTX 760 Gaming 2GB PhysX

Samsung SSD 840 EVO 250GB KW

4x Seagate Barracuda® 3TB + 2 Samsung 3TB disker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så veldig inni dette, så er litt usikker på hva du mener med: "alignet" partisjonen i forhold til 4K sektor størrelse på disken?

Jeg satt først opp raid i Bios også brukt Intel Raid for å lage RAID 05 oppsett. Når raiden var satt opp så kom ikke diskene opp under "min datamaskin" så brukte "disk management" i windows for å lage ny disk (New Simple Volume med 128KB (var max) og da dukket disken opp i windows.

Endret av mohamedina
Lenke til kommentar

Raidet holder påå bygges. Det kan være grunnen til at det går ganske treigt. Man må også enable writeback cache for å få litt mere fart.

Innstaller nyeste intel rst fra station-drivers.com. Hvilket hovedkort bruker du?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Raidet holder påå bygges. Det kan være grunnen til at det går ganske treigt. Man må også enable writeback cache for å få litt mere fart.

Innstaller nyeste intel rst fra station-drivers.com. Hvilket hovedkort bruker du?

Har ett Asus Z87-Pro hovedkort.

Har testet litt mere og stusser litt.. Satte hele raidet på nytt og lagde bare en disk på 10GB for å teste hastigheten og det jeg ser er at i begynnelsen kan jeg ha 200-500mb i sekundet i ett minutt eller to men den synker bare og synker helt til den går ned på ett par mb i sekundet.

Raidet tar vel noe tid å bygge hvis det først er kommet opp i Windows?

Prøvde også å formatere disken og sette den opp med 64, 128,4k og 8k men kan ikke merke noe forskjell (litt usikker på hva som blir riktig å bruke?!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...