Gå til innhold

Sette opp en server med "hypervisor"?

t0mb-exe

Anbefalte innlegg

Hei :)

Så jeg har en server pc, uten OS på..

Kan jeg legge inn istedet for et OS, så legger jeg in VirtualBox eller VMWare, som jeg kan legge inn en server og klient på?

Slikt at jeg slipper og installere Oracle VirtualBox på f.eks Windows 7, også dær opprette en server og klient? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken server PC har du?

Støtter hardware virtualisering?

Ja den gjør det. Har satt på VIrtualisering på "Enable" i BIOS også.. Også har jeg lagt in VMWare Hypervisor på den..

Nei. Du kan hoste en game server på den, men ikke rett på ESX...

Hvordan da mener du?

Lenke til kommentar

Han mener at du har satt opp en virtualiserings-server, nå må du installerer virtuelle maskiner (servere) på den...

Stemmer det, og da kommer spørsmålet mitt; Hvordan kan jeg sette opp en "game server" til f.eks Minecraft? (skal bruke Minecraft til å lære meg om virtualisering bare). Er ingen Minecraft fan!

Endret av t0mb-exe
Lenke til kommentar

Han mener at du har satt opp en virtualiserings-server, nå må du installerer virtuelle maskiner (servere) på den...

Stemmer det, og da kommer spørsmålet mitt; Hvordan kan jeg sette opp en "game server" til f.eks Minecraft? (skal bruke Minecraft til å lære meg om virtualisering bare). Er ingen Minecraft fan!

Installer Linux, deretter følger du bare en av mange guider for å installere minecraft: https://www.digitalocean.com/community/articles/how-to-set-up-a-minecraft-server-on-linux

Hvis det var for å lære deg virtualisering, så kan du jo liksågodt sette opp en hjemmeside, eller eventuelt en clustret databaseserver. F.eks https://mariadb.com/kb/en/getting-started-with-mariadb-galera-cluster/

Lykke til, det finnes som sagt mange forskjellige måter å sette opp virtualisering på, selv kjører jeg KVM. (Selv om jeg har prøvd de fleste, om ikke alle alternativene over)

Lenke til kommentar

Det enkleste er vel å sette opp VMware workstation på windows. Eller så er ESXi anbefale. Virualisering krever dog at du har har en Intel prosessor UTEN K (overklokkingsvennlig) i prosessornavnet. Nård et gjelder Core i serien. AMD kjenner jeg ikke men sjekk for virtualisering der også.

Skal man Kjøre ESXi man ha et Intel eller Broadcom NIC. Realtek fungerer ikke uten å customize installfilene.

Kjøp en Intel NUC så har du en perfekt liten server. PS! Husk dog å sjekk matrisene for hvilke Intel NUC oppsett som støtter virtualisering

Lenke til kommentar

Det enkleste er vel å sette opp VMware workstation på windows. Eller så er ESXi anbefale. Virualisering krever dog at du har har en Intel prosessor UTEN K (overklokkingsvennlig) i prosessornavnet. Nård et gjelder Core i serien. AMD kjenner jeg ikke men sjekk for virtualisering der også.

Skal man Kjøre ESXi man ha et Intel eller Broadcom NIC. Realtek fungerer ikke uten å customize installfilene.

Kjøp en Intel NUC så har du en perfekt liten server. PS! Husk dog å sjekk matrisene for hvilke Intel NUC oppsett som støtter virtualisering

Merkelig at min HP Microserver med AMD CPU kjører ESXI smertefritt....

Lenke til kommentar

Nå var det mer snakk om nettverkskortet. ESXi støtter AMD, både gratisversjon og lisensiert versjon. Men ESXi er kresen på hva som er supportert maskinvare. Klart, prosessoren må ha virtualiseringsstøtte, og både Intel og AMD har slik funksjonalitet som VMware har implementert støtte for.

Lenke til kommentar

Nå var det mer snakk om nettverkskortet. ESXi støtter AMD, både gratisversjon og lisensiert versjon. Men ESXi er kresen på hva som er supportert maskinvare. Klart, prosessoren må ha virtualiseringsstøtte, og både Intel og AMD har slik funksjonalitet som VMware har implementert støtte for.

Men ikke de dyreste gaming prosessorene til Intel . De støtter ikke VT-d i Bios

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...