Gå til innhold

Selge eller beholde utleieleilighet - trenger råd og innspill

Polarlyset

Anbefalte innlegg

Hei alle dere med økonomisk teft her inne.

Jeg trenger noen innspill og synspunkter i forbindelse med en stor avgjørelse jeg skal ta...

Jeg eier en leilighet i hjembyen min som jeg for tiden leier ut. Jeg bor selv på en annen kant av landet.

Jeg hadde i utgangspunktet ingen planer om å selge leiligheten, da den driver seg selv rent økonomisk. Den genererer faktisk et pluss på ca 1700 kr pr mnd, alle utgifter og skatt tatt i betraktning. I tillegg er ca 3000 kr av lånet jeg betaler hver mnd nedbetaling, ergo sparing.

Jeg har ansett denne investeringen i leiligheten som pensjonssparing, evt som sikkerhet i tilfelle "dårlige tider"

Så får jeg en tlf for et par dager siden, av en mann som er på desperat leilighetsjakt. Det er et presset boligmarked i hjembyen min, og prisøkningen på leiligheten siden jeg kjøpte den for 7 år siden har vært formidabel!

Han tilbyr meg en pris som jeg antar ligger ca 150 000 kr over markeds verdi. Da tar jeg utgangspunkt i en identisk leilighet som ble solgt for noen uker siden.

I tillegg vil han (selvsagt) gå utenom megler, noe som jeg som selger vil spare minst 70 000 kr på.

Slik ser regnestykket ved et evt salg ut:

Jeg kjøpte for 7 år siden: 1 430 000

Nåværende bud: 2 450 000

Netto fortjeneste (etter 28% skatt på gevinst): 820 000.

Med de 820 000 kr kunne vi ha gjort litt sårt tiltrengt oppussing og renovering i huset vårt.

Vi kunne kvittet oss med billån på 350 000.

Men samtidig forsvinner da altså "pensjonssparingen" min.

Hva ville dere gjort?

Selge eller beholde leilgheten, det er det store spørsmålet :)

Alle innspill mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...